• Anonym (Utmattad)

Ta bort något barnet vill ha?

Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

• Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • Anonym (Utmattad)
    Mammaa88 skrev 2018-10-29 18:35:35 följande:

Jag förstår inte folk, de överdriver så jävla mkt. Att man som föräldrar inte får sätta gränser, att man son förälder inte ska straffa barn genom att skippa mys, lördags godis osv.

Alltså varför överdriver man så mycket?? Att barnet kan bli traumatiserad, att barnet kan utveckla massa störningar alltså kan skriva hur mkt som helst!!!

Barnet behöver veta vem som bestämmer?!!

Och vad som gäller.

Jag är 29 och när jag va liten så hade man respekt för sina föräldrar, något som inte existerar år 2018.

Jag minns att min pappa behövde endast ge mig en blick och jag slutade med en gång!! Och visste att jag gjort/sagt något fel.

Inte för det blev jag traumatiserad, inte för det har jag utvecklats till En mördare, ja ni fattar! Och nej!! Jag har aldrig varit rädd för min pappa, och nej han höjde aldrig handen mot mig!

Tycker att föräldrar ska sluta bete sig som barn och vara föräldrar !!! Att höja rösten och ta tag barnet i armen är inte misshandel! Att höja rösten i en matbutik mot sitt barn som uppför sig som en jävla apa....ja, det är typ misshandel i omgivningens ögon. Varför ska vi föräldrar vara rädda för att sätts gränser??!!!

Vi är rädda för Vad folk ska tro om oss?

Min man resonerar likadant. Men jag läser en del om hur barn reagerar på straff och att man skäller och att det ska vara något negativt. Men ärligt känner jag att barnen idag har makten och är medvetna om det(de större iaf) vilket min dotters hånleende är ett bevis på. Iaf barn som inte är rädda för sina föräldrar och har föräldrar som försöker göra rätt och vill sina barn väl. Känner jag blir helt galen ibland när iaf hon sätter igång sådär. Riktigt provocerande. Hon är lillgammal av sig och beter sig som att hon är den vuxna i hushållet.
  • Anonym (Utmattad)

Och ps, en släkting till mig kör metoden att resonera med barnen hela tiden, inte straffa osv och hennes barn är alltid sura, gnälliga och har sett ena bete sig riktigt illa ute både mot oss och mot andra människor. Mina barn beter sig iaf väldigt bra mot andra och när vi är borta. Men mellersta agerar ut mycket hemma just nu och det är skit jobbigt. Som en liten tonåring som skiter i vad man än säger.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (mian) skrev 2018-10-29 18:40:37 följande:

Flytta chokladen till slutet av en fin måltid. Det är något man får om man kan uppföra sig (hyfsat) under hela måltiden som ett mysigt avslut. Du kan specificera om du tror att det kan underlätta, tex komma när det är dags att äta, sitta på sin egen stol, använda bestick, tala med behaglig samtalston, mm.

Smart! Tanken var att vi skulle haft den när vi kom hem från fsk men mjölken var slut så jag sa vi skulle ta det till kvällsmaten istället. Fattar inte varför hon börjat bete sig vid maten. På fsk beter hon sig bra.
  • Anonym (A)

Delvis beror det på hur mycket senare den varma chokladen är. Säg att barnet beter sig illa på en fredag och som konsekvens inte får godis på lördag - för lång tid mellan. Barnet tramsar vid lunch kl 12 och får ingen choklad kl 20 som konsekvens - för långt mellan.

Delvis på hur konsekvensen presenteras "Nu blir det ingen choklad!" - ingen möjlighet till att förstå konsekvensen. "Om du gör xxx igen blir det ingen choklad efter maten" om det är ett återkommande beteende är det något ni kan säga till om innan och förvarna samt förklara vad ni förväntar er.

Min son är 3år och äter oftast en klämmis när han ska sova (istället för välling eller så) när han vägrar vid maten - bara för att - som brukar bli rätt nära hans läggtid förklarar vi att då blir det inte heller någon klämmis fören han ätit (han behöver inte äta upp beroende på mängd) och det är något han helt kan förstå och acceptera, oftast äter han upp och ibland bestämmer han att han inte vill ha någon klämmis.

De måste ges förutsättningar för att klara det men konsekvenser är inte farliga att ha bara det är tydligt.

