• Anonym (Utmattad)

Ta bort något barnet vill ha?

Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

• Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • Anonym (Utmattad)
    Amla07 skrev 2018-10-29 19:22:55 följande:

Stå på dig, barnet tar konsekvensen av att uppföra sig illa och det är bra. Vi gör likadant hos oss. Bra att de andra fick choklad så att de inte straffades för trots-barnets uppförande.

Ja och hade jag gett henne nu hade hon ju aldrig lyssnat på en förvarning eller trott mig om jag i framtiden gav en konsekvens. Då hade jag verkligen förmedlat att tjata hjälper
  • Anonym (A)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:52:42 följande:

Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..

Det är en viktig del (att varna) för att det ska bli en tydlig konsekvens men likaså är det viktigt att du står på dig. Antingen får de andra eller så flyttas det till i morgon men du ska inte ge efter och göra nej till ett ja för då blir det ännu mer förvirrande och "varningar" blir tomma hot. Så det är ännu viktigare att du står på dig
  • Anonym (Hm)
    Anonym (A) skrev 2018-10-29 19:31:57 följande:
    Det är en viktig del (att varna) för att det ska bli en tydlig konsekvens men likaså är det viktigt att du står på dig. Antingen får de andra eller så flyttas det till i morgon men du ska inte ge efter och göra nej till ett ja för då blir det ännu mer förvirrande och "varningar" blir tomma hot. Så det är ännu viktigare att du står på dig
    Håller med
  • Drottningen1970

Läskigt att så många vuxna tycker det är rimligt att en femåring ska bestraffas med att bli utan varm choklad medan syskonen får. Riktigt poängterar hur dåligt det kommer att kännas för FEMÅRINGEN när hon får titta på när de andra smaskar. Jag skulle kunna gå in på långa resonemang om utvecklingsnivåer, hjärnans funktioner hos en femåring. Förklara konsekvenser för barnets självkänsla och trygghet gentemot sina föräldrar etc etc av en sådan metod ... men jag förstår att den ansträngningen från min sida vore att kasta pärlor för svin.

• Drottningen1970
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:26:19 följande:

Förstår att dina egna upplevelser under barndomen påverkar. Du måste bara våga och med tiden kommer du bli tryggare med att sätta gränser. Ja det är klart man får dåligt samvete ibland och det är ju bara mänskligt. Man får bara tänka vad är det bästa för barnet och hur kommer det påverka senare i livet? Vad lär sig barnet av detta? Låt det ta sin tid.

Du jobbar på förskola säger du? Som vad? Rörmokare? Nån utbildad pedagog är du uppenbarligen inte.
  • Anonym (Utmattad)
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:07:00 följande:

Läskigt att så många vuxna tycker det är rimligt att en femåring ska bestraffas med att bli utan varm choklad medan syskonen får. Riktigt poängterar hur dåligt det kommer att kännas för FEMÅRINGEN när hon får titta på när de andra smaskar. Jag skulle kunna gå in på långa resonemang om utvecklingsnivåer, hjärnans funktioner hos en femåring. Förklara konsekvenser för barnets självkänsla och trygghet gentemot sina föräldrar etc etc av en sådan metod ... men jag förstår att den ansträngningen från min sida vore att kasta pärlor för svin.

Bidra gärna med din kunskap. Tycker du de andra barnen ska bli utan eller att hon också ska få? Är det så att du tycker att dra in på saker barnet vill ha vid dåligt beteende inte är bra alls? Vill på riktigt veta.

Hon blev ledsen men det var inte särskilt dramatiskt och hon gick och satte sig framför tecknat istället. Tycker ju självklart inte alls det är kul att behöva göra en sån sak men som någon nämnde, om jag i det läget inte håller vad jag sagt kommer mitt ord betyda noll framöver när jag försöker ge konsekvenser.
  • Drottningen1970

Viljestyrka är förövrigt något oerhört värdefullt som kan ta barnet långt i framtiden. Gäller att hjälpa henne kanalisera den i te försöka döda den med otäcka bestraffningar för att det ör bekvämare att ha ett fogligt barn.

• Drottningen1970
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:21:05 följande:

Du låter vettig! Ska göra till andra barnen och mig själv nu. Hon verkar ha förstått och är än så länge lugn. Får se hur det blir när det är färdigt. Är min egen barndom som präglar mig tror jag, som gör mig velig och får lätt till dåligt samvete. Tack för alla tips och olika synvinklar ni bidragit med.

Hoppas du kan njuta av din choklad..
  • Anonym (Utmattad)
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:13:09 följande:

Viljestyrka är förövrigt något oerhört värdefullt som kan ta barnet långt i framtiden. Gäller att hjälpa henne kanalisera den i te försöka döda den med otäcka bestraffningar för att det ör bekvämare att ha ett fogligt barn.

Vad har viljestyrka med att bete sig illa att göra? Du själv verkar inte särskilt pedagogisk då du inte verkar vilja ge råd på riktigt utan bara kasta skit på någon som känner sig rådlös.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:09:59 följande:

Du jobbar på förskola säger du? Som vad? Rörmokare? Nån utbildad pedagog är du uppenbarligen inte.

Jodå utbildad förskollärare. Jag vet mycket väl hur en femåring fungerar. Barnet måste få konsekvenser för sitt beteende. Ja barnet kommer känna sig ledsen när den inte får dricka choklad. Tycker du man ska ge beröm/belöning för ett dåligt uppförande? Att inte ge barnet choklad till kvällen kan vara en konsekvens. Visst det finns många vägar att gå, men man måste göra det som fungerar för barnet och i detta fall kan det vara att just inteden här kvällen få dricka choklad.

Bidra gärna med din kunskap om femåringar hjärnor och berätta vad föräldern kan göra istället!
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?