Inlägg från: Sirest01 |Visa alla inlägg
  • Sirest01

    Ta bort något barnet vill ha?

    Jag tror du måste våga sätta gränser och konsekvenser för dåligt beteende. Och viktigt är att du håller detta. Många barn blir curlade i dagens samhälle och det ger problem i vuxenlivet sedan, genom att de inte kan ta/ hantera motgång och krav från andra. Vad gör det om hon blir ledsen? Hon måste ju få lära sig vad som är rätt och fel! Hur kommer hon uppföra sig senare i livet om hon inte får veta vad som är ett dåligt uppförande? Barn måste få uppleva alla känslor och att vara ledsen för en sådan grej som att inte få choklad till kvällen är ingen stor grej. Hon kommer att lära sig vad hon behöver göra för att få chokladen. Som sagt du måste bara våga och tro på dig själv! Ditt barn mår bättre av att få konsekvenser. Hon måste få veta att det inte är okej att bete sig så vid middagen.

  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:52:42 följande:

    Förstår hur du menar! Jag missade ju att varna innan utan nu blev det mer att det blir ingen choklad idag när du beter dig såhär illa. Och sen kände jag att varför ska alla straffas för hon inte lyssnar så då sa jag att de andra kommer få ändå. Och hon förstår ju eftersom hon är 5 år, och vet varför.

    Känner väl att eftersom jag missade att varna först kanske det förlorar effekt. Samtidigt märker jag att det stör henne jätte mycket och det är skönt att äntligen få reaktion på något man sagt eftersom hon annars skiter i allt. Och har stått på mig stenhårt nu. Känns ju dumt att plötsligt ångra mig. Eller flyttar jag allt till imorgon så ingen får. Hon har ju blivit irriterad nu också och tjatat och kastat kuddar b.la. så hon beter sig ju fortfarande lite illa..


    Jag tycker inte du ska missunna de andra barnen bara pga av hennes uppförande. De andra har ju inte misskött sig? Varför ska de lila pga av henne? Detta gör ju även att din dotter ser att de andra får och kansle då får förståelse varför?
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:06:30 följande:

    Jo, precis så säger min man. Att de kommer få svårt i livet som vuxna om vi daddar med dem(vilket han nog tycker jag gör). Men den mentala bilden av att vi andra dricker varm choklad och hon står och tittar på känns så elak.

    Men håller med om det du säger. Känner att många curlar, kanske även jag och sen rinner det över i en utskällning istället för de inte lyssnar på mig. Eller de lyssnar men det måste tjatas eller höjas rösten.


    Jag förstår att det känns jobbigt. Men försök att inte se det som att du hotar, för det för du inte. Konsekvenser är en del av livet. Det är viktigt att lära sig att ta konsekvenser för dåligt beteende osv.

    Försök att behålla en lugn ton i rösten och tala tydligt. Är du lugn i dig själv så blir din dotter det med tiden. Mrd en lugn och tydlig ton så upplevs du mer allvarlig.

    Din dotter kommer självklart bli ledsen och arg när de andra får dricka choklad. Men hon kommer att acceptera det så småningom om och lära sig av det. Kommer ta sin tid och det är viktigt att faktiskt låta det ta tid. Se det som en del av hennes lärande och utveckling att lära sig hantera motgång och konsekvenser. Det får ju alla uppleva, stora som små.
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:12:32 följande:

    Tänkte mer köra ?det är för sent nu ändå? kortet med den stora(minsta fattar inte) då han ändå verkar ha glömt det och sen säga det blir imorgon istället och då kan hon få en chans till. Vill tillägga vi inte är helt hopplösa då de beter sig väldigt bra borta och på skola/dagis och vår äldsta är väldigt snäll och skötsam. Men jag personligen har märkt jag har svårt att veta vad som är rätt alltid i åldern 3-5 något. Och ett tålamod som tryter..


