• Iarwain

SDs propagandafilm

Den SD ägda tidningen Samtiden har gjort en film för att smutskasta S.

Vad är era tankar kring detta?

Det jag slås av från diskussionerna kring den är hur okunniga människor är om vår historia. Den tar inte fram en enda punkt jag inte kände till sedan tidigare.
    Däremot så bygger den på en ganska skakig grund.
    Är SD anhängare verkligen så dåligt pålästa om vår nutidshistoria, eller är det något generellt bland hela befolkningem?

Aftonbladet används för att insinuera att S stod för en eller annan sak. Problemet är att det var en högertidning ägd av Krüger på den tiden.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Beslut tagna under andra världskriget används för att visa på Per Albins Hitlervänliga inställning. Problemet är att besluten togs av en bred samlingregering, inte av S.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Man använder historia från 70 år sedan för att belysa S "brunare" sidor. Jag vet inte vad man vill åstadkomma med det, då SDs "brunare" sidor ligger väldigt nära i tiden med facit från 2:a världskriget tillgängligt.
    Jag tycker att Tore beskriver det bra:

SD 1995: "Vi är nazister"
    SD 2010: "Vi är absolut inte nazister. Vår förebild är Per Albin"
    SD 2018: "Per Albin var nazist"

• Svar på tråden SDs propagandafilm
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 20:10:39 följande:
    Jag tycker nog vänsterns propaganda mot M för några år sedan var värre, där de radade upp hur M hade röstat i diverse omröstningar i syfte att få dem att framstå i dålig dager.

Jag såg dock ingen armé av "sakkunniga" töntar ondgöra sig över detta påhopp. Då var det inga problem att titta 100 år bakåt.

Avdelning: När vänstern gör det är det rätt.

Av denna anledning tycker jag det är otroligt kul att se etablissemanget gå i spinnnär SD gör samma sak. Ingenting i filmen verkar vara fel. Ändå föranleder den ett sällan skådat vänsterraseri.

S bedrev tvångssterilisering ända in på 70-talet. Det är helt sanslöst. Be om ursäkt istället.
    Skillnaden är att SD försöker få en rad lögner och halvsanningar att framstå som sanna - det är det som gör filmen till en brun propaganda.

Det som skiljer är alltså sanningshalten, inte avsändaren.

Men en del är visst mer fästa vid avsändaren än sanningen. Själv anser jag att sanningen går först,
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 20:17:57 följande:
    När det gäller M fick man gå 100 år tillbaka i tiden. Dock fanns M inte ens vid tillfället.

När det gäller S får man inte granska någonting. Trots att tvångssterliseringar pågick ända in på 70-talet. Locket på.
    De saker som tas upp i filmen är sedan länge ute och har granskats fram och tillbaks. Men det krävs förståss att man läser mainstream media och relevanta undersökningar från riktiga vetenskapsmän och forskare.

De uppgifter som i filmen kallas hemliga finns till exempel i arbetarrörelsens arkiv vilket är öppet för till och med Sd som missbrukar och förvränger dessa uppgifter. 

Tvångssteriliseringar är väl det du kallar valfria steriliseringar i andra inlägg och trådar?Tomte

Jag vet sedan långt tidigare att föregående 'babbelionosar' och den mindre nöjde hen är selektiv med sanningen och tolkningen av den från inlägg till inlägg. Det likar mycket SDs bruna fil, SDs försvar av diverse tomterier och de inlägg som här försöker vrida allt ett varv.Kräks

Det är en ganska genomskinlig strategi som trots sitt underhållsvärde saknar verkligt värde. Det verkar som att familjen i fråga har en inneboende essens som gör den till allergisk mot verkligheten, för att prata med Sds terminologiSolig
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 20:50:34 följande:
    Du har ett problem: Du har inte kunnat påvisa en enda lögn i filmen. Det finns säkert sådana men det är intressant att du skriver att de ljuger utan att ha något exempel.
    Jag refererade till dessa som jag antog vara allmänt kända iom att de refererats till tidigare

www.svt.se/nyheter/inrikes/historiker-det-har-ar-forsatlig-propaganda

omni.se/historiker-avfardar-sd-s-film-om-s-propaganda/a/ngjvea

www.expressen.se/kultur/filmen-borjar-med-en-logn-och-blir-en-varning-for-sds-egen-politik/

Bjussar på en länk till den 'äkta varan' iställetKräks

www.interasistmen.se/granskning/sd-arkivet-slapper-nya-bilder-pa-akesson-med-rasistiska-propaganda-fran-bss-tiden/
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 21:35:16 följande:
    Har kollat första länken nu. Historikern lyckas inte heller hitta några sakfel.

