• Iarwain

SDs propagandafilm

Den SD ägda tidningen Samtiden har gjort en film för att smutskasta S.

Vad är era tankar kring detta?

Det jag slås av från diskussionerna kring den är hur okunniga människor är om vår historia. Den tar inte fram en enda punkt jag inte kände till sedan tidigare.
    Däremot så bygger den på en ganska skakig grund.
    Är SD anhängare verkligen så dåligt pålästa om vår nutidshistoria, eller är det något generellt bland hela befolkningem?

Aftonbladet används för att insinuera att S stod för en eller annan sak. Problemet är att det var en högertidning ägd av Krüger på den tiden.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Beslut tagna under andra världskriget används för att visa på Per Albins Hitlervänliga inställning. Problemet är att besluten togs av en bred samlingregering, inte av S.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Man använder historia från 70 år sedan för att belysa S "brunare" sidor. Jag vet inte vad man vill åstadkomma med det, då SDs "brunare" sidor ligger väldigt nära i tiden med facit från 2:a världskriget tillgängligt.
    Jag tycker att Tore beskriver det bra:

SD 1995: "Vi är nazister"
    SD 2010: "Vi är absolut inte nazister. Vår förebild är Per Albin"
    SD 2018: "Per Albin var nazist"

• Svar på tråden SDs propagandafilm
  • Bejje
    KillBill skrev 2018-08-24 19:11:42 följande:

Det har aldrig funnits nazism inom Socialdemokratin så ditt inlägg visar prov på en stor brist på kunskap i historia och stor brist på kunskap kring vad nazism är. Socialdemokratin var motpol till nazism och Hitler fängslade ett stort antal socialdemokrater.

Fel av mig, jag menade att Socialdemokraterna hjälpte nazisterna att ta sig runt i norden. Dock var dom rasister.
  • Padirac
    Bejje skrev 2018-08-24 18:51:26 följande:
    Som sagt, jag tänker inte lägga mig i vad som är rätt eller fel i dokumentären. Det finns säkert en hel del som är rätt och en hel del som glider på sanningen. Men oavsett så fanns det rasism och nazism inom Socialdemokraterna runt andra världskriget och innan dess.

.....
    Om du ska ta upp filmen får du nog lov att lyssna på de som ger en korrekt beskrivning av filmens innehåll om du vill ha någon trovärdighet kvar i din argumentation.

Filmen är en historieförfalskning till skillnad mot SDs nutidshistoria som med sanning kan beskriva som att själva partiet är rasistiskt och grundat av nazister.

Om SD är trötta på att lufta sina smutsiga underkläder kan de ju ta tag i problemet, göra sig av med de rasistiska politiska målen och de som företräder dem.
  • Iarwain
    Bejje skrev 2018-08-24 18:51:26 följande:
    Som sagt, jag tänker inte lägga mig i vad som är rätt eller fel i dokumentären. Det finns säkert en hel del som är rätt och en hel del som glider på sanningen. Men oavsett så fanns det rasism och nazism inom Socialdemokraterna runt andra världskriget och innan dess.

Och visst,jag håller med dig. Det kommer ibland avslöjanden om hur vissa inom SD uttalat sig dumt eller liknande, men jag förstår att ett parti som SD lockar folk som har extrema åsikter. Det viktiga då är vad SD-ledningen gör åt saken och de har varit ganska hårda när det har behövts.

Jag förstår om de med extrema åsikter döljer det när de är nya i partiet och därför har inte SD kunnat göra något åt det p.g.a. att de inte känt till det, men förr eller senare råkar de göra bort sig och skriva ett dumt inlägg på facebook, twitter eller andra sociala medier eller blir påkommen av media och det är bra, för partiet ska rensa ut de som inte kan bete sig.
    Socialdemokraternas partiledare gick inte med i ett rasistiskt parti, som Jimmie Åkesson gjorde.
  • Padirac
    HSOF skrev 2018-08-23 10:31:33 följande:
    Bara för att svt har tagit upp det i tv så innebär inte det att man får lära sig om det i skolan..
    Uppenbarligen har du inte lärt det det i skolan, ej heller har du följt med i samhällsdebatten.

