Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

SDs propagandafilm

Iarwain skrev 2018-08-04 10:57:37 följande:

Den SD ägda tidningen Samtiden har gjort en film för att smutskasta S.

Vad är era tankar kring detta?

Det jag slås av från diskussionerna kring den är hur okunniga människor är om vår historia. Den tar inte fram en enda punkt jag inte kände till sedan tidigare.
    Däremot så bygger den på en ganska skakig grund.
    Är SD anhängare verkligen så dåligt pålästa om vår nutidshistoria, eller är det något generellt bland hela befolkningem?

Aftonbladet används för att insinuera att S stod för en eller annan sak. Problemet är att det var en högertidning ägd av Krüger på den tiden.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Beslut tagna under andra världskriget används för att visa på Per Albins Hitlervänliga inställning. Problemet är att besluten togs av en bred samlingregering, inte av S.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Man använder historia från 70 år sedan för att belysa S "brunare" sidor. Jag vet inte vad man vill åstadkomma med det, då SDs "brunare" sidor ligger väldigt nära i tiden med facit från 2:a världskriget tillgängligt.
    Jag tycker att Tore beskriver det bra:

SD 1995: "Vi är nazister"
    SD 2010: "Vi är absolut inte nazister. Vår förebild är Per Albin"
    SD 2018: "Per Albin var nazist"

Man kan undra hur folk tänker som kan lägga en röst på Sverigedemokraternas som använder historieförfalskning och smutskastning för att flytta fokus från det egna partiets kopplingar till nazism.

Detta är en mycket  bra genomgång av alla felaktigheter som filmen är fylld med.

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ola-larsmo-historiens-offer-forvandlas-till-pjaser-i-en-politisk-smutskastningskampanj/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    kusin babelino skrev 2018-08-18 21:35:16 följande:
    Har kollat första länken nu. Historikern lyckas inte heller hitta några sakfel.

Men du vet förstås bättre än denne historiker som du själv länkar till?
    Här får du fler exempel men misstänker att du inte bryr dig för jag får  intrycket av att du är blind för de lögner och förvanskningar som finns i filmen.

8 stycken Forskare: "Sverigedemokraternas valfilm förvanskar historien"

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forskare-sverigedemokraternas-valfilm-forvanskar-historien/

Ola Larsmo: "Historiens offer förvandlas till pjäser i en politisk smutskastningskampanj"

"Den fråga som återstår är denna: varför behöver Samtiden ljuga? Det finns många upprörande sidor av svensk politik, som inte får glömmas och som vi måste ta varning av. Men syftet är här att leda bort diskussionen från det egna partiets bakgrund och dra ned diskussionen om svenska övergrepp i ett kålsuparträsk. Det är det mest graverande ? att en mörk historia täcks över av propaganda så att sanningen återigen döljs av ett lager skit."

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ola-larsmo-historiens-offer-forvandlas-till-pjaser-i-en-politisk-smutskastningskampanj/
  • KillBill
    kusin babelino skrev 2018-08-18 23:21:30 följande:

Inte ett enda exempel på faktafel har du kunnat komma med. Bara en massa dravel.

Man kan misstänka att de som känner skuld för dessa brott mot mänskligheten försöker flytta fokus från de brott filmen beskriver.

Du är tydligt att du inte ens har läst artiklarna så frågan är vad du snackar om..
  • KillBill
    HSOF skrev 2018-08-21 09:16:12 följande:

Saken är den att filmen består av sanningar, ingen som har lyckats påstå något annat, även om hela svenska mediakåren fick panik och tog in expert efter expert för att försöka hitta brister i filmen. 

Nä detta är inget som de lär ut i skolan, utan sådant som begravts, det finns även mer hemligheter begravda i arkiven, men som Sossarna har balat med sekretess, för att det inte ska se dagens ljus. Saken är den att Sossarna alltid pratar om andras historia men sällan vill höras vis sin egen. Är ju därför denna filmen har kommit till. Helt rätt enligt mig.

De säger heller inte i filmen att Aftonbladet var en socialdemokratiskt ägd tidning i filmen, men Aftonbladet var ändå en tidning som stöttade socialdemokraterna och arbetarrörelsen under 30 och 40 talet även om de först på 50-talet blev uppköpta av LO.  Aftonbladet skrev själva under sitt 170 årsjubileum att de stödde den socialdemokratiska regeringen under 30-talet även om de hade andra ägare. Och varför skulle LO och socialdemokraterna köpa en nazisttidning som inte stod för samma värderingar som de själva.

