Inlägg från: Nimzay |Visa alla inlägg
  • Nimzay

Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?

Ni som redan förtidsröstat, exakt vad var det som fick er att bestämma er för vad ni skulle rösta på?

Och ni som inte röstat ännu men ändå hunnit bestämma er för hur ni ska rösta sen när ni väl ska rösta, exakt vad var det som fick er att bestämma er för vad ni kommer att rösta på?

• Svar på tråden Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?
  • Nimzay
    lövet2 skrev 2018-09-07 15:01:26 följande:

Jag har diskuterat en hel del med Sverigedemokrater, folk från AFS, Nordfront och liknande. De har lagt ut påhittade historier och rena lögner om S, V och Mp. Jag har fått leta och gräva en del för att se vad som är sant och vad som är lögn eller överdrift. Under mitt letande har jag upptäckt att den sittande regeringen faktiskt skött sig riktigt bra de senaste fyra åren. Att Stefan Löfven visserligen inte gör sig framför en kamera, men att han gjort sitt jobb som statsminister. Det slutade med att jag bestämde mig för att rösta S, och det hade jag inte alls tänkt mig från början.

Okej, tack så mycket för ditt svar även om du tänker rösta på det parti som typ är sista tänkbara partiet för min del ;D
  • Nimzay
    Anonym (A) skrev 2018-09-07 15:06:56 följande:

Har vetat i flera år vad jag ska rösta på. Samma parti som förra gången. Det som fått mig att bestämma mig är en kombination av saker, men främst att jag ser en väldigt massa av en viss typ av människor när jag går ut. Inte sällan mer av den sorten än av sorten man skulle förvänta sig i det här landet.

Känner igen mig i hur du tänker, men känner mig inte riktigt lika säker ändå tror jag...snyft :(((
  • Nimzay
    Anonym (Kd) skrev 2018-09-07 15:09:46 följande:

Vill ha alliansstyre så taktikröstade kd så de får bli kvar. Egentligen är jag mest moderat men har mycket gemensamt också med kd så det känns inte helt upp åt väggarna att rösta på dem.

Hmm, så har ju jag för min del också funderat på att rösta, men jag vet inte säkert...Ugh är så svårt det här!!!!!!!!!!!!!!! >o<
  • Nimzay
    Anonym (realist) skrev 2018-09-07 15:12:50 följande:

Ogillar vad som hänt med vårt land de senaste 20-30 åren.
    Då är det inte så mycket att välja på.

Kanske är det så...
  • Nimzay
    Anonym (grönt) skrev 2018-09-07 15:44:01 följande:

Jag har alltid ideologiskt befunnit mig på vänster sida om mitten, så det blir något av de partierna jag röstar på. Detta år lutar jag åt att miljön är den viktigaste frågan så jag röstar antagligen grönt.

Om du lutar åt att rösta sd för att du tycker att landet har tagit emot för många flyktingar, vill jag verkligen vädja till dig om att välja något av allianspartierna som förespråkar en mer restriktiv invandrarpolitik istället. Ingenting gott kan komma av att sverigedemokraterna får större inflytande. De har antidemokratiska värderingar och ju större de blir, desto närmare har vi till nazityskland. Alliansen står åtminstone för demokrati. Plus att SD vill göra exakt INGENTING för miljön.
    Hmm jo, lutar ju lite åt att rösta på något alliansparti också för den delen, exempelvis KD. Dock upplever jag inte SD som alls lika negativt som du beskriver att du gör. I så fall fasar jag väl snarare över partierna åt vänster...
  • Nimzay
    pyssel skrev 2018-09-07 15:28:44 följande:
    Rösta L då som är det enda partiet som sedan länge debatterat hederskulturers och religiöst förtryck mot individen och i det offentliga. Skulle aldrig rösta på de där nassarna jag vuxit upp med, utan ger min röst till dem där den interna debatten och motsättningarna äntligen svängt mer åt en sammanhållen linje mot extremism i alla dess forner. Björklund är inte min personliga favorit, eftersom jag arbetar i hans värdelösa skolreform, men de andra skälen för att rösta liberalt väger upp för det. Fridolin visade ju dessutom hur man gör saker på ett sämre vis.
    Hmm det är klart, L är ju förvisso säkert bra på sitt sätt, iaf till viss del. Fast är var väl inte riktigt dem jag tänkt rösta på precis, men som sagt, helt säkert vet jag ju inte...;)
  • Nimzay
    Meriall skrev 2018-09-07 16:28:46 följande:

Jag gjorde valkompassen och fick KD vilket var förvånande. Jag röstade PP innan men det kändes meningslöst det här valet. Jag läste på om deras partiprogram och insåg att det var helt ok och att de inte ville inskränka aborträtten (vilket jag trodde innan). Såg sedan några debatter och tyckte Ebba var skicklig, smart och dessutom trevlig. Jag tycker inte om SD men tycker ändå att man ska respektera dem och det gjorde hon mer än de andra partiledarna.

Sedan läste jag på om hennes nya feminism och tyckte den var exakt som jag tycker. Jag jobbar med genus så tycker såna frågor är viktiga även fast vården, de äldre, barnen och de med funktionshinder är viktigare. Jag är emot könskvotering och individuell föräldraförsäkring utan tycker den ska följa barnet. Tycker inte man ska omyndigförklara folk.

Vet inte om jag föredrar S eller alliansen men V och SD tror jag inte får vara med oavsett. Gillar inte MP eller C och ogillar Annie som partiledare specifikt. S vill ju samarbeta med L och C och om KD hade blivit stora kanske (förmodligen inte) de väljer dem över C. Vinner alliansen är det bra om KD får mer inflytande där.

Så tänkte jag.