Men du vet förstås bättre än denne historiker som du själv länkar till?
    från första länken, en del felaktighet

"Det filmen gör, konstaterar Jens Ljunggren, är att den tar material från seriös forskning och förenklar och lägger det i, stundtals, fel sammanhang."

"Utrikesminister Christian Günther, som omnämns i filmen, var inte ens socialdemokrat. Han var en icke partiansluten minister i den blocköverskridande regeringen."

"Det tydligaste felet är däremot de återkommande hänvisningarna till Aftonbladet. Filmen, som ska handla om Socialdemokraterna, ger stort utrymme till Aftonbladets artiklar under 1940-talet. Aftonbladet var då en liberal tidning som stod Nazityskland nära. LO köpte Aftonbladet först 1956.

– Det är en jättemiss. Aftonbladet hade ingenting med Socialdemokraterna att göra innan dess, säger Jens Ljunggren.

Under 1940-talet drev LO i stället tidningen Aftontidningen, som var en direkt motkraft till nazistvänliga Aftonbladet, konstaterar Ljunggren. Den tidningen lades sedan ner i samband med att LO köpte Aftonbladet och gjorde om innehållet."

• Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 20:52:56 följande:
    Personangreppen visar hur liten du är.

Fortfarande inget exempel på vad som är lögn i filmen. Jag väntar fortfarande.
    Du och jag har haft dessa diskussioner tidigare så vitt jag förstår dig - det erkändes av den mycket missnöjda mannen att hen svarade random och godtyckligt utan inbördes sammanhang på inlägg.

Ett exempel på samma agerande är att kalla tvångssteriliseringen för frivillig i ett inlägg och sedan kalla den för tvångssterilisering i ett annat inlägg.

Ett Exempel på hur SD använder propaganda är att omväxlande vara för tvångssterilisering och mot tvångssterilisering. Allt beror på vad SD kan använda  och vända påståenden till. SD driver denna propaganda hela tiden och den är trots sitt underhållningsvärde helt utan annat värde.
  • KillBill
    kusin babelino skrev 2018-08-18 21:35:16 följande:
    Har kollat första länken nu. Historikern lyckas inte heller hitta några sakfel.

Men du vet förstås bättre än denne historiker som du själv länkar till?
    Här får du fler exempel men misstänker att du inte bryr dig för jag får  intrycket av att du är blind för de lögner och förvanskningar som finns i filmen.

8 stycken Forskare: "Sverigedemokraternas valfilm förvanskar historien"

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forskare-sverigedemokraternas-valfilm-forvanskar-historien/

Ola Larsmo: "Historiens offer förvandlas till pjäser i en politisk smutskastningskampanj"

"Den fråga som återstår är denna: varför behöver Samtiden ljuga? Det finns många upprörande sidor av svensk politik, som inte får glömmas och som vi måste ta varning av. Men syftet är här att leda bort diskussionen från det egna partiets bakgrund och dra ned diskussionen om svenska övergrepp i ett kålsuparträsk. Det är det mest graverande ? att en mörk historia täcks över av propaganda så att sanningen återigen döljs av ett lager skit."

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ola-larsmo-historiens-offer-forvandlas-till-pjaser-i-en-politisk-smutskastningskampanj/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    kusin babelino skrev 2018-08-18 23:21:30 följande:

Inte ett enda exempel på faktafel har du kunnat komma med. Bara en massa dravel.

Man kan misstänka att de som känner skuld för dessa brott mot mänskligheten försöker flytta fokus från de brott filmen beskriver.

Du är tydligt att du inte ens har läst artiklarna så frågan är vad du snackar om..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 23:30:14 följande:
    Det som är tydligt är att du saknar exempel på faktafel. Skriv bara att du ogillar att fakta läggs fram på detta sätt. Varken mer eller mindre.
    Med tanke på att du säger dig veta bättre än de 8 forskare som kommenterat SDs historieförfalskning och propaganda så undrar jag vilken legitimitet du kan visa upp för din historietolkningTomte
    kusin babelino skrev 2018-08-18 23:21:30 följande:
    Inte ett enda exempel på faktafel har du kunnat komma med. Bara en massa dravel.

