• Anonym (Utmattad)

Ta bort något barnet vill ha?

Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

• Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • amaliaj

Idag vägrade vår 7-åring komma till middagen. När hon inte kom struntade vi henne. Vi andra fyra, två tonåringar, maken och jag åt middag och hade trevligt ändå.

När lillasyster behagade dyka upp sa hon att maten var äcklig.

Vi orkar inte bråka med henne, men hon vinner ingen sympati heller. Konstaterade bara att om hon var sugen på något annat så fick hon väl fixa mat själv, sen gick alla. Barnet kan bre mackor... Inte så roligt att få göra det ensam i köket.

Hade vi satt hårt mot hårt och krävt att hon satt vid vordet så hade ALLA haft en usel middag precis som du beskriver. Förr eller senare kommer även den minsta att vilja vara med oss och ha trevligt. Tills dess kan hon äta mackor ifred.

En lång period klagade de stora så mycket på maten att jag i princip slutade erbjuda något annat än makaroner, mamma-scan och hamburgare. Jag sa som det var - jag är urless på att laga mat som alla bara tycker är skit och klagar på. Efter något halvår så var de grymt tacksamma varje gång de fick riktig hemlagad mat. Själv åt jag lunch ute på jobbet så jag led inte så värst, vilket jag sa åt dem också. Dom klagar ALDRIG på min mat nuförtiden

Att sätta gränser är att älska, men man behöver varken gapa eller skrika för det. Det räcker med att vara tydlig och konsekvent.

PS: Jag hade slutat lova varmchoklad i förväg, och jag hade inte straffat dom andra barnen för att ett barn betedde sig illa. DS

• Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:07:00 följande:

Läskigt att så många vuxna tycker det är rimligt att en femåring ska bestraffas med att bli utan varm choklad medan syskonen får. Riktigt poängterar hur dåligt det kommer att kännas för FEMÅRINGEN när hon får titta på när de andra smaskar. Jag skulle kunna gå in på långa resonemang om utvecklingsnivåer, hjärnans funktioner hos en femåring. Förklara konsekvenser för barnets självkänsla och trygghet gentemot sina föräldrar etc etc av en sådan metod ... men jag förstår att den ansträngningen från min sida vore att kasta pärlor för svin.

Femåringar förstår mycket mer än vad du tror. Berätta gärna dina långa resonemang. Alltid bra att höra och läsa om olika sätt.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 20:25:06 följande:

Jodå utbildad förskollärare. Jag vet mycket väl hur en femåring fungerar. Barnet måste få konsekvenser för sitt beteende. Ja barnet kommer känna sig ledsen när den inte får dricka choklad. Tycker du man ska ge beröm/belöning för ett dåligt uppförande? Att inte ge barnet choklad till kvällen kan vara en konsekvens. Visst det finns många vägar att gå, men man måste göra det som fungerar för barnet och i detta fall kan det vara att just inteden här kvällen få dricka choklad.

Bidra gärna med din kunskap om femåringar hjärnor och berätta vad föräldern kan göra istället!

Ja precis. Om hon verkligen bryr sig borde hon utbilda oss istället för att förolämpa oss. Kanske är hon uppfostrad utan konsekvens ;)

Rådfrågade med en väninna som är lärare(utbildad och allt!;)) och hon tyckte precis som du. Och skrev under på att föräldrar som inte ger konsekvens och är väldigt känsliga för mycket gällande barnuppfostran ofta själva har barn som beter sig illa. Det stämmer även med exemplet jag känner till. Vi är inte elaka mot våra barn. Jag behövde råd här då jag inte fullföljt tidigare och kanske är det därför hon inte lyssnar...ja, oavsett blev det inte särskilt dramatiskt..
  • Sirest01
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:13:09 följande:

Viljestyrka är förövrigt något oerhört värdefullt som kan ta barnet långt i framtiden. Gäller att hjälpa henne kanalisera den i te försöka döda den med otäcka bestraffningar för att det ör bekvämare att ha ett fogligt barn.

Hur kommer barnet klara sig i vuxenlivet om det inte får gränser och får lära sig hantera konsekvenser och nej. Man kan inte alltid få sin vilja igenom, om alla människor bara skulle göra som de vill hur skulle det se ut och fungera?
  • Sirest01
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 20:28:57 följande:

Ja precis. Om hon verkligen bryr sig borde hon utbilda oss istället för att förolämpa oss. Kanske är hon uppfostrad utan konsekvens ;)

Rådfrågade med en väninna som är lärare(utbildad och allt!;)) och hon tyckte precis som du. Och skrev under på att föräldrar som inte ger konsekvens och är väldigt känsliga för mycket gällande barnuppfostran ofta själva har barn som beter sig illa. Det stämmer även med exemplet jag känner till. Vi är inte elaka mot våra barn. Jag behövde råd här då jag inte fullföljt tidigare och kanske är det därför hon inte lyssnar...ja, oavsett blev det inte särskilt dramatiskt..

Jag tycker det är jättebra att du faktiskt vågar be om råd och tips. Du har ju fått många nu och kan ta till dig det som du känner passar dig och ditt barn. Man får testa sig fram lite.
  • Anonym (Utmattad)
    amaliaj skrev 2018-10-29 20:25:30 följande:

Idag vägrade vår 7-åring komma till middagen. När hon inte kom struntade vi henne. Vi andra fyra, två tonåringar, maken och jag åt middag och hade trevligt ändå.

