Ta bort något barnet vill ha?
Jag blir så beklämd när jag läser såna här inlägg där föräldrar försöker straffa barn till korrekt beteende utifrån förälderns önskemål. Fundera istället över varför barnet beter sig som hon gör och vad som kan förändra situationen för henne.
Vad innebär att inte sitta ordentligt för dig? Hur viktigt är det att sitta ordentligt? Hur spiller man överdrivet?
Varför får du höja rösten men hon inte får varken le eller skratta?
Varför kopplar du mys och lördagsgodis till en handling som utspelar sig under middagsmåltiden?
Jag skulle nog hållit tyst om uppförandet, undrat om barnet var extra trött eller om det händer nåt i livet eller utvecklingen hos barnet. Chokladen och lördagsgodiset får man för att man får det, inte för att man sitter still vid middagen.
Vid ett lugnare tillfälle skulle jag fråga barnet vad som händer vid middagarna, varför har det blivit så jobbigt? Och berättat att jag också tycker att det är jobbigt när det spills, larvas eller vad det nu är. Undrat hur vi skulle kunna göra för att det ska bli bättre för oss alla.
Sen skulle jag nog bara vänta ut situationen och tänka att middagarna med barnen blir nog lite roligare och lättare när de växer upp alltmer. För det mesta med barn ger sig med tiden, och ofta lite snabbare om man inte gör så himla stor sak av det.