• Nimzay

Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?

Ni som redan förtidsröstat, exakt vad var det som fick er att bestämma er för vad ni skulle rösta på?

Och ni som inte röstat ännu men ändå hunnit bestämma er för hur ni ska rösta sen när ni väl ska rösta, exakt vad var det som fick er att bestämma er för vad ni kommer att rösta på?

• Svar på tråden Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?
  • pyssel
    Nimzay skrev 2018-09-07 15:12:07 följande:

Känner igen mig i hur du tänker, men känner mig inte riktigt lika säker ändå tror jag...snyft :(((

Rösta L då som är det enda partiet som sedan länge debatterat hederskulturers och religiöst förtryck mot individen och i det offentliga. Skulle aldrig rösta på de där nassarna jag vuxit upp med, utan ger min röst till dem där den interna debatten och motsättningarna äntligen svängt mer åt en sammanhållen linje mot extremism i alla dess forner. Björklund är inte min personliga favorit, eftersom jag arbetar i hans värdelösa skolreform, men de andra skälen för att rösta liberalt väger upp för det. Fridolin visade ju dessutom hur man gör saker på ett sämre vis.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (sigh)

Jag tror på högervärderingar, sett alldeles för mycket skit komma från vänstern, Centerpartiet har utvecklats till ett minisocialdemokraterna, Liberalerna har för många saker jag inte håller med om och en usel skolpolitik, Krisdemokraterna är identitetslösa och jag vågar inte lita på Moderaterna. 

Alla lögner som sprids om SD, att media bestämt sig för att nästan enbart gå efter och granska SD, övriga partiers barnsliga hantering och berörningsskräck av SD, fortsatta toleransen mot intolerans, det okritiskt politiskt korrekta, det fortsatta vägran att erkänna många problem m.m har lett mig till att välja SD. Jag röstade på SD förra valet men ville verkligen rösta på Moderaterna i år. Men till slut kände jag bara att jag inte kunde lita på Moderaterna och folk betedde sig alldeles för omoget och onyanserat gällande SD. Så då får jag hjälpa SD växa lite till och hoppas att partierna mognar till nästa val. 

Hade bara Moderaterna slutat falla för sossarnas berörningsskräck gällande SD och gått ut och sagt att dom tänker samarbeta/ta stöd av SD skulle dom få min röst.

Alla förhoppningar jag hade gällande att rösta på SD förra valet slog in. Det blev mer accepterat, häxjakten minskade, folk började samarbeta, folk öppnade ögonen mer för problemen, andra partier började härma deras politik. Jag röstade inte, och kommer inte rösta på, SD för att jag vill att dom ska vinna och styra Sverige. Inte ännu iallafall. Dom behöver också lära sig, utvecklas och mogna först. 
    Anledningen till att jag först ens kom in på SD var samma som sossen i första inlägget. Medias hatdrev, överdrivna jämförelser till Hitler och nazister, lögner som spreds, oviljan att samarbeta eller ens prata m.m fick mig att undersöka själv vad dom stod för och vad som faktiskt var sant. 

• Anonym (123)

Som så många andra är det flyktingpolitiken. Först den totala ignoransen av regeringen och media och sedan de patetiska tillfällen de har fått krypa till korset i alla fall (som tex 2015 när Åsa Romson började lipa i TV). Då går det plötsligt införa kontroller och stänga gränser. Samma åtgärder som SD kallades rasister för.

Det som verkligen gav mig en knuff framåt var de (ca 2) åren jag bodde i ett av Sveriges "utsatta områden" som det så fint heter i media (jag kallar det nåt annat).  

• Anonym (grönt)

Jag har alltid ideologiskt befunnit mig på vänster sida om mitten, så det blir något av de partierna jag röstar på. Detta år lutar jag åt att miljön är den viktigaste frågan så jag röstar antagligen grönt.

