Ta bort något barnet vill ha?
Hej TS,
Nu har du fått många långa svar så men detta är mitt tips.
Mat ska aldrig använda mat som straff eller belöning. Hur många gånger har du inte hört ordet "tröstäta". Man äter alltså för att man är deppig. Eller om du är snäll får du mjölkchocklad! Alltså en belöning. Om jag är duktig kan jag äta/dricka skräp.
Försök också att INTE läxa upp barnet framför dom andra barnen. Skulle du vilja få skäll av chefen ensam på dennes kontor eller framför alla kollegor?
Men prova att köra stenhårt med en "3 strikes and you?re out".
Typ,
Barnet skriker!
1 - Gumman snälla sluta att skrika? (Detta säger du med helt neutral tone och röst).
Barnet ser på dig och har hört dig men skriker igen?
2 ? Gumman, skriker du en gång till så blir det ingen TV efter middagen. (Igen med neutral röst)
Barnet har igen sett och hört dig men skriker igen.
3 ? Okej, ingen mer TV ikväll då. (Behåll neutral röst.)
Barnet kanske nu blir jätte argt och skriker igen.
1 ? Gumman jag bad dig sluta skrika och du har bestämt att du hellre skrek än att titta på TV. Skriker du igen nu så skippar vi sagan också.
Barnet skriker igen.
2 ? Gumman, vi har redan pratat om det här. Detta blir sista varningen. Skrik en gång till och vi skippar sagan också...
Ja, du förstår resonemanget. Dock är det viktigt att inte bli arg, för blir du arg så får barnet en ursäkt att fortsätta vara argt. Det är ju mamma som skäller! Men om du är lugn så kan du sen förklara att ?älskling, du fick ju välja mellan att skrika eller TV, och du valde skrika?