• Anonym (Utmattad)

Ta bort något barnet vill ha?

Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

• Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:03:02 följande:

Jag tror du måste våga sätta gränser och konsekvenser för dåligt beteende. Och viktigt är att du håller detta. Många barn blir curlade i dagens samhälle och det ger problem i vuxenlivet sedan, genom att de inte kan ta/ hantera motgång och krav från andra. Vad gör det om hon blir ledsen? Hon måste ju få lära sig vad som är rätt och fel! Hur kommer hon uppföra sig senare i livet om hon inte får veta vad som är ett dåligt uppförande? Barn måste få uppleva alla känslor och att vara ledsen för en sådan grej som att inte få choklad till kvällen är ingen stor grej. Hon kommer att lära sig vad hon behöver göra för att få chokladen. Som sagt du måste bara våga och tro på dig själv! Ditt barn mår bättre av att få konsekvenser. Hon måste få veta att det inte är okej att bete sig så vid middagen.

Jo, precis så säger min man. Att de kommer få svårt i livet som vuxna om vi daddar med dem(vilket han nog tycker jag gör). Men den mentala bilden av att vi andra dricker varm choklad och hon står och tittar på känns så elak.

Men håller med om det du säger. Känner att många curlar, kanske även jag och sen rinner det över i en utskällning istället för de inte lyssnar på mig. Eller de lyssnar men det måste tjatas eller höjas rösten.
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:52:42 följande:

Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..

Jag tycker inte du ska missunna de andra barnen bara pga av hennes uppförande. De andra har ju inte misskött sig? Varför ska de lila pga av henne? Detta gör ju även att din dotter ser att de andra får och kansle då får förståelse varför?
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:06:41 följande:

Jag tycker inte du ska missunna de andra barnen bara pga av hennes uppförande. De andra har ju inte misskött sig? Varför ska de lila pga av henne? Detta gör ju även att din dotter ser att de andra får och kansle då får förståelse varför?

Tänkte mer köra ?det är för sent nu ändå? kortet med den stora(minsta fattar inte) då han ändå verkar ha glömt det och sen säga det blir imorgon istället och då kan hon få en chans till. Vill tillägga vi inte är helt hopplösa då de beter sig väldigt bra borta och på skola/dagis och vår äldsta är väldigt snäll och skötsam. Men jag personligen har märkt jag har svårt att veta vad som är rätt alltid i åldern 3-5 något. Och ett tålamod som tryter..
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:52:42 följande:

Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..

Jag förstår din önskan att utnyttja tillfället till att lära henne kopplingen mellan uppförande och belöningar, eller uteblivna sådana, nu när det är något som verkar viktigt för henne. Tror du att hon verkligen kommer att förstå kopplingen så förklara att eftersom hon tramsade, spillde med flit och var retsam så blev du på så dåligt humör att du inte har lust längre att göra något trevligt för henne. Hon får göra något annat medan syskonen dricker choklad. Men då får du vara beredd på gråt och tandagnisslan från henne samt tvivel och dåligt samvete för dig... Och installera mer belysning! I vardagsrummet ska man inte behöva vara mörkrädd ; )
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:06:30 följande:

Jo, precis så säger min man. Att de kommer få svårt i livet som vuxna om vi daddar med dem(vilket han nog tycker jag gör). Men den mentala bilden av att vi andra dricker varm choklad och hon står och tittar på känns så elak.

Men håller med om det du säger. Känner att många curlar, kanske även jag och sen rinner det över i en utskällning istället för de inte lyssnar på mig. Eller de lyssnar men det måste tjatas eller höjas rösten.

Jag förstår att det känns jobbigt. Men försök att inte se det som att du hotar, för det för du inte. Konsekvenser är en del av livet. Det är viktigt att lära sig att ta konsekvenser för dåligt beteende osv.

Försök att behålla en lugn ton i rösten och tala tydligt. Är du lugn i dig själv så blir din dotter det med tiden. Mrd en lugn och tydlig ton så upplevs du mer allvarlig.

