• Iarwain

SDs propagandafilm

Den SD ägda tidningen Samtiden har gjort en film för att smutskasta S.

Vad är era tankar kring detta?

Det jag slås av från diskussionerna kring den är hur okunniga människor är om vår historia. Den tar inte fram en enda punkt jag inte kände till sedan tidigare.
    Däremot så bygger den på en ganska skakig grund.
    Är SD anhängare verkligen så dåligt pålästa om vår nutidshistoria, eller är det något generellt bland hela befolkningem?

Aftonbladet används för att insinuera att S stod för en eller annan sak. Problemet är att det var en högertidning ägd av Krüger på den tiden.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Beslut tagna under andra världskriget används för att visa på Per Albins Hitlervänliga inställning. Problemet är att besluten togs av en bred samlingregering, inte av S.
    Är det en medveten miss för att påverka enklare eller är det okunskap?

Man använder historia från 70 år sedan för att belysa S "brunare" sidor. Jag vet inte vad man vill åstadkomma med det, då SDs "brunare" sidor ligger väldigt nära i tiden med facit från 2:a världskriget tillgängligt.
    Jag tycker att Tore beskriver det bra:

SD 1995: "Vi är nazister"
    SD 2010: "Vi är absolut inte nazister. Vår förebild är Per Albin"
    SD 2018: "Per Albin var nazist"

• Svar på tråden SDs propagandafilm
  • Iarwain
    kusin babelino skrev 2018-08-17 00:34:34 följande:
    ...
    Men det är lite roligt. Inget är nytt, men ändå påstås det vara lögner. Man blir nästan förvånad, men bara nästan.

Har du ens läst mina första två inlägg, eller gör du som med filmen, läs en mening och bildar dig en felaktig uppfattning om innehållet?

Det blir lite svårt att diskutera detaljer i filmen om du inte ens sett den.
  • man62
    man62 skrev 2018-08-16 07:55:58 följande:
    Men utfrysningen av SD har ju inte lyckats... 
    "Hur menar du att detta är kopplat till filmen? "

Om alla kommentarer måste ha med filmen att göra så blev det fel där...

• Iarwain
    kusin babelino skrev 2018-08-18 01:10:49 följande:
    Jag vet precis vad som diskuterats och det är pretty obvios att du inte kan påvisa några direkta felaktigheter i SD-filmen.

Nej, jag tycker vare sig Hitler eller Stalin ska få beröm för att de bjöd barn på glass eller dylikt.
    Kan du svara på mina frågor i mina initiala inlägg istället för att ta upp detta med felaktigheter?

Problemen med filmen är inte direkta felaktigheter, utan filmen har på SD manér låtit bli att komma med riktiga fakta utan bara ytligt påtalar saker som långt från allt har med S att göra.

Se gärna filmen också, så du vet vad vi diskuterar.
  • Iarwain
    kusin babelino skrev 2018-08-18 01:08:53 följande:
    Jag har en nyhet till dig. Man kan inte föda barn efter könsbyte. Det kan inget riksdagsbeslut i världen ändra på.

Tycker du det är bättre med tvångssterilisering av de kommunistregimen bedömer som svagbegåvade?

I övrigt tycker jag det finns en poäng i att en man är en man och en kvinna är en kvinna.
    Så hur definierar du en man kvinna respektive man, är det yttre eller inre organ som räknas?
    Hur definierar du då dom som har båda delarna?
  • Iarwain
    kusin babelino skrev 2018-08-18 15:55:06 följande:
    De flesta klarar av att se skillnaden.
    Hur var detta ett svar på frågorna?
    Men du kanske inte läste.

Nåja det är inte så viktigt, jag vill heller att du fokuserar på de frågor jag hade i de initiala inläggen.
  • Iarwain

Allmänna kommentarer kring sterilisering.

Det är lätt att med historiens facit sitta och lägga skuld för något som upphörde för snart 50 år sedan.
    Det är svårare att prognostisera vad man kommer tycka är förkastligt 50 år i framtiden.

Min gissning är att man om 50 år kommer gå på vad majoriteten idag håller med om, onödig sterilisering var förkastligt 2018 och det är bra att den upphörde.
    Det bygger jag på att den personliga integriteten blir viktigare och viktigare i vårt samhälle. På mitten av 1900-talet såg man samhället mer som en organism i sig själv.

Nu tillbaks till filmen.

kusin babelino, har du, eller någon annan, några svar på mina frågor angående den?

• Iarwain
    kusin babelino skrev 2018-08-18 17:30:47 följande:
    Min tanke är att SD blivit lite trumpna över att själva bli smutskastade. Därför gjorde de en film på ungefär samma nivå.

Varför menar du att filmen måste innehålla saker som du inte kände till. Det kan välvara viktigt att diskutera S mörka historia ändå? Har ingen aning om hur pålästa SD-anhängare är. Troligen varierar det. De flesta är inte så pålästa.