Man kan misstänka att de som känner skuld för dessa brott mot mänskligheten försöker flytta fokus från de brott filmen beskriver.
    Det är just det SD försöker göra och som du nu hjälper dem medKräks

SDs historia från BSS, VAM och nazisten GE är verklig till skillnad från Brunsåsen Dick Erixon kokat ihop
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 23:18:32 följande:
    Tvångssterlilisering är vad S sysslade med.

Sen finns det ett gäng idioter som kallar frivillig sterilisering för tvångssterilisering av transsexuella. Men jag utgår ifrån att smarta personer som du tar avstånd ifrån sådana förminskanden av S brott mot mänskligheten.
    Du vet säkert vilken bakgrund tvångssteriliseringarna har

www.levandehistoria.se/fordjupning-rasbiologi/kapitel-4-steriliseringsfragan-politik-och-praktik

"År 1922 läggs den första motionen i riksdagen om en lag för sterilisering, främst av ”sinnesslöa”. Den är författad av Alfred Petrén. Det blir utredning och lagförslag 1929 – men då förespråkarna för en lag finner den alltför tandlös faller förslaget.

År 1933 motionerar Petrén igen och 1934 antas lagen med bred politisk majoritet. Det blir nu möjligt att sterilisera så kallade sinnesslöa efter att två läkare beslutat att så ska ske.

År 1941 skärps lagen ytterligare, åter med bred politisk majoritet. Nu tas kravet på två läkarbeslut bort och beslut ska fattas av Medicinalstyrelsen. Det gör det lättare att sterilisera människor på ”social indikation” – det vill säga att man lever i misär eller inte anses kunna ta hand om sig själv eller sina barn."

Tvånget till sterilisering bestod till en del av villkor för att få abort, liksom tvånget av sterilisering för de som byter kön.

"De svenska lagarna nämner aldrig tvång – men i praktiken handlade det om tvång och framtvingade medgivanden. Det vanligaste tvångsargumentet var att man inte blev utskriven från anstalt förrän man ”gått med på” sterilisering. De som var lagens offer var som regel fattiga människor från ”socialt torftiga” miljöer. Man har diskuterat om vissa grupper sorterades fram av rent rasistiska skäl, som samer, romer eller ”resande”. Men forskningen tyder på att man försökte sterilisera bort ett socialt arv snarare än någon ”ras”. Av 30 000 som steriliserats mot sin vilja verkar t.ex. 400-500 personer ha sin bakgrund i ”resandegrupper” och motiveringarna i Socialstyrelsens arkiv nämner sällan någon ”rasbakgrund”. Rasbiologin förlorade snart i trovärdighet, men steriliseringarna fortsatte – så kan man sammanfatta saken. Lagen avskaffades slutligen 1976."

• HSOF
    Iarwain skrev 2018-08-16 07:41:30 följande:
    Det enda du skriver här är att du är dåligt påläst om vår historia.
    Är det något typiskt för SD, eller tror du att det är något generellt för de i din åldersgrupp?

Propagandan består i att med "halvkvädna" visor försöka göra kopplingar mellan saker som inte hör ihop.
    Något som korkade människor gärna "går på".

Du nämner Aftonbladet;
    Vad är kopplingen mellan dåtidens Aftonbladet och dåtidens S menar du?
    Vad är dagens Aftonbladet koppling till dåtidens Aftonbladet menar du?
    Saken är den att filmen består av sanningar, ingen som har lyckats påstå något annat, även om hela svenska mediakåren fick panik och tog in expert efter expert för att försöka hitta brister i filmen. 

Nä detta är inget som de lär ut i skolan, utan sådant som begravts, det finns även mer hemligheter begravda i arkiven, men som Sossarna har balat med sekretess, för att det inte ska se dagens ljus. Saken är den att Sossarna alltid pratar om andras historia men sällan vill höras vis sin egen. Är ju därför denna filmen har kommit till. Helt rätt enligt mig.

De säger heller inte i filmen att Aftonbladet var en socialdemokratiskt ägd tidning i filmen, men Aftonbladet var ändå en tidning som stöttade socialdemokraterna och arbetarrörelsen under 30 och 40 talet även om de först på 50-talet blev uppköpta av LO.  Aftonbladet skrev själva under sitt 170 årsjubileum att de stödde den socialdemokratiska regeringen under 30-talet även om de hade andra ägare. Och varför skulle LO och socialdemokraterna köpa en nazisttidning som inte stod för samma värderingar som de själva.

Svar på tråden SDs propagandafilm