Bara för att du inte läst om det i skolan betyder det inte att andar gjort det och bara för att du inte har läst om det i skolan betyder det inte att det är något som förnekats eller dolts av media, riksdag och regeringar.

Samtliga fotnoter ang tvångssteriliseringen i Sverige  i wikipedias artikel hänvisar till material från regeringen

sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering#Sverige^ SOU 1999:2, bil. 2, 1934 års lag
    ^ Ny steriliseringslag, SvtJ 1941 s.563
    ^ [a b c] SOU 2000:20 Arkiverad 5 februari 2012 hämtat från the Wayback Machine.
    ^ ”Steriliseringsfrågan i Sverige 1935-1975”. Arkiverad från s. 11 originalet den 10 mars 2016.
    ^ ”Steriliseringsfrågan i Sverige 1935-1975”. Arkiverad från s. 66 originalet den 10 mars 2016.
    ^ ”Steriliseringsfrågan i Sverige 1935-1975”. Arkiverad från s. 249 originalet den 10 mars 2016.
    ^ ”Steriliseringsfrågan i Sverige 1935-1975”. Arkiverad från s. 33 originalet den 10 mars 2016.
    ^ ”Steriliseringsfrågan i Sverige 1935-1975”. Arkiverad från s. 1, 7, 29 originalet den 10 mars 2016.
  • Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 19:56:08 följande:
    Om du ska ta upp filmen får du nog lov att lyssna på de som ger en korrekt beskrivning av filmens innehåll om du vill ha någon trovärdighet kvar i din argumentation.

Filmen är en historieförfalskning till skillnad mot SDs nutidshistoria som med sanning kan beskriva som att själva partiet är rasistiskt och grundat av nazister.

Om SD är trötta på att lufta sina smutsiga underkläder kan de ju ta tag i problemet, göra sig av med de rasistiska politiska målen och de som företräder dem.
    Jag har sett dokumentären själv och det finns saker som inte går att bortse från som är rent rasistiska, men jag förstår om du vill sopa det under mattan.

Sen är ju SD inte ett rasistiskt parti, det kan vara din åsikt, men den är ju inte sanning bara för det. Däremot kan det finnas folk som inte borde vara i partiet som yttrat rasistiska åsikter, men det gör inte partiet till ett rasistiskt parti. I så fall finns det flera partier som är rasistiska.

Men om du hittar något i SD's partiprogram/deras mål som du anser är rasistiskt så ta gärna upp det. Ha bara i minnet vad ordet rasism betyder om du slår upp det i ordboken. Fi och Vänsterpartiet är ena riktiga missbrukare av det ordet och har tagit det till något det inte betyder/hittat på egna grunder för ordet.
  • Bejje
    Iarwain skrev 2018-08-24 20:16:18 följande:
    Socialdemokraternas partiledare gick inte med i ett rasistiskt parti, som Jimmie Åkesson gjorde.
    Om du hade sett intervjun med Jimmie Åkesson på 4an kl 21 igår så hade du vetat varför.

Han visste mycket väl vad han gick in i. Han sökte inte ett rasistiskt parti, allt han ville var att hitta ett parti som var emot EU och övriga två alternativ stod så långt ifrån hans åsikter att det behövde bli SD.

Därför tog han sig snabbt upp i position i partiet och började göra om det från grunden och göras sig av med rasismen. Dock var han ju invandringskritisk vilket är något helt annat.
  • KillBill
    Bejje skrev 2018-08-24 21:44:10 följande:
    Jag har sett dokumentären själv och det finns saker som inte går att bortse från som är rent rasistiska, men jag förstår om du vill sopa det under mattan.

Sen är ju SD inte ett rasistiskt parti, det kan vara din åsikt, men den är ju inte sanning bara för det. Däremot kan det finnas folk som inte borde vara i partiet som yttrat rasistiska åsikter, men det gör inte partiet till ett rasistiskt parti. I så fall finns det flera partier som är rasistiska.