• Anonym (Utmattad)
    Amla07 skrev 2018-10-29 18:37:34 följande:

Helt rätt resonerat tycker jag. Vi brukar varna först: om du fortsätter med detta uppförande så ... konsekvens. Om viljestark arg unge då fortsätter så ja: konsekvens. Ingen choklad. Kan även tillämpas på IPad i x antal dagar.

Det som är grejen med henne, hon bryr sig inte. Fast nu med chokladen gör hon. Har tjatat non stop nu senaste halvtimmen. Jag är elak, hon ska lyssna om hon får den, jag bryr mig inte om henne osv. Storebror funkar ipaden på däremot men det behövs sällan för han sköter sig. När han var mindre hade han om jag minns en liknande fas och testade mycket. Usch får dåligt samvete när jag märker hon blir ledsen. Är nog för vek..
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (A) skrev 2018-10-29 18:47:57 följande:

Delvis beror det på hur mycket senare den varma chokladen är. Säg att barnet beter sig illa på en fredag och som konsekvens inte får godis på lördag - för lång tid mellan. Barnet tramsar vid lunch kl 12 och får ingen choklad kl 20 som konsekvens - för långt mellan.

Delvis på hur konsekvensen presenteras "Nu blir det ingen choklad!" - ingen möjlighet till att förstå konsekvensen. "Om du gör xxx igen blir det ingen choklad efter maten" om det är ett återkommande beteende är det något ni kan säga till om innan och förvarna samt förklara vad ni förväntar er.

Min son är 3år och äter oftast en klämmis när han ska sova (istället för välling eller så) när han vägrar vid maten - bara för att - som brukar bli rätt nära hans läggtid förklarar vi att då blir det inte heller någon klämmis fören han ätit (han behöver inte äta upp beroende på mängd) och det är något han helt kan förstå och acceptera, oftast äter han upp och ibland bestämmer han att han inte vill ha någon klämmis.

De måste ges förutsättningar för att klara det men konsekvenser är inte farliga att ha bara det är tydligt.

Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..
  • Anonym (mian)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:45:47 följande:
    Smart! Tanken var att vi skulle haft den när vi kom hem från fsk men mjölken var slut så jag sa vi skulle ta det till kvällsmaten istället. Fattar inte varför hon börjat bete sig vid maten. På fsk beter hon sig bra.
    Vid middagstid är de hungriga och trötta - det är inte konstigt att deras sämsta sidor ibland kommer fram just då. Ta det inte personligt. Tips är att sätta fram lite grönsaksstavar att knapra på medan kvällsmaten förbereds.
  • Anonym (mian)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:52:42 följande:
    Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..
    Försök att tänka mer på att belöna istället för att bestraffa. Du gör ju i princip samma sak men kopplingen blir bättre om det är gott uppförande leder till varm choklad, istället för dåligt uppförande leder till ingen choklad.
  • Sirest01

Jag tror du måste våga sätta gränser och konsekvenser för dåligt beteende. Och viktigt är att du håller detta. Många barn blir curlade i dagens samhälle och det ger problem i vuxenlivet sedan, genom att de inte kan ta/ hantera motgång och krav från andra. Vad gör det om hon blir ledsen? Hon måste ju få lära sig vad som är rätt och fel! Hur kommer hon uppföra sig senare i livet om hon inte får veta vad som är ett dåligt uppförande? Barn måste få uppleva alla känslor och att vara ledsen för en sådan grej som att inte få choklad till kvällen är ingen stor grej. Hon kommer att lära sig vad hon behöver göra för att få chokladen. Som sagt du måste bara våga och tro på dig själv! Ditt barn mår bättre av att få konsekvenser. Hon måste få veta att det inte är okej att bete sig så vid middagen.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (mian) skrev 2018-10-29 18:59:51 följande:

Försök att tänka mer på att belöna istället för att bestraffa. Du gör ju i princip samma sak men kopplingen blir bättre om det är gott uppförande leder till varm choklad, istället för dåligt uppförande leder till ingen choklad.

Ja, du har rätt. Fast tycker jag straffar sällan ändå. Är nog mer jag hotar om konsekvenser eller straff beroende på hur man ser det än att det faktiskt blir något. Men nu beter hon sig illa igen pga detta med chokladen så blir inget idag oavsett.
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?