Okej, tack för att du delar med dig så utförligt, det var intressant att läsa! ;D
    Håller för övrigt med dig i en hel del av det du skriver, och jag funderar ju som sagt lite på att också jag rösta på KD...
  • Nimzay
    Anonym (grönt) skrev 2018-09-07 17:34:33 följande:
    Vad är det med partierna åt vänster som väcker fasa hos dig?
    Det mesta med dem helt enkelt.
  • Nimzay
    Anonym (grönt) skrev 2018-09-07 17:47:11 följande:
    Men kan du inte nämna ett eller ett par exempel?
    Deras syn på invandring, deras syn på jämställdhet, deras grova verklighetsfrånvändhet och naivitet, deras liksom självpåstådda och falska "godhets"inbillningar, toleranssnack och likavärdesnack som i själva verket (enligt mitt synsätt) rymmer en dold ondska...etc etc etc
  • Nimzay
    Anonym (xXx) skrev 2018-09-07 19:10:40 följande:

Aborträtten.

Hade tänkt rösta på SD men ångrade mig nu i veckan då jag hörde att de vill sänka till v.12.

Blev sossarna i det stora, men moderaterna till min kommun.

Hmm ja, det här med  aborträtten är ju sannerligen en känslo- och åsiktsväckande fråga för många...
  • Nimzay
    Mongoliet skrev 2018-09-07 18:46:59 följande:

Empati har alltid varit viktigt för mig så jag röstade på Vänsterpartiet

Ja, empati är ju egentligen någonting oerhört viktigt för mig med (på mitt sätt då alltså, och utifrån den världsbild jag har...), är väl just därför det känns så svårt att veta vad man ska rösta på, helt enkelt därför det känns som att det blir fel hur jag än röstar typ, känns liksom som att jag är oempatisk mot någon oavsett, dvs vad jag än röstar på.
  • Nimzay
    Mongoliet skrev 2018-09-07 19:28:32 följande:
    Din mamma har uppfostrat dig dåligt läser jag men jag tycker inte illa om vare sig dig eller henne. Hoppas att nästa generation i din släkt får det bättre och de får ni nog inte med nassar vid makten.
    Så alla som inte är vänster är alltså "nassar" enligt dig?? Hmm, verkligen intressant synsätt...
  • Nimzay
    mr shit skrev 2018-09-07 20:01:19 följande:
    Jag har empati med den som jobbar. Den som t.ex sliter på helgerna för att hålla sitt hus i fint skick får till slut ett hus som är värt väldigt mycket. Är det orättvist mot den ligger och latar sig, vars hus värde ligger miljoner efter?

Detsamma gäller i arbetslivet. Det är inte orättvist att den som utbildar sig och stretar på år efter år till slut får ihop en påse pengar.

Att bestraffa de som arbetar hårt med skyhöga skatter, det är orättvist.
    Så kan man exempelvis se det ja, behöver ju absolut inte vara de med vänstervärderingar som är de mest empatiska alla gånger.
  • Nimzay
    Anonym (Solidaritet) skrev 2018-09-07 20:24:40 följande:
    Nu lägger jag ner det här och låter dig tro att ni är de goda (rasisterna)
    Vänstermänniskor kan vara väldigt övertygade om att det är de som är de goda, de känner liksom någon slags självinbillad godhet verkar det som...
  • Nimzay
    Mongoliet skrev 2018-09-07 19:54:58 följande:
    Hur långt sträcker sig din empati? Den dagen SD säger: Vi tänker ge 5 % av BNP till bistånd men vi stänger Sveriges gränser. När den dagen blir verklighet så kan jag överväga att tänka: Ja de är nazister men ändå lite empatiska på sitt sätt så de får min röst.
    Min empati sträcker nog sig längre än hos i princip alla partierna skulle jag väl tro. Är väl lite därför det är så svårt för mig att bestämma mig, dvs för att inget parti är tillräckligt bra för mig typ. =)))
  • Nimzay
    fjanten skrev 2018-09-07 22:04:02 följande:

Prio 1: att få en alliansregering

Chansen för det minskar om KD inte kommer över 4-procentspärren. Röstar därför på KD.

Okej, intressanta tankar. Delvis liknande tankar som jag har. Men samtidigt vill jag ju typ att SD ska få så mycket röster som möjligt.
  • Nimzay
    Anonym (Treresorvärre) skrev 2018-09-07 22:49:08 följande:

Var aldrig någon tvekan, Röstade SD, likt förra och förrförra valet.

Okej, vill du motivera varför? ;)
  • Nimzay
    Anonym (Tjej) skrev 2018-09-07 22:58:42 följande:

Hur jag har blivit behandlad av viss typ av människor.Resten får ni gissa!

Intressant...
  • Nimzay
    Anonym (xx) skrev 2018-09-07 22:51:22 följande:
    Jag skiter väl i vad din mamma och du har upplevt.
    Jag tror inte jag är god alls. Men jag vet att jag inte är blåst naiv människa som går på allt som andra säger bara för att dom sa det. 
    Jag är lite för gammal, lite för luttrad och fan så mycket för cynisk för det. 
    Du får rösta på vad fan du vill, men tro aldrig att något är sant som sd säger.'Klart som korvspad att dom ligger bakom bränderna på flyktinganläggningarna.
    Du kan inte vara allvarlig om du hävdar något annat. 
    Men oj, om du nu är så nonchalant och skiter så pass fullständigt i vad människor har upplevt, borde ju iaf en sak - nämligen det här med invandring och flyktingmottagande, vara en VÄLDIGT ENKEL fråga för dig - för det borde ju i så fall bara vara till att skicka hem alla människor till deras hemländer liksom, och helt enkelt skita i vad de säger sig ha upplevt där och vad de kan tänkas råka ut för om/när de återvänder...(!!!!!!!!)
Svar på tråden Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?