Ja, Aftonbladet används, men det visste väl alla? Men att Aftonbladet då var ägd av Krüger spelar väl ingen roll? Vem ifrågasätter idag gammelmedia p.g.a ägarskap? Klart det inte är en miss. Man tycker kanske inte ägarskapet var relevant eller så väljer man att inte ta upp det för att förstärka sitt budskap. Så gör ju alla. T.ex de som hävdar att någon idag vill tvångssterilisera transsexuella.

Man använder historia för att belysa att även S har en mörk historia. Att tvångssteriliseringar pågick inpå 70-talet är ett problem för S. Hur räknar du egentligen? 70-talet är inte 70 år sedan.

Historia är historia. Tycker det är ohederligt att lägga en tidsgräna som passar en själv.

Det mesta av filmen belyser koppling till Nazism, vilket fick sin kulmen för ca 70 år sedan. Även Alva Myrdals bidrag i steriliseringsfrågan, som du tar upp, var för över 70-år sedan.

Så dina svar är alltså egentligen "filmen har gjorts för att få största möjliga inverkan och vilseledningen är medveten och okej", eller tänker jag fel där?
  • Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 17:30:47 följande:
    Min tanke är att SD blivit lite trumpna över att själva bli smutskastade. Därför gjorde de en film på ungefär samma nivå.

Varför menar du att filmen måste innehålla saker som du inte kände till. Det kan välvara viktigt att diskutera S mörka historia ändå? Har ingen aning om hur pålästa SD-anhängare är. Troligen varierar det. De flesta är inte så pålästa.

Ja, Aftonbladet används, men det visste väl alla? Men att Aftonbladet då var ägd av Krüger spelar väl ingen roll? Vem ifrågasätter idag gammelmedia p.g.a ägarskap? Klart det inte är en miss. Man tycker kanske inte ägarskapet var relevant eller så väljer man att inte ta upp det för att förstärka sitt budskap. Så gör ju alla. T.ex de som hävdar att någon idag vill tvångssterilisera transsexuella.

Man använder historia för att belysa att även S har en mörk historia. Att tvångssteriliseringar pågick inpå 70-talet är ett problem för S. Hur räknar du egentligen? 70-talet är inte 70 år sedan.

Historia är historia. Tycker det är ohederligt att lägga en tidsgräna som passar en själv.

SDs film är enligt utgivaren Dick Erixon ett försök att göra en ensidig belysning av enskilda händelser där S har deltagit.  Dick gör en poäng av att han inte vill beskriva sanningen om hur det egentligen var utan vill belysa en enskild part frikopplat från övriga parter.

Det är alltså inte ens enligt SD en korrekt beskrivning av händelserna och historien som presenteras. Kunniga inom historia och politisk historia kallar med rätta filmen en historieförfalskning, en propagandafilm av Goebbelsk karaktär. 

Det hela är en smutkastningskampanj för att två sin egen bruna smuts säger andra.

Hur som helst säker kunniga inom området att filmen är sk*t och inte överensstämmande med den historiska verkligheten. 

Det som däremot är sant är att SD är BSS tredje politiska parti och SD har i mycket samma politiska agenda som BSS hade på 80-talet. Vekligheten beskrivs idag av SD på samma sätt som Sd gjorde då de bildades och på samma sätt som BSS beskrev verkligheten på 80-talet. 

SD deladed fram till 2004 ut BSS historia som en del av SDs bakgrund, materialet finns att läsa på nätet.

Så till skillnad mot SDs försök att falskeligen dra ner andra partier till deras nivå är BSS, nazister och rasister en del av SD som är sant. 

BSS hade på 80-talet lokaler och material som togs över an det 2a partiet de bildade då dessa bröts loss från BSS. BSS hade hela tiden, trots egna lokaler i stockholm, sin postadress hos Gustaf Ekström - känd  nazist och SS-soldat.

www.expressen.se/kvallsposten/har-bildar-nazisterna-partiet-sd--i-malmo/

sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Ekstr%C3%B6m

"1988 var han med och grundade Sverigedemokraterna. Till en början valdes han till revisor för Sverigedemokraterna och året efter valdes han även in i partistyrelsen.[3][4]"

• gahadas

Relevant klipp. Och han har en poäng. Lövet kastar en hel del skit omkring sig.

• Padirac
    kusin babelino skrev 2018-08-18 20:04:04 följande:
    Minns att vänster inför förra valet smutskastade moderaterna genom en lista där moderaterna bl.a skulle ha röstat nej till kvinnlig rösträtt för närmare 100 år sedan. Just sayin. Syftet var samma som SD nu har.

Verkar inte som du är nöjd mitt svar eftersom du hittar på ett eget. Dock anser jag att V, S och SD tillämpar smutskastning av politiska motståndare och jag kommer följdaktligen inte rösta på någon av dem.
    Skillnaden är att Ms nej tyill kvinnlig rösträtt är sann, Det har Ms företrädare sedan erkänt. SD babbel är inget annat förvrängda halvsanningar, lögner och saker tagna ur sitt sammanhang, det framstår som ett försök att tvätta bort SDs egna bruna smörja - som de ändå inte vill eller kan göra sig av ned.
Svar på tråden SDs propagandafilm