Nimzay skrev 2018-09-07 15:12:07 följande:
    Känner igen mig i hur du tänker, men känner mig inte riktigt lika säker ändå tror jag...snyft :(((
    Om du lutar åt att rösta sd för att du tycker att landet har tagit emot för många flyktingar, vill jag verkligen vädja till dig om att välja något av allianspartierna som förespråkar en mer restriktiv invandrarpolitik istället. Ingenting gott kan komma av att sverigedemokraterna får större inflytande. De har antidemokratiska värderingar och ju större de blir, desto närmare har vi till nazityskland. Alliansen står åtminstone för demokrati. Plus att SD vill göra exakt INGENTING för miljön.

• Anonym (grönt)
    Anonym (sigh) skrev 2018-09-07 15:29:48 följande:

Alla lögner som sprids om SD, att media bestämt sig för att nästan enbart gå efter och granska SD,

---
    Alla förhoppningar jag hade gällande att rösta på SD förra valet slog in. Det blev mer accepterat, häxjakten minskade, folk började samarbeta, folk öppnade ögonen mer för problemen, andra partier började härma deras politik. Jag röstade inte, och kommer inte rösta på, SD för att jag vill att dom ska vinna och styra Sverige. Inte ännu iallafall. Dom behöver också lära sig, utvecklas och mogna först. 
    Anledningen till att jag först ens kom in på SD var samma som sossen i första inlägget. Medias hatdrev, överdrivna jämförelser till Hitler och nazister, lögner som spreds, oviljan att samarbeta eller ens prata m.m fick mig att undersöka själv vad dom stod för och vad som faktiskt var sant. 

Vilka lögner har spritts om SD?

Vilket parti röstar du på, om inte på SD?

Tror du inte att man jämför SD med nazismen för att väldigt många SD-politiker har ett förflutet i nazistiska rörelser?
  • Anonym (sigh)
    Anonym (grönt) skrev 2018-09-07 15:44:01 följande:

Jag har alltid ideologiskt befunnit mig på vänster sida om mitten, så det blir något av de partierna jag röstar på. Detta år lutar jag åt att miljön är den viktigaste frågan så jag röstar antagligen grönt.

Om du lutar åt att rösta sd för att du tycker att landet har tagit emot för många flyktingar, vill jag verkligen vädja till dig om att välja något av allianspartierna som förespråkar en mer restriktiv invandrarpolitik istället. Ingenting gott kan komma av att sverigedemokraterna får större inflytande. De har antidemokratiska värderingar och ju större de blir, desto närmare har vi till nazityskland. Alliansen står åtminstone för demokrati. Plus att SD vill göra exakt INGENTING för miljön.
    Sådana löjliga meningar gör bara att folk slutar ta dig på allvar och slutar lyssna. Vill du övertyga någon SDare får du kritisera deras partiprogram och förklara vad som är fel på det. Slänga stämplar som rasister, fascister, nazityskland och allt vad det är har aldrig och kommer aldrig funka. 
  • Meriall

Jag gjorde valkompassen och fick KD vilket var förvånande. Jag röstade PP innan men det kändes meningslöst det här valet. Jag läste på om deras partiprogram och insåg att det var helt ok och att de inte ville inskränka aborträtten (vilket jag trodde innan). Såg sedan några debatter och tyckte Ebba var skicklig, smart och dessutom trevlig. Jag tycker inte om SD men tycker ändå att man ska respektera dem och det gjorde hon mer än de andra partiledarna.

Sedan läste jag på om hennes nya feminism och tyckte den var exakt som jag tycker. Jag jobbar med genus så tycker såna frågor är viktiga även fast vården, de äldre, barnen och de med funktionshinder är viktigare. Jag är emot könskvotering och individuell föräldraförsäkring utan tycker den ska följa barnet. Tycker inte man ska omyndigförklara folk.

Vet inte om jag föredrar S eller alliansen men V och SD tror jag inte får vara med oavsett. Gillar inte MP eller C och ogillar Annie som partiledare specifikt. S vill ju samarbeta med L och C och om KD hade blivit stora kanske (förmodligen inte) de väljer dem över C. Vinner alliansen är det bra om KD får mer inflytande där.

Så tänkte jag.

Svar på tråden Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?