• Nimzay

Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?

Ni som redan förtidsröstat, exakt vad var det som fick er att bestämma er för vad ni skulle rösta på?

Och ni som inte röstat ännu men ändå hunnit bestämma er för hur ni ska rösta sen när ni väl ska rösta, exakt vad var det som fick er att bestämma er för vad ni kommer att rösta på?

• Svar på tråden Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?
  • Padirac
    Snabella skrev 2018-09-09 15:11:51 följande:
    Precis, du är "rädd" för. Skillnaden här är att det du beskriver bygger på en rädsla snarare än en sanning. Din rädsla bygger inte på något konkret utan det är snarare en konspirationsteori om vad som "kanske skulle kunna" hända om SD tog makten som inte bygger på fakta utan känslor av rädsla. Vem som helst idag kan gå ut med att de röstar på S, Mp, L, C m.m. utan att bli utsatta för våld, riskera uthängning, uteslutning eller att bli av med jobbet.

För de som röstar SD så ser verkligheten ut på ett annat sätt. Det är inte någon konspiration utan det är våldsamheter mot SD:anhängare både i valstugor, torgmöten m.m. Folk blir uteslutna från fack och blir av med positioner för att de är medlemmar eller aktiva i SD. Exakt allt det här är ett hot mot demokratin eftersom det förhindrar yttrandefriheten. Nu ser man att det som hänt (och fortfarande händer) SD istället händer med afs. De är "nazister och rasister som vill ha en förintelse2.0" enligt vissa. Igen försöker folk tysta sina motståndare. Det handlar inte ens om rasism utan det handlar om att ha rätt att tycka annorlunda. Alla vill inte att Sverige ska ta in hur mycket som helst eller att svensk kultur ska vattnas ur. Återvandring till exempel är ju det som behövs enligt mig eftersom Sverige tagit in väldigt mycket ekonomiska migranter utan asylrätt. Oavsett tycker jag Sverige kan sända tillbaka många fler än så till första asylland eftersom det är direktiven i Dublinförordningen. Vi har tagit in många speciellt senaste åren som inte ens skulle varit här! Det här är kontroversiellt (av någon konstig anledning enligt mig) att säga idag och jag har fått inlägg borttagna på t ex Familjeliv där jag endast sagt något om återvandring. Det är tydligen för magstarkt för vissa.

Jag låter alla tycka som de vill även de som vill ha helt öppna gränser även om jag själv inte tycker som de personerna. Det är så en demokrati med yttrandefrihet funkar att alla får komma till tals oavsett om det finns olika åsikter i frågan. Men i Sverige idag får jag inte tycka vissa saker om de inte är tillräckligt politiskt korrekt. Det är inte en "rädsla" jag har utan det bygger på fakta. Jag funderade på att gå och se Jimmie under gårdagen men det som hindrade mig var att jag inte ville hamna mitt i ett upplopp med en massa motdemonstanter som tar till våld, precis som visats på nyheterna. DET, är på riktigt en inskränkning i min yttrandefrihet. Polisen klarar inte av att skydda mig och andra. Sen har jag tänkt att jag ibland ska gå med en SD-knapp på jackan eller liknande men då jag bland annat bor i ett område som är väldigt PK så vet jag att jag skulle få utstå både fysiskt och psykiskt våld. Och det är inget jag vill vara med om i min vardag!

"Stackars dig då som inte får gå med en SD-knapp på väskan" brukar gensvaret vara. Men ja det är faktiskt inte okej att riskera fysisk eller psykiskt våld bara för jag har en annan åsikt som någon inte tycker om. Det är ett stort och allvarligt problem som många gånger viftats bort för ofta.

Att gå med en SD-tröja eller liknande i min hemkommun där jag växte upp skulle vara rena självmordet. Och det är inte en rädsla utan sådant som det rapporteras om hela tiden, inte minst senaste veckorna.

Svt tog t.o.m avstånd från SD mitt på bästa sändningstid i sista avgörande debatten. Jimmie som är partiledare för ett av Sveriges största partier ska till och med tystas ner. Av statlig television! DET, är ett hot mot demokratin.
    Du överdriver. 

Men helt säkert är att SVT inte tog avstånd mot SD eller ens Jimmie Åkesson. SVT tog avstånd mot ett generaliserande uttalande som SDs partiledare gjorde ang invandrare.

Så kasta offerkoftan.

SVT var enligt lag skyldiga att göra denna kommentar då det var ett uttalande som stod i tid med radio och tv-lagen.

Att vi har yttrandefrihet innebär inte att vi får säga vad som helst och hur som helst. Det finns fortfarande lagar som vi alla måste följa. 