Svammel. Ett stort antal forskare och historiker (fler än 10 st) menar att filmen förmedlar en felaktig bild av historien och betraktar filmen som försåtlig propaganda. Jag har inte sett en enda forskare eller historiker som anser att filmen ger en korrekt bild av historien. Har du det? Vad heter i så fall denna forskare/historiker?
  • KillBill
    Bejje skrev 2018-08-24 16:13:28 följande:

Jag tänker inte lägga mig i hur mycket som är felaktigt i filmen eller inte, men utan att ha någon koppling alls till SD så gissar jag att man gjort filmen efter åratal av tjat om SD's "bruna historia".

När jag hade hört om samma sak typ 20ggr så började man ju lessna ganska rejält och det här var många år sedan. Alla vet redan om detta, poängen är framförd för länge sedan, men fortfarande finns det politiker som trycker på SD's historia istället för att snacka om nutid och framtid.

SD är inte alls samma parti i dag som på den tiden och vill gissningsvis lägga sin tid på att diskutera nutida problem och hitta lösningar. Men när övriga partier varit mer intresserad av att snacka om SD i begynnelsen (som inte löser några av dagens problem) så ville troligen SD visa att de inte varit ensamma om att ha haft ett brunt förflutet.

Oavsett om det gäller Socialdemokraternas historia, Centerpartiets (Bondeförbundets) historia eller Sverigedemokraternas historia så är det rätt ointressant när man hör om det för "sjuttielfte" gången.

Lägg mina skattepengar på att prata om dagens utmaningar istället för att mala på om något som har hänt för länge sedan.

Nu är ju SDs film enligt ett stort antal historiker ett rent falsarium och det gäller inte kritiken mot SDs egen historia. Dessutom är rasismen inom sverigedemokraterna i högsta grad levande, och man kan nästan dagligen ta del av nya avslöjanden och skandaler i press, radio och TV.
  • KillBill
    Bejje skrev 2018-08-24 18:51:26 följande:
    Som sagt, jag tänker inte lägga mig i vad som är rätt eller fel i dokumentären. Det finns säkert en hel del som är rätt och en hel del som glider på sanningen. Men oavsett så fanns det rasism och nazism inom Socialdemokraterna runt andra världskriget och innan dess.

Och visst,jag håller med dig. Det kommer ibland avslöjanden om hur vissa inom SD uttalat sig dumt eller liknande, men jag förstår att ett parti som SD lockar folk som har extrema åsikter. Det viktiga då är vad SD-ledningen gör åt saken och de har varit ganska hårda när det har behövts.

Jag förstår om de med extrema åsikter döljer det när de är nya i partiet och därför har inte SD kunnat göra något åt det p.g.a. att de inte känt till det, men förr eller senare råkar de göra bort sig och skriva ett dumt inlägg på facebook, twitter eller andra sociala medier eller blir påkommen av media och det är bra, för partiet ska rensa ut de som inte kan bete sig.

Det har aldrig funnits nazism inom Socialdemokratin så ditt inlägg visar prov på en stor brist på kunskap i historia och stor brist på kunskap kring vad nazism är. Socialdemokratin var motpol till nazism och Hitler fängslade ett stort antal socialdemokrater.

• KillBill
    Bejje skrev 2018-08-24 21:44:10 följande:
    Jag har sett dokumentären själv och det finns saker som inte går att bortse från som är rent rasistiska, men jag förstår om du vill sopa det under mattan.

Sen är ju SD inte ett rasistiskt parti, det kan vara din åsikt, men den är ju inte sanning bara för det. Däremot kan det finnas folk som inte borde vara i partiet som yttrat rasistiska åsikter, men det gör inte partiet till ett rasistiskt parti. I så fall finns det flera partier som är rasistiska.

Men om du hittar något i SD's partiprogram/deras mål som du anser är rasistiskt så ta gärna upp det. Ha bara i minnet vad ordet rasism betyder om du slår upp det i ordboken. Fi och Vänsterpartiet är ena riktiga missbrukare av det ordet och har tagit det till något det inte betyder/hittat på egna grunder för ordet.

Att inte kunna bortse från politisk propaganda kallas väl för att vara indoktrinerad?

• KillBill
    AnteKa skrev 2018-08-25 10:09:32 följande:
    Inget parti presenterar en komplett bild av sanningen. Varje parti presenterar sin bild. Att skala bort är inte samma som att ljuga.