    Ja. Det var menat mer som tankeställningar. Jag jobbar på förskola och möter mpnga olika individer. Man lär sig med tiden att hantera alla olika barn och jag lär mig fortfarande för alla barn är så olika. Vill bara ge dig tips om hur du kan tänka och att du inte ska känna dig elak. Det är en del av livet och uppväxten. Barn i den åldern testar mycket och det måste de då göra för det är en del av deras utveckling. Men då är det viktigt att du som förälder är där och stöttar och sätter gränser vid behov. Hur ska barnet annars lära sig vad som är rätt och fel?
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 19:21:05 följande:

    Du låter vettig! Ska göra till andra barnen och mig själv nu. Hon verkar ha förstått och är än så länge lugn. Får se hur det blir när det är färdigt. Är min egen barndom som präglar mig tror jag, som gör mig velig och får lätt till dåligt samvete. Tack för alla tips och olika synvinklar ni bidragit med.


    Förstår att dina egna upplevelser under barndomen påverkar. Du måste bara våga och med tiden kommer du bli tryggare med att sätta gränser. Ja det är klart man får dåligt samvete ibland och det är ju bara mänskligt. Man får bara tänka vad är det bästa för barnet och hur kommer det påverka senare i livet? Vad lär sig barnet av detta? Låt det ta sin tid.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:09:59 följande:

    Du jobbar på förskola säger du? Som vad? Rörmokare? Nån utbildad pedagog är du uppenbarligen inte.


    Jodå utbildad förskollärare. Jag vet mycket väl hur en femåring fungerar. Barnet måste få konsekvenser för sitt beteende. Ja barnet kommer känna sig ledsen när den inte får dricka choklad. Tycker du man ska ge beröm/belöning för ett dåligt uppförande? Att inte ge barnet choklad till kvällen kan vara en konsekvens. Visst det finns många vägar att gå, men man måste göra det som fungerar för barnet och i detta fall kan det vara att just inteden här kvällen få dricka choklad.

    Bidra gärna med din kunskap om femåringar hjärnor och berätta vad föräldern kan göra istället!
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:07:00 följande:

    Läskigt att så många vuxna tycker det är rimligt att en femåring ska bestraffas med att bli utan varm choklad medan syskonen får. Riktigt poängterar hur dåligt det kommer att kännas för FEMÅRINGEN när hon får titta på när de andra smaskar. Jag skulle kunna gå in på långa resonemang om utvecklingsnivåer, hjärnans funktioner hos en femåring. Förklara konsekvenser för barnets självkänsla och trygghet gentemot sina föräldrar etc etc av en sådan metod ... men jag förstår att den ansträngningen från min sida vore att kasta pärlor för svin.


    Femåringar förstår mycket mer än vad du tror. Berätta gärna dina långa resonemang. Alltid bra att höra och läsa om olika sätt.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:13:09 följande:

    Viljestyrka är förövrigt något oerhört värdefullt som kan ta barnet långt i framtiden. Gäller att hjälpa henne kanalisera den i te försöka döda den med otäcka bestraffningar för att det ör bekvämare att ha ett fogligt barn.


    Hur kommer barnet klara sig i vuxenlivet om det inte får gränser och får lära sig hantera konsekvenser och nej. Man kan inte alltid få sin vilja igenom, om alla människor bara skulle göra som de vill hur skulle det se ut och fungera?
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 20:28:57 följande:

    Ja precis. Om hon verkligen bryr sig borde hon utbilda oss istället för att förolämpa oss. Kanske är hon uppfostrad utan konsekvens ;)

    Rådfrågade med en väninna som är lärare(utbildad och allt!;)) och hon tyckte precis som du. Och skrev under på att föräldrar som inte ger konsekvens och är väldigt känsliga för mycket gällande barnuppfostran ofta själva har barn som beter sig illa. Det stämmer även med exemplet jag känner till. Vi är inte elaka mot våra barn. Jag behövde råd här då jag inte fullföljt tidigare och kanske är det därför hon inte lyssnar...ja, oavsett blev det inte särskilt dramatiskt..


    Jag tycker det är jättebra att du faktiskt vågar be om råd och tips. Du har ju fått många nu och kan ta till dig det som du känner passar dig och ditt barn. Man får testa sig fram lite.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

    Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

    Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

    Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..