Det är möjligt att Åkessons uttalande anmäls, men jag tror inte att det bröt mot lagen om hets mot folkgrupp, bara att det bröt mot radio och tv-lagens paragraf om demokrati.

Så fort ett enskild uttalande eller agerande från SD kritiseras så är SD och svansen där direkt säger att de är förföljda och att de tystas. Men ta kritiken för det det den är. Fast det går inte i SDs värld, där är krikiken mot Åkessons uttalande en kritik mot SDs politik. Hur fan kan det vara SDs politik att de som inte ör svenska nog inte kan få jobb.

SDs politiska mål är en monokultur, Sds politiska frågor invandring och återvandring är medel mot SDs politiska mål.

Andra politiska medel är den så kallade samtiden-dokumentären om S som är en ren historieförfalskning, ytterligare politiska medel är de rasistiska och främlingsfientliga sidor på FB som spride lögner och propaganda. 

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/1koV4J/sd-drev-hemliga-trollsidor--pa-facebook  

folketsnyheter.net/2018/09/06/antisemitiska-och-rasistiska-fb-sidor-styrs-av-sd-inga-problem-for-jimmie-akesson/

"Flera sidor som sprider främlingsfientliga, rasism och ibland öppet antisemitiska budskap på Facebook har kopplingar till Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning, men partiledaren Jimmie Åkesson tycker inte att det är något problem. Det rapporterar Dagens Nyheter.

– Nej, jag ser inte allvarligt på det, säger han till tidningen och tillägger att det inte är han som är formellt ansvarig för kommunikationsavdelningen.

Folkets Nyheter rapporterade tidigare idag om att Joakim Wallerstein, SD:s kommunikationschef gick ut och försvarade radistiska högermedier som Fria Tider, Samhällsnytt och Nyheter Idag som partiledningen tidigare kallat nyfascistiska och uteslutit flertal SD-medlemmar som har länkat till tidningarnas artiklar."

Detta ä hot mot demokratin och alla människors lika värde - hur kan man som icke rastistisk SD-medlem försvara detta agerande och inte kräva ansvarigas avgång.
  • Hejkatt
    Snabella skrev 2018-09-09 10:19:50 följande:

Ja vissa säger det och det sas väl samma om SD där kring 2006? Idag är det kanske största parti eller åtminstone ett av de tre största. Dessutom behöver nya partier komma över 1% för att bland annat få röstsedlar utlagda i vallokalerna av staten. Får de över 2,5% så får de dessutom partistöd av staten. Så nä bortslängt är det inte. Tvärtom de som inte tänkt rösta alls eller skiter i att rösta bör verkligen släpa iväg sig till vallokalen för att åtminstone rösta på afs. En röst på afs och att få in dem kan verkligen göra skillnad. Precis som SD varit en eld i baken på övriga partier och tvingat övriga till att lyfta migrationen. Så är afs på samma sätt en eld i baken på SD så att SD inte blir för bekväma. Vi behöver tänka långsiktigt eftersom det här är en process och det har tagit lång tid för SD att ens komma dit där de är idag. Så att afs får mer utrymme skulle långsiktigt vara något gott för Sverige.

Men ja om det inte var tydligt innan så är jag inte direkt en sån person som låter mig övertygas eller övertalas till något utan sitter med väldigt mycket bakgrundsinformation och har övervägt och överväger allt väldigt noga. Det är just därför det är svårt för mig att ta ett beslut eftersom jag analyserar väldigt mycket.

Men allt valarbetare för SD eller afs är bra arbete! :) Det är bra att du och annat folk engagerar er!

Lycka till med röstningen nu allihopa!

Afs kan ha chans att komma in i riksdagen 2022 men detta val kommer dom inte komma in i riksdagen de tillhör de övriga småpartierna.
  • mongu

Vi hade en terrorattack som DIREKT resultat av Regeringens förda politik.
    Så det var inte svårt att bestämma sig för ett annat parti som inte ingår i dagens regering!

• mongu
    villbusa skrev 2018-09-09 14:17:53 följande:

Röstat på lokal idag... nej tack till vinster i välfärden o förbud mot religiösa friskolor gjorde att röda laget fick mina röster. Sedan vill jag behålla Peter som försvarsminister. Den första på väldigt många år som tagit sitt uppdrag på allvar...

En svetsare som fått sin demokratiska fostran i metallarbetarförbundet är oxå en styrka för Sverige! Nej tack till politiska broilers som aldrig gjort ett ärligt handtag...

Du vet att hans "fostran" har också varit att separera kvinnors löner från mäns inom den industrin. Han har vidhållt att lönelistor ska skilja på könen där kvinnor får lägre lön än män.