SDs bör låta historiker och forskare hantera arbetet med att beskriva historiska skeenden. Hade SD gjort detta så hade det blivit en film med ett helt annat innehåll. Nu blev det i stället en politisk propagandafilm. Hitler och Mussolini hade varit imponerade av SDs fascistiska angreppssätt för att vinna sympatier. 

• KillBill
    AnteKa skrev 2018-08-25 10:37:23 följande:
    Det är inte SD's uppgift att bedriva utbildning i historia. SD lyfter fram det sämsta de kan hitta i S historia. D.v.s detsamma som andra partier gör gentemot SD, men då klagar du inte.

Skillnaden är att när andra partier kritiserar SDs historia så har man stöd av nutidshistoriker och samhällsvetare. När det gäller SD så har man fabricerat en egen berättelse som saknar stöd i forskning. Det är anmärkningsvärt att så stor del av väljarna kan tänka sig att rösta på ett parti som inte drar sig för att använda så smutsiga metoder. 

För något år sedan sa SD att man till detta val själva skulle ta fram en vitbok som belyste SDs problematiska historia. Det hade varit bättre om SD hade satsat tid på detta arbete i stället för att ta fram en politisk propagandafilm.

• KillBill

Det går inte att diskutera sanning med någon som har köpt budskapet i en politisk propagandafilm och som är politiskt indoktrinerad. Det som är läskigt är att SD i sin propagandafilm har använt sig av ett fascistiskt angreppssätt och att många väljare inte verkar bry sig om detta.

• KillBill
    53779 skrev 2018-08-25 12:41:27 följande:

Jag måste erkänna att jag blir lite smått road av att läsa alla inläggen här.

De flesta verkar tycka att de måste analysera, bevisa, motbevisa, argumentera, vinna över folk på "sin" sida och jag vet inte allt vad ni håller på med.

SD säger: ja vi har haft problem, ja vi har ett förflutet som inte är så rumsrent. Vi försöker i alla fall vara vuxna och ta ansvar för våra brister.

S säger: vi har alltid varit bäst, vi värnar om demokratin, vi bryr oss om folket osv.

Den här filmen är FÖR MIG, en tillbakakaka. En rykande varm bajsmacka serverad socialdemokraterna. För MIG är den här filmen något som talar om för S att de kanske borde se sin egen historia, se sina egna tidigare val. Börja tänka på att de är rätt skitiga historiskt sett, men att de lyckats ändra linje.

Den här sandlådementaliteten vi ser inom politiken idag är så otroligt infantil. "Vi vill inte leka med dig, du tycker inte som vi. Så vi får kasta sand och sten på dig hur mycket vi vill för det".

Jag tycker filmen var helt rätt att producera, oavsett om den var menad som propaganda, smutskastning eller vad ni än väljer att tycka den är. Socialdemokraterna behöver en pungspark av episka mått, de kan inte tillåtas uppfostra våra kommande generationer till mobbare.

Jag är övertygad om att ni inte ondgjort er och spytt lika illa om det varit moderaterna som producerat filmen. Tänk på det, ni vet att jag har rätt på den punkten.

Tack för ordet, och glöm inte rösta 9 september. Alla röster är viktiga, oavsett vad du tänker rösta på

Du har emellertid fel. Initiativet till informationsinsatsen Levande historia togs av dåvarande socialdemokratiska statsministern Göran Persson 1997. På Forum för levande historia kan du läsa de mesta om rasbiologin i Sverige och om tvångssteriliseringar så snacket om att Socialdemokraterna eller för den delen de övriga svenska partier som var med när det begav sig, moderater (högerpartiet) liberaler, vänsterpartister, centerpartister (bondeförbundet) döljer inte sin historia. Att påstå detta är inget annat än  fake news.

Alla som vill öka sin kunskap om rasbiologins historia i Sverige rekommenderas att läsa kapitel 1-3 på Forum för levande historia:

www.levandehistoria.se/fordjupning-rasbiologi/kapitel-1-rasbiologins-bakgrund

Jag rekommenderar även läsning om steriliseringar i Sverige:

www.levandehistoria.se/search/steriliseringar

Det SD har gjort är att förvanska historien i politiska syften d.v.s. skapat en politisk propagandafilm , ett vanligt angreppssätt bland fascistiska partier.Alla bör fundera på om det rimliga i att lägga en röst på ett parti som inte drar sig för den typen av handlingar men som inte rotar i sin egen byk och publicerar en vitbok trots att man hade lovat att göra detta före årets val. 

