• Anonym (Utmattad)

    Ta bort något barnet vill ha?

    Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

    men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

    Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

  • Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • Anonym (Utmattad)
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Fast jag ser det inte alls som att hon blev utesluten från sammanhållningen då jag erbjöd henne att äta kvällsmat med oss fast att det inte blev någon choklad pga uppförandet. Hennes pappa satt heller inte med oss utan i vardagsrummet där hon satt både innan och efter så bilden du målar upp stämmer inte med hur det faktiskt såg ut här.

    Sen kan jag hålla med om att det inte hade behövt bli så stort men jag blev så frustrerad då hon hållt på såhär senaste tiden vilket hon inte gjort innan. Jag har en rädsla att om jag bara låter det dåliga beteendet vara blir hon helt laglös(en gnutta skämt i det) och jag kan inte ha alla barn springandes vind för våg och kladda och göra som de vill för att undvika konflikt. De är inte 1 längre, och jag vet garanterat att barnen inte får bete sig så på förskolan.

    Det kändes oavsett inte bra att göra och det är inget jag gjort innan så jag kommer försöka hitta andra sätt som känns bra i magen. Nu innan hon somnade sa hon att hon skulle ha choklad imorgon. Jag sa då att då vet du vad du ska göra. Hon röt tillbaka ?Jag måste inte säga det!?. Så hon har ju förstått. Frågan är ju om det var värt det..
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.
  • Anonym (Bope)
    Mammaa88 skrev 2018-10-29 18:35:35 följande:

    Jag förstår inte folk, de överdriver så jävla mkt. Att man som föräldrar inte får sätta gränser, att man son förälder inte ska straffa barn genom att skippa mys, lördags godis osv.

    Alltså varför överdriver man så mycket?? Att barnet kan bli traumatiserad, att barnet kan utveckla massa störningar alltså kan skriva hur mkt som helst!!!

    Barnet behöver veta vem som bestämmer?!!

    Och vad som gäller.

    Jag är 29 och när jag va liten så hade man respekt för sina föräldrar, något som inte existerar år 2018.

    Jag minns att min pappa behövde endast ge mig en blick och jag slutade med en gång!! Och visste att jag gjort/sagt något fel.

    Inte för det blev jag traumatiserad, inte för det har jag utvecklats till En mördare, ja ni fattar! Och nej!! Jag har aldrig varit rädd för min pappa, och nej han höjde aldrig handen mot mig!

    Tycker att föräldrar ska sluta bete sig som barn och vara föräldrar !!! Att höja rösten och ta tag barnet i armen är inte misshandel! Att höja rösten i en matbutik mot sitt barn som uppför sig som en jävla apa....ja, det är typ misshandel i omgivningens ögon. Varför ska vi föräldrar vara rädda för att sätts gränser??!!!

    Vi är rädda för Vad folk ska tro om oss?


    TACK.....någon sa det äntligen..
  • Anonym (asdf)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 21:21:46 följande:

    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.


    Jag har alltid gett mitt barn positiv feedback när vårt samarbete funkat. Och försökt föregå med gott exempel. Har berömt honom hundratals gånger för helt självklara saker (i alla fall för vuxna) så som när han tvättat händerna, lagt sin tallrik i diskmaskinen, plockat upp efter sig etc. Med goda resultat. Han är extremt väluppfostrad. Så länge han inte är hungrig eller trött.
  • Anonym (Ewe)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 21:21:58 följande:

    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.


    Jag håller med dig och bra skrivet! Förstår inte användare på FL som ska hoppa på folk och förolämpa. Om man inte delar åsikt kan de väl bara meddela det, utan att nedvärdera. Jag förstår inte vissa människors allvarliga fel.