Fin Fostran för framtida barn i Sverige. Kvinnor är inte lika mycket värda. Så är det.
  • Anonym (Aisha)

Jag röstade på SD.
    Har vuxit upp i Rinkeby och sett hur ett fint område med bra gemenskap numera är en ISIS bas och det säljs droger överallt. Jag är rädd för att gå ut på kvällen.
    Det finns bara ett parti som pratar om de problem vi andra ser, så de får min röst. Tyvärr har de andra svikigt.

• Hejkatt
    Anonym (Aisha) skrev 2018-09-09 16:26:22 följande:

Jag röstade på SD.

Har vuxit upp i Rinkeby och sett hur ett fint område med bra gemenskap numera är en ISIS bas och det säljs droger överallt. Jag är rädd för att gå ut på kvällen.

Det finns bara ett parti som pratar om de problem vi andra ser, så de får min röst. Tyvärr har de andra svikigt.

• Hejkatt
    mongu skrev 2018-09-09 16:21:56 följande:

Vi hade en terrorattack som DIREKT resultat av Regeringens förda politik.

Så det var inte svårt att bestämma sig för ett annat parti som inte ingår i dagens regering!

jag kommer tveklöst rösta SD 2018.
  • Snabella

Obs för att undvika missförstånd så räknas inte aftonbladet, expo m fl som trovärdiga källor eller fakta.

• Snabella
    Padirac skrev 2018-09-09 17:12:43 följande:

Tråden är öppen för alla som vill skriva i den,

Alternativa fakta och fake news från SDs ¨hemliga sidor" som drivs av SDs kommunikationsavdelning hoppas jag att du räknar bort också.

Självklart är tråden det och du citerade mig och jag tackade nej till att bemöta det just pga av denna orsak man ser i ditt meddelande här. Dvs du förvränger och försöker nu får det till att jag skulle ha uttryckt att du inte får skriva i tråden. Som sagt tack för visat intresse.
  • villbusa
    mongu skrev 2018-09-09 16:23:53 följande:

Du vet att hans "fostran" har också varit att separera kvinnors löner från mäns inom den industrin. Han har vidhållt att lönelistor ska skilja på könen där kvinnor får lägre lön än män.

Fin Fostran för framtida barn i Sverige. Kvinnor är inte lika mycket värda. Så är det.

Vad har du fått det ifrån? Källa på det?

När jag var metallare använde man lönestatistiken för att motverka skillnader på grund av kön o etnicitet . Man försökte oxå motverka att att människor blev utslitna långt innan pensionsålder med stöd av statistik från olika ackordsarbeten.
  • mongu
    villbusa skrev 2018-09-09 17:42:01 följande:
    Vad har du fått det ifrån? Källa på det?

När jag var metallare använde man lönestatistiken för att motverka skillnader på grund av kön o etnicitet . Man försökte oxå motverka att att människor blev utslitna långt innan pensionsålder med stöd av statistik från olika ackordsarbeten.
    När jag jobbade och var fackansluten i IF så kom chefen in med lönelistor och tejpade upp på omklädningsrummens dörrar. Där han tydligt markerade vart kvinnornas löner låg i förhållande till männens. En gedigen sossemansgis var han.
    Så kom självaste Lövén till Värmebaronen och hälsade på (innan han var stadsminister utan endast ledde IF) han såg lönelistorna och skrattade högt. Så gick gubbarna vidare. Glömmer aldrig den dagen.
  • Padirac
    Snabella skrev 2018-09-09 17:23:18 följande:
    Självklart är tråden det och du citerade mig och jag tackade nej till att bemöta det just pga av denna orsak man ser i ditt meddelande här. Dvs du förvränger och försöker nu får det till att jag skulle ha uttryckt att du inte får skriva i tråden. Som sagt tack för visat intresse.
    Då kommer källor från DN om SDs kommunikationsavdelnings eskapader på rasistiska sidor

www.dn.se/nyheter/extremhogersymboler-kopplas-till-sd-sidor-pa-facebook/

"På söndagen kunde DN i ett stort reportage visa hur högerpopulistiska och främlingsfientliga sidor tagit över det politiska samtalet på Facebook. Sidor som Politiskt inkorrekt och Sverige tillsammans är i många fall större - sett till antalet interaktioner - än etablerade medier och vänsterorienterade sidor. 

DN kunde genom datakörningar, källor och dokumentation visa att flera av sidorna har kopplingar in till Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. "

Åkessons reaktion på avslöjandet - han vet inget och har inget ansvar

www.dn.se/nyheter/politik/akesson-efter-dns-avslojande-jag-har-inget-formellt-ansvar/

"I söndags publicerade DN en granskning av högerpopulistiska och främlingsfientliga sidor som just nu dominerar det politiska samtalet på Facebook. DN kunde genom källor, datakörningar och dokument visa sidornas kopplingar till Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. "
  • Mentat

Det faktum att jag läst igenom samtliga fuööständiga pratiprogram och noterat vad jag inte kunde hålla med om. Alla partier vill ha solsken, medvind och nedförsbacke, dvs vackra ord som inte betyder ett dugg.