Din dotter kommer självklart bli ledsen och arg när de andra får dricka choklad. Men hon kommer att acceptera det så småningom om och lära sig av det. Kommer ta sin tid och det är viktigt att faktiskt låta det ta tid. Se det som en del av hennes lärande och utveckling att lära sig hantera motgång och konsekvenser. Det får ju alla uppleva, stora som små.
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:12:32 följande:

Tänkte mer köra ?det är för sent nu ändå? kortet med den stora(minsta fattar inte) då han ändå verkar ha glömt det och sen säga det blir imorgon istället och då kan hon få en chans till. Vill tillägga vi inte är helt hopplösa då de beter sig väldigt bra borta och på skola/dagis och vår äldsta är väldigt snäll och skötsam. Men jag personligen har märkt jag har svårt att veta vad som är rätt alltid i åldern 3-5 något. Och ett tålamod som tryter..

Ja. Det var menat mer som tankeställningar. Jag jobbar på förskola och möter mpnga olika individer. Man lär sig med tiden att hantera alla olika barn och jag lär mig fortfarande för alla barn är så olika. Vill bara ge dig tips om hur du kan tänka och att du inte ska känna dig elak. Det är en del av livet och uppväxten. Barn i den åldern testar mycket och det måste de då göra för det är en del av deras utveckling. Men då är det viktigt att du som förälder är där och stöttar och sätter gränser vid behov. Hur ska barnet annars lära sig vad som är rätt och fel?
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-10-29 19:12:39 följande:

Jag förstår din önskan att utnyttja tillfället till att lära henne kopplingen mellan uppförande och belöningar, eller uteblivna sådana, nu när det är något som verkar viktigt för henne. Tror du att hon verkligen kommer att förstå kopplingen så förklara att eftersom hon tramsade, spillde med flit och var retsam så blev du på så dåligt humör att du inte har lust längre att göra något trevligt för henne. Hon får göra något annat medan syskonen dricker choklad. Men då får du vara beredd på gråt och tandagnisslan från henne samt tvivel och dåligt samvete för dig... Och installera mer belysning! I vardagsrummet ska man inte behöva vara mörkrädd ; )

Haha! Där är belysning men så fort det blir mörkare ute vill hon inte vara ensam i vissa rum. Antar det är åldern för såhär mörkrädd har hon inte varit innan.

Hon är ett litet moln just nu som hatar detta hemmet för här är sååå tråkigt..

Men så funderar jag på detta med samvetet, kanske blir det dåligt för något i en känner att det är fel? Hon kommer oavsett inte få något idag som hon fortfarande beter sig. Sen känns det ju ändå viktigt att visa att alla bli inte straffade för hon beter sig. Hon verkar störa sig mer på att de ska få och inte hon så tror också det kan bli en morot till att bete sig istället för att hon inte bryr sig om konsekvensen lika mycket eftersom att ingen får då ändå.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:18:11 följande:

Ja. Det var menat mer som tankeställningar. Jag jobbar på förskola och möter mpnga olika individer. Man lär sig med tiden att hantera alla olika barn och jag lär mig fortfarande för alla barn är så olika. Vill bara ge dig tips om hur du kan tänka och att du inte ska känna dig elak. Det är en del av livet och uppväxten. Barn i den åldern testar mycket och det måste de då göra för det är en del av deras utveckling. Men då är det viktigt att du som förälder är där och stöttar och sätter gränser vid behov. Hur ska barnet annars lära sig vad som är rätt och fel?

Du låter vettig! Ska göra till andra barnen och mig själv nu. Hon verkar ha förstått och är än så länge lugn. Får se hur det blir när det är färdigt. Är min egen barndom som präglar mig tror jag, som gör mig velig och får lätt till dåligt samvete. Tack för alla tips och olika synvinklar ni bidragit med.
  • Amla07
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:06:30 följande:

Stå på dig, barnet tar konsekvensen av att uppföra sig illa och det är bra. Vi gör likadant hos oss. Bra att de andra fick choklad så att de inte straffades för trots-barnets uppförande.
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:21:05 följande:

Du låter vettig! Ska göra till andra barnen och mig själv nu. Hon verkar ha förstått och är än så länge lugn. Får se hur det blir när det är färdigt. Är min egen barndom som präglar mig tror jag, som gör mig velig och får lätt till dåligt samvete. Tack för alla tips och olika synvinklar ni bidragit med.

Förstår att dina egna upplevelser under barndomen påverkar. Du måste bara våga och med tiden kommer du bli tryggare med att sätta gränser. Ja det är klart man får dåligt samvete ibland och det är ju bara mänskligt. Man får bara tänka vad är det bästa för barnet och hur kommer det påverka senare i livet? Vad lär sig barnet av detta? Låt det ta sin tid.
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?