Men om du hittar något i SD's partiprogram/deras mål som du anser är rasistiskt så ta gärna upp det. Ha bara i minnet vad ordet rasism betyder om du slår upp det i ordboken. Fi och Vänsterpartiet är ena riktiga missbrukare av det ordet och har tagit det till något det inte betyder/hittat på egna grunder för ordet.

Att inte kunna bortse från politisk propaganda kallas väl för att vara indoktrinerad?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Bejje skrev 2018-08-24 21:44:10 följande:

Du får läsa på hur det egentligen låg till med de saker SD ljuger om och förvränger. - det finns lite skrivet i dagspressen om filmen som ger en bra bild om hur SD försöker tvätta sin bruna 

Läs SDs principprogram och begrunda deras närmast anala fixeringer vid bruna frågor som nationalitet, kultur, repatriering

var kommer egentligen SDs principprogram med snömoset om essens och kulturrasism från i ett idéhistorikt perpektiv

sv.wikipedia.org/wiki/Per_Engdahl

"Per Engdahl, som tidigt var nationalistisk och anti-demokratisk, var en av Sveriges fascistiska pionjärer; redan efter studentexamen i slutet av 1920-talet gick han med i Sveriges Fascistiska Kamporganisation. Efter politiska meningsskiljakigheter i organisationen formerade han 1930 en egen rörelse, Riksförbundet Det nya Sverige, som han ledde fram till dess att detta år 1937 slogs samman med Sveriges Nationella Förbund. Samma år blev han medlem i Riksförbundet Sverige-Tyskland1941 bröt han med SNF och startade Svensk Opposition, senare kallad Nysvenska Rörelsen. Långt senare, mellan 1980 och 1982, återvände Engdahl till SNF och satt som ordförande i två år, innan förbundet åter splittrades.

Engdahl hyllade före och under andra världskriget Adolf Hitler och prisade Nazityskland som ett föredöme, även om Mussolinis Italienvar det land som inspirerade mest. Han förnekade bestämt att han skulle ha varit nazist, eller att hans ideologi var liknande, trots uttalanden som "Vi kunna idag [23 april 1944] endast hylla Adolf Hitler som den av Gud sände till Europas räddning." (fler citat nedan "Wikiquote"). I juli 1941 publicerade han ett öppet brev till statsministern där han propagerade för att Sverige skulle bli en vasallstat till Tyskland:"

"1979 formulerade Engdahl en kritik mot hur fascismen agerar och istället borde agera. Han föreskrev en strategi som bland annat innebar ett nedtonande av rasbegreppet; istället skulle kritiken riktas mot invandringen. Med inspiration av denna text grundade Sven Davidsson med flera Bevara Sverige Svenskt (BSS), där dagens Sverigedemokraterna har sina rötter.[8]"

BSS - ett försök att väcka debatt skriver detta: 

(notera att SD själva delade detta material som en bakgrund till sitt parti fram till 2004)

"Sverigedemokraterna uppstår

De praktiska problemen var så många att vi från BSS beslutade oss för att lämna Sverigepartiet, som både namn och rörelse bakom oss och starta en helt ny verksamhet. Allt material var ju ändå spårlöst borta. Även de privata tillhörigheter som fanns i den gamla partilokalen på Södermannagatan på Södermalm hade nu försvunnit i Herrmanns händer.

Den 6 februari 1988 samlades jag, Sven Davidson, Jerker Magnusson och en del andra och beslutade om att bilda ett nytt parti, nytt partiprogram, nya stadgar och ny organisation. Det var ju lite trögt i början eftersom vi tvingades starta från början helt utan material. Värden för hundratusentals kronor hade försvunnit i händerna på de uteslutna och var borta för alltid. Vi tvingades långsamt bygga upp allt från grunden, med det gick fortare än tidigare eftersom vi trots allt hade skaffat oss vissa erfarenheter som hjälpte oss i denna situation."

• Bejje
    KillBill skrev 2018-08-24 21:49:34 följande:

Att inte kunna bortse från politisk propaganda kallas väl för att vara indoktrinerad?