• KillBill
    AnteKa skrev 2018-08-26 14:19:13 följande:
    Hemlighet och hemlighet. Det är ju inget det talas högt om. Inget som barnen får lära sig i skolan. Jag har aldrig sett gammelmedia ta upp de S-märkta tvångssterliseringarna. På så sätt kanse det kan anses hemligt. Om någon tar upp frågan så hänvisas till ett dokument. "Läs dokumentet och håll käften", verkar vara S inställning.

Jag vet. SD är jättedumma, precis som du skriver. Jag gillar dem inte heller. Filmen är dock producerad av Samtiden.

Du kanske kan visa vilken skolbok som tar upp de 65000 som tvångssteriliserades under S-regimen?

Jag håller med om att det inte är en dokumentär. Däremot är det så att det som beskrivs i filmen har faktiskt hänt. Det verkar du ha svårt att tugga i dig. Du behöver en massa förmildrande omständigheter till de 65000 steriliserade, annars tål du inte den faktan.

Du fortsätter att fara med osanning och försöker skapa bilden om att det var socialdemokratisk politik som låg bakom rasbiologisk forskning och steriliseringar som påbörjades i Sverige för 100 år sedan. Det är inte sant och man kan med fog fundera på varför du fortsätter att sprida denna desinformation trots att det i denna tråd har postats så många exempel på att det du påstår inte stämmer.

Denna länk till en debattartikel i DN som skrivits av 8 historiker vilka har analyserat SDs film har jag postat tidigare.  Nu postar jag den igen men jag postar också några betydelsefulla citat från artikeln.

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forskare-sverigedemokraternas-valfilm-forvanskar-historien/

"Filmen "Ett folk, ett parti" rör ämnen som vi har forskat om: flyktingpolitik, antisemitism, Sveriges förhållande till Nazityskland och Förintelsen, rashygien och eugenik, eutanasi, steriliseringar och medicinska experiment.

När filmer med anspråk på att betraktas som dokumentärer produceras brukar filmmakarna be dem vars forskning de använder om hjälp för att undvika missförstånd och felaktigheter. I filmen framstår det som om Klas Åmark, Karin Kvist Geverts och andra forskare har kontaktats och hjälpt filmmakarna.  Så är det inte. Hade vi tillfrågats hade vi förklarat att den koppling som görs mellan socialdemokratisk och nazitysk politik saknar vetenskaplig grund och alltså är falsk.

[?] Enskilda citat och källor som i filmen presenteras som nya fakta är alltså kända sedan länge men rycks här ur sina sammanhang och vantolkas för att driva tesen att socialdemokratin ligger bakom Förintelsen. Som Ola Larsmo påpekat i Dagens Nyheter är det ett påstående helt utan verklighetsförankring. Historien förfalskas och det gäller genomgående i filmen. Några exempel:

Tvärtemot hur filmen skildrar saken växte den svenska rashygienen och steriliseringspolitiken fram i ett internationellt sammanhang ? de första steriliseringslagarna kom i USA ? och hade brett stöd från olika partier i Sverige. Till en början.

Olof Palme, som påstås vara en av dem som "såg till att driva igenom dessa illdåd", var i verkligheten en tidig kritiker. Och - vilket inte heller framgår i filmen  - den ansågs då helt omodern och hade inte använts för att bedriva "rashygien" sedan många år. På 1990-talet var det en socialdemokratisk regering som initierade den statliga utredning som kartlade steriliseringshistorien och som utmynnade i ekonomisk ersättning till dem som steriliserats mot sin vilja. 

Den höga dödligheten under andra världskriget på vad som då kallades Vipeholms sjukhus för svårskötta obildbara sinnesslöa kopplas i filmen ihop med svensk socialdemokrati och massmord av människor med funktionsnedsättningar ("eutanasi") i Tyskland. Vår forskning visar att den förhöjda dödligheten på Vipeholm var helt frikopplad från socialdemokratin såväl som från andra partier. Den visar också att dödligheten inte har något gemensamt med det systematiska dödandet av personer med funktionsnedsättning i Nazityskland. Istället handlade det om krigets påverkan i fråga om tillgång till näringsrik mat och till personal med kompetens att vårda patienter med svåra medicinska tillstånd.