    Precis som du nämner handlar det om att vägleda barnen, där de behöver lära sig rätt och fel, samt förstå vad som förväntas av dem vid en specifik situation, typ att man sitter och äter vid matbordet, man umgås och samtalar, men man larvar sig inte. Det Drottningen1970 föreslår är ju utsläckning av ett negativt beteende genom att ignorera, men vad lär sig barnet av det? Så flummigt och förlegat tycker jag. Barn behöver få veta när de gör fel och när de gör rätt. Med det sagt fattar jag inte heller varför barn ska ha beröm för minsta sak, typ som en lydig hund.

    Saken är att TS situation är ett dilemma där det kanske inte finns några rätt eller fel svar, men det är viktigt att föräldern kan visa var gränsen går när barnet testar. Sen vill ju barn ofta samarbeta om de kan, det vill säga om de vet hur. Och där är det av betydelse att lära barn att lära sig att tänka. TS, Prata med ditt barn och försök tillsammans komma fram till hur ni vill ha det vid matbordet. Inget sker heller som ur ett vakuum utan det finns behov och känslor bakom handlingar och beteenden. Fundera kanske på vad det är som troggar beteendet? All uppmärksamhet är ju faktiskt uppmärksamhet, även negativ sådan.
  • Anonym (Ewe)

    *triggar, skulle det stå. Inte troggar...

  • Sirest01
    Anonym (asdf) skrev 2018-10-29 21:45:08 följande:

    Jag har alltid gett mitt barn positiv feedback när vårt samarbete funkat. Och försökt föregå med gott exempel. Har berömt honom hundratals gånger för helt självklara saker (i alla fall för vuxna) så som när han tvättat händerna, lagt sin tallrik i diskmaskinen, plockat upp efter sig etc. Med goda resultat. Han är extremt väluppfostrad. Så länge han inte är hungrig eller trött.


    Ja det är jättebra tycker jag. Jag gör samma till barnen på förskolan. Det var bara en tanke som dök upp i mitt huvud. Men detta är väl inte en plats att diskutera om det. Mitt förskollärar-jag är att ifrågasätta (på ett positivt sätt), få igång diskussioner osv. Jag har mött så många barn som aldrig fått uppleva och ta konsekvenser och det är en utmaning att arbeta med det i förskolan. Därför anser jag att det är viktigt att få detta även hemifrån.
  • Sirest01
    Anonym (Ewe) skrev 2018-10-29 21:53:05 följande:

    Jag håller med dig och bra skrivet! Förstår inte användare på FL som ska hoppa på folk och förolämpa. Om man inte delar åsikt kan de väl bara meddela det, utan att nedvärdera. Jag förstår inte vissa människors allvarliga fel.

    Precis som du nämner handlar det om att vägleda barnen, där de behöver lära sig rätt och fel, samt förstå vad som förväntas av dem vid en specifik situation, typ att man sitter och äter vid matbordet, man umgås och samtalar, men man larvar sig inte. Det Drottningen1970 föreslår är ju utsläckning av ett negativt beteende genom att ignorera, men vad lär sig barnet av det? Så flummigt och förlegat tycker jag. Barn behöver få veta när de gör fel och när de gör rätt. Med det sagt fattar jag inte heller varför barn ska ha beröm för minsta sak, typ som en lydig hund.

    Saken är att TS situation är ett dilemma där det kanske inte finns några rätt eller fel svar, men det är viktigt att föräldern kan visa var gränsen går när barnet testar. Sen vill ju barn ofta samarbeta om de kan, det vill säga om de vet hur. Och där är det av betydelse att lära barn att lära sig att tänka. TS, Prata med ditt barn och försök tillsammans komma fram till hur ni vill ha det vid matbordet. Inget sker heller som ur ett vakuum utan det finns behov och känslor bakom handlingar och beteenden. Fundera kanske på vad det är som troggar beteendet? All uppmärksamhet är ju faktiskt uppmärksamhet, även negativ sådan.


    Ja, att prata med sitt barn är jätteviktigt. Ett barn förstår mer än vad man anar, det har bara svårt att uttrycka sina ord och tar då till andra sätt. Till exempel genom att störa, ta uppmärksamhet osv. Hjälpa barnet att uttrycka sig själv är superviktigt :)
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?