Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Ta bort något barnet vill ha?

Delvis beror det på hur mycket senare den varma chokladen är. Säg att barnet beter sig illa på en fredag och som konsekvens inte får godis på lördag - för lång tid mellan. Barnet tramsar vid lunch kl 12 och får ingen choklad kl 20 som konsekvens - för långt mellan.

Delvis på hur konsekvensen presenteras "Nu blir det ingen choklad!" - ingen möjlighet till att förstå konsekvensen. "Om du gör xxx igen blir det ingen choklad efter maten" om det är ett återkommande beteende är det något ni kan säga till om innan och förvarna samt förklara vad ni förväntar er.

Min son är 3år och äter oftast en klämmis när han ska sova (istället för välling eller så) när han vägrar vid maten - bara för att - som brukar bli rätt nära hans läggtid förklarar vi att då blir det inte heller någon klämmis fören han ätit (han behöver inte äta upp beroende på mängd) och det är något han helt kan förstå och acceptera, oftast äter han upp och ibland bestämmer han att han inte vill ha någon klämmis.

De måste ges förutsättningar för att klara det men konsekvenser är inte farliga att ha bara det är tydligt.

• Anonym (A)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:52:42 följande:

Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..

Det är en viktig del (att varna) för att det ska bli en tydlig konsekvens men likaså är det viktigt att du står på dig. Antingen får de andra eller så flyttas det till i morgon men du ska inte ge efter och göra nej till ett ja för då blir det ännu mer förvirrande och "varningar" blir tomma hot. Så det är ännu viktigare att du står på dig
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?