[...]  Samtiden använder ett antal citat ur Aftonbladet för att demonstrera socialdemokratins påstått eftergivna och förstående inställning till Nazityskland. Det är som att använda kommunistiska Norrskensflamman för att få veta vad högern tyckte; Aftonbladet hade vid denna tid ingen koppling till socialdemokratin. En grundlig historisk forskning om den svenska pressdebatten före och under kriget visar också att Aftonbladet hade helt andra åsikter om Nazityskland än den socialdemokratiska pressen.

[...] censur förekom inte - censur innebär förhandskontroll, men samlingsregeringens ingrepp, som leddes av en justitieminister som var bondeförbundare och en utrikesminister som var opolitisk, skedde hela tiden mot redan tryckta skrifter.

Filmen är full av denna typ av felaktigheter och vantolkningar som verkar uppsåtliga snarare än okunniga. Sveriges 1900-talshistoria är förvisso på många sätt problematisk. Många forskare har också försökt att förstå och förklara hur svenska politiker, byråkrater, läkare och andra företrädare för stat och kommuner kunde agera på sätt som vi i dag anser vara moraliskt förkastliga. Till den diskussionen bidrar Samtidens film inte alls.  Dess anonyma upphovsmän har arbetat på samma sätt som förintelseförnekaren David Irving. De har systematiskt undvikit att förhålla sig till den mycket omfattande forskning som finns, ryckt uttalanden ur de sammanhang i vilka de hör hemma och placerat dem i andra, klippt, klistrat, manipulerat och förvanskat"

• KillBill
    AnteKa skrev 2018-08-26 20:29:16 följande:
    Socialdemokraterna regerade ju bara landet under i stort sett hela denna period. Nä, inte kunde de ha påverkat hur forskningsanslagen fördelades.

Som innehavare av regeringsmakten är de naturligtvis oskyldiga till alla beslut som fattades i deras egen regi. Det är ju allmänt känt enligt alla vänstervridna statsvetare du kan komma på.

Och nej, du har inte kunnat visa att det som sägs i filmen är felaktigt. Jag kan hålla med om att filmen inte är en dokumentär. Men det är ju självklart att politiska partier sprider budskap som är vinklade till deras egen fördel/motståndarens nackdel.

Under perioden 1920-1945. Regerades Sverige omväxlande av opolitiska ämbetsmannaregeringar, moderater, socialdemokrater och liberaler men framförallt av olika typer av samlingsregeringar.  När socialdemokraterna regerade själva (några fåtal år) så gjorde man det i minoritet. Rasbiologi och steriliseringar hade stöd av alla politiska partier på den tiden.

Jag förstår inte varför du är så intresserad av att peka ut syndabockar för det som skedde för nästan hundra år sedan. Alla politiska partier så då stödde den tidens politik, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tar sedan många decennier tillbaka kraftigt avstånd från den tidens politik. Då finns det betydligt större anledning att titta närmare på Sverigedemokraterna som bildades i slutet av 80 talet av ett gäng med kopplingar till olika nazistiska grupperingar. SD skapades baserat på en rasism som är mycket grövre än den rasism som fans bland andra svenska partier på 20-talet.  Ta Jimmie Åkesson som exempel. När han anslöt sig till Sverigedemokraterna leddes partiet fortfarande av av en nazistiskt belastad partiledare. Hur kan man försvara att man i nutid har gått med i ett parti som styrts av en nazistiskt belastad partiledare?

• KillBill
    KillBill skrev 2018-08-26 21:27:23 följande:

Under perioden 1920-1945. Regerades Sverige omväxlande av opolitiska ämbetsmannaregeringar, moderater, socialdemokrater och liberaler men framförallt av olika typer av samlingsregeringar.  När socialdemokraterna regerade själva (några fåtal år) så gjorde man det i minoritet. Rasbiologi och steriliseringar hade stöd av alla politiska partier på den tiden.

Jag förstår inte varför du är så intresserad av att peka ut syndabockar för det som skedde för nästan hundra år sedan. Alla politiska partier så då stödde den tidens politik, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tar sedan många decennier tillbaka kraftigt avstånd från den tidens politik. Då finns det betydligt större anledning att titta närmare på Sverigedemokraterna som bildades i slutet av 80 talet av ett gäng med kopplingar till olika nazistiska grupperingar. SD skapades baserat på en rasism som är mycket grövre än den rasism som fans bland andra svenska partier på 20-talet.  Ta Jimmie Åkesson som exempel. När han anslöt sig till Sverigedemokraterna leddes partiet fortfarande av av en nazistiskt belastad partiledare. Hur kan man försvara att man i nutid har gått med i ett parti som styrts av en nazistiskt belastad partiledare?