Vad vänder du dig emot i min text?
  • Bejje
    Padirac skrev 2018-08-24 22:21:03 följande:
    Du får läsa på hur det egentligen låg till med de saker SD ljuger om och förvränger. - det finns lite skrivet i dagspressen om filmen som ger en bra bild om hur SD försöker tvätta sin bruna 

Läs SDs principprogram och begrunda deras närmast anala fixeringer vid bruna frågor som nationalitet, kultur, repatriering

var kommer egentligen SDs principprogram med snömoset om essens och kulturrasism från i ett idéhistorikt perpektiv

sv.wikipedia.org/wiki/Per_Engdahl

"Per Engdahl, som tidigt var nationalistisk och anti-demokratisk, var en av Sveriges fascistiska pionjärer; redan efter studentexamen i slutet av 1920-talet gick han med i Sveriges Fascistiska Kamporganisation. Efter politiska meningsskiljakigheter i organisationen formerade han 1930 en egen rörelse, Riksförbundet Det nya Sverige, som han ledde fram till dess att detta år 1937 slogs samman med Sveriges Nationella Förbund. Samma år blev han medlem i Riksförbundet Sverige-Tyskland1941 bröt han med SNF och startade Svensk Opposition, senare kallad Nysvenska Rörelsen. Långt senare, mellan 1980 och 1982, återvände Engdahl till SNF och satt som ordförande i två år, innan förbundet åter splittrades.

Engdahl hyllade före och under andra världskriget Adolf Hitler och prisade Nazityskland som ett föredöme, även om Mussolinis Italienvar det land som inspirerade mest. Han förnekade bestämt att han skulle ha varit nazist, eller att hans ideologi var liknande, trots uttalanden som "Vi kunna idag [23 april 1944] endast hylla Adolf Hitler som den av Gud sände till Europas räddning." (fler citat nedan "Wikiquote"). I juli 1941 publicerade han ett öppet brev till statsministern där han propagerade för att Sverige skulle bli en vasallstat till Tyskland:"

"1979 formulerade Engdahl en kritik mot hur fascismen agerar och istället borde agera. Han föreskrev en strategi som bland annat innebar ett nedtonande av rasbegreppet; istället skulle kritiken riktas mot invandringen. Med inspiration av denna text grundade Sven Davidsson med flera Bevara Sverige Svenskt (BSS), där dagens Sverigedemokraterna har sina rötter.[8]"

BSS - ett försök att väcka debatt skriver detta: 

(notera att SD själva delade detta material som en bakgrund till sitt parti fram till 2004)

"Sverigedemokraterna uppstår

De praktiska problemen var så många att vi från BSS beslutade oss för att lämna Sverigepartiet, som både namn och rörelse bakom oss och starta en helt ny verksamhet. Allt material var ju ändå spårlöst borta. Även de privata tillhörigheter som fanns i den gamla partilokalen på Södermannagatan på Södermalm hade nu försvunnit i Herrmanns händer.

Den 6 februari 1988 samlades jag, Sven Davidson, Jerker Magnusson och en del andra och beslutade om att bilda ett nytt parti, nytt partiprogram, nya stadgar och ny organisation. Det var ju lite trögt i början eftersom vi tvingades starta från början helt utan material. Värden för hundratusentals kronor hade försvunnit i händerna på de uteslutna och var borta för alltid. Vi tvingades långsamt bygga upp allt från grunden, med det gick fortare än tidigare eftersom vi trots allt hade skaffat oss vissa erfarenheter som hjälpte oss i denna situation."

Det finns delar i den dokumentären där man får se utdrag från texter skrivna av Socialdemokrater som är rasistiska. Du kan väl inte på fullaste allvar mena att SD förfalskat dessa? Då är du förd bakom ljuset.

Sedan tar du upp en massa historia igen. Hela min poäng från början när jag börja kommentera här tidigare idag var att jag verkligen ogillar politiker som ska dra upp historia om och om igen istället för att titta på nutiden och faktiskt få något gjort för våra skattepengar. Skatter som är bland de högsta i världen. Då ska de inte heller slösas bort på att mala om samma historia om och om igen. Lägg tid på det som behöver fixas istället.

Men du är väl en historiker som tycker historia är viktigare än nutid och framtid?

Svar på tråden SDs propagandafilm