När lillasyster behagade dyka upp sa hon att maten var äcklig.

Vi orkar inte bråka med henne, men hon vinner ingen sympati heller. Konstaterade bara att om hon var sugen på något annat så fick hon väl fixa mat själv, sen gick alla. Barnet kan bre mackor... Inte så roligt att få göra det ensam i köket.

Hade vi satt hårt mot hårt och krävt att hon satt vid vordet så hade ALLA haft en usel middag precis som du beskriver. Förr eller senare kommer även den minsta att vilja vara med oss och ha trevligt. Tills dess kan hon äta mackor ifred.

En lång period klagade de stora så mycket på maten att jag i princip slutade erbjuda något annat än makaroner, mamma-scan och hamburgare. Jag sa som det var - jag är urless på att laga mat som alla bara tycker är skit och klagar på. Efter något halvår så var de grymt tacksamma varje gång de fick riktig hemlagad mat. Själv åt jag lunch ute på jobbet så jag led inte så värst, vilket jag sa åt dem också. Dom klagar ALDRIG på min mat nuförtiden

Att sätta gränser är att älska, men man behöver varken gapa eller skrika för det. Det räcker med att vara tydlig och konsekvent.

PS: Jag hade slutat lova varmchoklad i förväg, och jag hade inte straffat dom andra barnen för att ett barn betedde sig illa. DS

Du har nog inte läst tråden riktigt. Jag sa till henne att hon fick lämna bordet om hon inte sluta tramsa. Det handlade inte om att få henne att sitta och äta. Det handlade om att hon satt i system att fjanta sig vid bordet på senaste vilket triggar igång de andra barnen.

Och det var inte tanken att ta chokladen på kvällen om du hade läst allt, vi skulle gjort den direkt vi kom hem som mys för det var så kallt ute men upptäckte mjölken var slut när vi kom hem. Honest mistake.

Sen spelar det också roll vilket barn man har. Upplever ofta att folk med lugna barn säger det bara är att vara bestämd. Ja, med vår yngsta och äldsta funkar det ganska bra. Men inte med mellersta just nu. Men erkänner att jag inte alltid är konsekvent. Vilket jag försökte vara nu. Det är inte alltid lätt att vara förälder men vi gör vårt bästa och vi har härliga ungar även om de driver oss till vansinne ibland.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 20:35:20 följande:

Jag tycker det är jättebra att du faktiskt vågar be om råd och tips. Du har ju fått många nu och kan ta till dig det som du känner passar dig och ditt barn. Man får testa sig fram lite.

Tack!

Jag är glad för råden jag fått. Vanligtvis på fl är det så mycket fördömande.
  • Drottningen1970
    Sirest01 skrev 2018-10-29 20:25:06 följande:

Jodå utbildad förskollärare. Jag vet mycket väl hur en femåring fungerar. Barnet måste få konsekvenser för sitt beteende. Ja barnet kommer känna sig ledsen när den inte får dricka choklad. Tycker du man ska ge beröm/belöning för ett dåligt uppförande? Att inte ge barnet choklad till kvällen kan vara en konsekvens. Visst det finns många vägar att gå, men man måste göra det som fungerar för barnet och i detta fall kan det vara att just inteden här kvällen få dricka choklad.

Bidra gärna med din kunskap om femåringar hjärnor och berätta vad föräldern kan göra istället!

Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..
  • amaliaj

Jag har varit mamma i 15 år. Jag har gjort alla fel och misstag, promise Vår minsta är förövrigt INTE lugn precis. När hon är överjävlig vid bordet brukar dom stora be henne gå så dom får äta i lugn o ro. Det funkar ofta, men inte jämt.

Och jag insåg nyss att min man gjort mackor åt henne att äta framför TV:n...så mycket för den konsekvensen...

Sen har dom sina perioder. Min man och jag tittar på varandra ibland och pratar om hur dom stora var i samma ålder, allt går liksom över.

• Anonym (Mamma till 4)
    Mammaa88 skrev 2018-10-29 18:35:35 följande:

Jag förstår inte folk, de överdriver så jävla mkt. Att man som föräldrar inte får sätta gränser, att man son förälder inte ska straffa barn genom att skippa mys, lördags godis osv.

Alltså varför överdriver man så mycket?? Att barnet kan bli traumatiserad, att barnet kan utveckla massa störningar alltså kan skriva hur mkt som helst!!!

Barnet behöver veta vem som bestämmer?!!

Och vad som gäller.

Jag är 29 och när jag va liten så hade man respekt för sina föräldrar, något som inte existerar år 2018.

Jag minns att min pappa behövde endast ge mig en blick och jag slutade med en gång!! Och visste att jag gjort/sagt något fel.

Inte för det blev jag traumatiserad, inte för det har jag utvecklats till En mördare, ja ni fattar! Och nej!! Jag har aldrig varit rädd för min pappa, och nej han höjde aldrig handen mot mig!

Tycker att föräldrar ska sluta bete sig som barn och vara föräldrar !!! Att höja rösten och ta tag barnet i armen är inte misshandel! Att höja rösten i en matbutik mot sitt barn som uppför sig som en jävla apa....ja, det är typ misshandel i omgivningens ögon. Varför ska vi föräldrar vara rädda för att sätts gränser??!!!

Vi är rädda för Vad folk ska tro om oss?

Kunde inte hålla med mera så bra skrivet!
Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?