Det som verkligen står i partiprogrammen och är konkret, antingen i vad man vill uppnå eller, väl så viktigt, hur man vill uppnå det säger väldigt mycket. Ur den informationen har jag tagit ställning.

• Anonym (Aisha)
    mongu skrev 2018-09-09 17:56:00 följande:
    När jag jobbade och var fackansluten i IF så kom chefen in med lönelistor och tejpade upp på omklädningsrummens dörrar. Där han tydligt markerade vart kvinnornas löner låg i förhållande till männens. En gedigen sossemansgis var han.
    Så kom självaste Lövén till Värmebaronen och hälsade på (innan han var stadsminister utan endast ledde IF) han såg lönelistorna och skrattade högt. Så gick gubbarna vidare. Glömmer aldrig den dagen.
    Hatar hans hycklande leende. Han ser alltid ut som om han håller på att skita på sig.
  • villbusa
    mongu skrev 2018-09-09 17:56:00 följande:

Det var inte vackert det håller jag med om! Trist givetvis men inte så jag minns att vi arbetade med lönestatistik i metall innan det blev if metall...
  • Inga bekymmer
    Snabella skrev 2018-09-09 15:16:19 följande:

Ja med fokus på ordet "tror". Jag vill gärna veta vad jag röstar på och slippa hoppas på att de ska driva den migrationspolitik jag vill ha. Afs är mer tydliga där.

Samma här och därför röstar jag inte på SD, eftersom jag känner noll förtroende för dem. Jag hoppas ju dessutom att jag skulle välkomnas i nåt annat land om jag själv någon gång skulle behöva fly vårt land, så därmed kan jag inte tänka som du gör.
  • Pentra
    Anonym (Enkla jobb) skrev 2018-09-09 08:22:25 följande:
    Så du tycker att alla frågor ska avföras i folkomröstningar. I bästa fall är politikerna pålästa i olika frågor men att alla medborgare skulle vara det ifragsätter jag starkt. Indirekt demokrati fungerar bra för mig. Den enskilda människan har rösträtt och kan välja att själv vara aktiv eller passiv inom politiken.

Ja, direktdemokrati är den enda vägen till verklig demokrati. Och det lär den enskilda individen att bli mer involverad och att det är hos just honom/henne som makten finns att bestämma över sitt liv och sin tillvaro nu och hur man kan förändra just sin och sina medmänniskors framtid till det bättre, och det på ett mer demokratiskt sätt. Det är befängt att låta någon annan bestämma över ens eget huvud. Det ser vi ju exempel på var och varannan dag snart... I nuläget så är Schweiz det mest demokratiska landet i världen; och där avgörs många frågor just genom att folket får rösta; och så som utfallet blir, så bestäms det sedan. Ett väldigt bra system, men naturligtvis så kan säkerligen än fler frågor avgöras via folkets röst. Inte så konstigt att just schweizarna är bland det lyckligaste folket i världen. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (grönt)
    Anonym (sigh) skrev 2018-09-07 18:46:40 följande:
    Det är en utmärkt intervju. 

Och du får nog läsa inlägget igen då jag skriver i det att jag ska rösta på just SD.
    Anonym (sigh) skrev 2018-09-07 15:29:48 följande:

Jag röstade inte, och kommer inte rösta på, SD för att jag vill att dom ska vinna och styra Sverige. Inte ännu iallafall. Dom behöver också lära sig, utvecklas och mogna först. 
    Anledningen till att jag först ens kom in på SD var samma som sossen i första inlägget. Medias hatdrev, överdrivna jämförelser till Hitler och nazister, lögner som spreds, oviljan att samarbeta eller ens prata m.m fick mig att undersöka själv vad dom stod för och vad som faktiskt var sant. 

Jag tolkade detta som att du inte hade och inte tänkte rösta på SD, men nu förstår jag att du bara ville säga att du inte röstade för en vinst??? I Sverige måste ett parti få egen majoritet för att "vinna" och ingen - såvitt jag vet - röstar för att något parti ska vinna utan man röstar för att ge det block man vill ska regera majoritet i riksdagen.

Den dagen SD får egen majoritet har vi verkligen fått det helvete vi förtjänar. Jag kommer att göra allt jag kan för att den dagen inte kommer. 
Svar på tråden Vad fick er att bestämma er för vad ni ska rösta på?