    Varför ska du hålla på o förolämpa? Är väl mycket bättre och trevligare att bara beskriva vad du menar än att förolämpa? Det finns många vägar och sätt att hantera denna situation. Den här föräldern har nu fått många tips och råd om hur att hantera situationen. Självklart ska man belöna ett bra beteende. Men jag vill oxå fråga om man ska belöna alla beteenden som är bra? Får du beröm/belöning så fort du beter dig bra? Jag är bara nyfiken och vill gärna höra andras idéer och tankar. Och jag vill även delge mina tankar. Jag kan hålla med om att utesluta inte är det bästa att göra men det beror helt på situationen. Föräldern gör det som den anser passa.

    Däremot ser jag inte en hånleende som en stressreaktion. Barnen är mycket mer kompetenta än vad du beskriver. Har mött många barn som använder ett hånleende som att jävlas rent ut sagt. Att de vill testa sina gränser och där är det ju viktigt att som förälder, pedagog osv att du är medveten om dina gränser. Vi ska ju vägleda barnet mot ET bättre beteende. Detta KAN man gör genom gränser och konsekvenser. Jag säger inte att mitt sätt är det ända rätta. Det finns många vägar att gå och jag väljer att delge några av dom, precis som du. Sedan är det upp till förelderna att agera.
  • Sirest01
    Anonym (asdf) skrev 2018-10-29 21:45:08 följande:

    Jag har alltid gett mitt barn positiv feedback när vårt samarbete funkat. Och försökt föregå med gott exempel. Har berömt honom hundratals gånger för helt självklara saker (i alla fall för vuxna) så som när han tvättat händerna, lagt sin tallrik i diskmaskinen, plockat upp efter sig etc. Med goda resultat. Han är extremt väluppfostrad. Så länge han inte är hungrig eller trött.


    Ja det är jättebra tycker jag. Jag gör samma till barnen på förskolan. Det var bara en tanke som dök upp i mitt huvud. Men detta är väl inte en plats att diskutera om det. Mitt förskollärar-jag är att ifrågasätta (på ett positivt sätt), få igång diskussioner osv. Jag har mött så många barn som aldrig fått uppleva och ta konsekvenser och det är en utmaning att arbeta med det i förskolan. Därför anser jag att det är viktigt att få detta även hemifrån.
  • Sirest01
    Anonym (Ewe) skrev 2018-10-29 21:53:05 följande:

    Jag håller med dig och bra skrivet! Förstår inte användare på FL som ska hoppa på folk och förolämpa. Om man inte delar åsikt kan de väl bara meddela det, utan att nedvärdera. Jag förstår inte vissa människors allvarliga fel.

    Precis som du nämner handlar det om att vägleda barnen, där de behöver lära sig rätt och fel, samt förstå vad som förväntas av dem vid en specifik situation, typ att man sitter och äter vid matbordet, man umgås och samtalar, men man larvar sig inte. Det Drottningen1970 föreslår är ju utsläckning av ett negativt beteende genom att ignorera, men vad lär sig barnet av det? Så flummigt och förlegat tycker jag. Barn behöver få veta när de gör fel och när de gör rätt. Med det sagt fattar jag inte heller varför barn ska ha beröm för minsta sak, typ som en lydig hund.

    Saken är att TS situation är ett dilemma där det kanske inte finns några rätt eller fel svar, men det är viktigt att föräldern kan visa var gränsen går när barnet testar. Sen vill ju barn ofta samarbeta om de kan, det vill säga om de vet hur. Och där är det av betydelse att lära barn att lära sig att tänka. TS, Prata med ditt barn och försök tillsammans komma fram till hur ni vill ha det vid matbordet. Inget sker heller som ur ett vakuum utan det finns behov och känslor bakom handlingar och beteenden. Fundera kanske på vad det är som troggar beteendet? All uppmärksamhet är ju faktiskt uppmärksamhet, även negativ sådan.


    Ja, att prata med sitt barn är jätteviktigt. Ett barn förstår mer än vad man anar, det har bara svårt att uttrycka sina ord och tar då till andra sätt. Till exempel genom att störa, ta uppmärksamhet osv. Hjälpa barnet att uttrycka sig själv är superviktigt :)
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?