Diskussionen borde handa om det faktum att SD enligt 8 historiker har producerat en film där SD systematiskt undvikit att förhålla sig till den mycket omfattande forskning som finns, ryckt uttalanden ur de sammanhang i vilka de hör hemma och placerat dem i andra, klippt, klistrat, manipulerat och förvanskat historien. Tillvägagångssättet för tankarna till sådant som Hitler och Mussolini ägnade sig åt under andra världskriget.  

De flesta borde förstå att det är mycket allvarligt att ett svensk parti ägnar sig åt något sådant. Hur kan folk lägga sin röst på ett sådant vidrigt parti?

• KillBill
    KillBill skrev 2018-08-26 21:27:23 följande:

Diskussionen borde handa om det faktum att SD enligt 8 historiker har producerat en film där SD systematiskt undvikit att förhålla sig till den mycket omfattande forskning som finns, ryckt uttalanden ur de sammanhang i vilka de hör hemma och placerat dem i andra, klippt, klistrat, manipulerat och förvanskat historien. Tillvägagångssättet för tankarna till sådant som Hitler och Mussolini ägnade sig åt under andra världskriget.  

De flesta borde förstå att det är mycket allvarligt att ett svensk parti ägnar sig åt något sådant. Hur kan folk lägga sin röst på ett sådant vidrigt parti?

• KillBill
    AnteKa skrev 2018-08-27 00:36:40 följande:

Ungefär som S när de påstår att Alliansen vill säna skatten med 100 Miljarder. Samma tillvägagångssätt som Hitler och Mussolini.

Vad menar du? De fyra allianspartierna går till val med budgetar som tillsammans uppgår till mer än 100 miljarder. De fyra allianspartierna lovar att regera tillsammans som en allians även om alliansen blir mindre än de rödgröna. Det är förstås viktigt för väljarna att veta vad man får med alliansens politik men just nu så vet vi bara att de samlade skattesänkningarna uppgår till mer än 100 miljarder (trots att försvar, rättsväsende, vård, skola och omsorg är i behov av mer resurser).

Får man inte prata om alliansen samlade skattesänkarförslag? Tills alliansen pratar ur skägget så är det det enda vi vet.
  • KillBill
    AnteKa skrev 2018-08-27 00:34:27 följande:

Jag är inte intresserad av att peka ut syndabockar. Det är SD som glatt pekar på vad S ställt till med genom åren. Dina ursäkter för detta är riktigt dåliga.

Det SD stod för på 80-talet är idag historia. Ska man dra upp det ena så kan man dra upp det andra. Eller?

Vad gäller din sista fråga så kan det kanske vara så att Åkesson gick med i partiet för att han ville förändra det. Jag vet inte och jag har inget intresse alls i SD. Tycker ganska illa om dem.

Du missar poängen.SD får självklart kritisera socialdemokraterna och andra partier så länge som SD håller sig till sanningen men nu är det inte på det sättet.

8 st historiker har granskat SDs film och de konstaterar att SD systematiskt har undvikit att förhålla sig till den mycket omfattande forskning som finns, ryckt uttalanden ur de sammanhang i vilka de hör hemma och placerat dem i andra, klippt, klistrat, manipulerat och förvanskat historien.

Tillvägagångssättet för tankarna till sådant som Hitler och Mussolini ägnade sig åt under andra världskriget.

Det är uppenbart att SD vet att filmen är ett falsarium, om detta vittnar det faktum att SD väljer att inte ens bemöta den mycket allvarliga kritik som riktad mot filmen från forskarvärlden. I stället gör SD gör som vanligt och skickar ut sina fotsoldater till försvar på olika nätforum trots att fotsoldaterna med all tydlighet saknar den kunskap om svensk nittonhundratalshistoria som krävs för att klara av att bedöma sanningshalten i SDs propagandafilm.

När det gäller historien om när Jimmie Åkesson gick med i SD så har Åkesson blivit påkommen med att ljuga om detta. Han inser självklart att det skadar honom att han gick med i ett parti som styrdes av en partiledare med kopplingar till nazism.

.
Svar på tråden SDs propagandafilm