Inlägg från: Erla |Visa alla inlägg
  • Erla

BF mars 2019 - stannar på FL

Mitt illamående är näst intill över nu, men har fått värre foglossning. Antar att det beror på att jag precis blivit av med den då vi blev gravida på nytt. Kommer söka upp sjukgymnast och ev. kiropraktor om det håller i sig efter förlossningen även denna gång.

Går in i vecka 19 på onsdag och har RUL om en vecka :) ska bli mysigt att få se bebisen då det blir första gången denna graviditeten. Tur man har en doppler så man kan lyssna på hjärtat ibland <3

• Erla
    Jenmari skrev 2018-10-23 11:25:30 följande:

Spännande med kommande ultraljud för er :) Jag trodde alla fick ett ultraljud tidigare med? Men kanske beror på landsting?

Jag ska på ett nytt RUL imorgon då hon inte fick en bra bild på hjärtat!

Det beror nog på landsting. Här i västra Götalands län har det precis beslutats att ett tidigare ul ska införas, men det lär ta ett tag innan det kommer igång. Här får vi helt enkelt hoppas på att allt ser bra ut fram tills typ vecka 18-20, då RUL görs.
  • Erla
    Titiou skrev 2018-10-23 11:25:46 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in i den här tråden! Försra barnet och Bf är 21/3 så jag är i v. 19 nu. Graviditeten börjar kännas mer verklig men är fortfarande orolig att det ska gå fel men på fredag ska vi på rul så förhoppningsvis kommer jag kunna slappna av mer då.

Är det någon annan här som också har sned mage?? På mig känns det som att livmodern bara är på höger sida och det är först nyligen jag fattat att det är den för jag har haft sammandragningar.

Sned mage hade min sambos syster också :P såg jättelustigt ut, men berodde på att bebisen låg på ena sidan :)
  • Erla
    XaHHa skrev 2018-10-24 14:12:15 följande:

När började ni känna fosterrörelser (med första barnet)? Går in i vecka 19 imorgon och har inte känt något alls.. Var på ultraljud i förra veckan och då rörde den på sig för fullt men kan inte känna något alls!

Har moderkaka i framvägg så förstår att sparkar m.m kan dämpas av det, men det här klassiska ?fladdret? har jag inte märkt av..

Hade moderkakan i framvägg första graviditeten och kände absolut ingenting förrän i vecka 21 tror jag det var. Hade en livlig bebis på RUL som sparkade för fullt så det var lite märkligt att se, men inte känna :P
  • Erla
    Jenmari skrev 2018-10-24 16:10:17 följande:

Hur gick ultraljudet?

Hur ser det ut med cravings för er? Jag har äntligen fått hem min spettekaka efter att ha fått beställa från ett bageri i Skåne till Göteborg :')

Jag cravar typ inget speciellt. Får sig efter olika saker när jag känner en doft eller smak, men det är sällan bara en grej. Jag har däremot fått anticravings typ. Älskade småkakor innan jag blev gravid, men nu mår jag bara illa när jag ser dem. Hade däremot gärna ätit blomkål eller potatis till varje måltid, men det har jag ju haft smak för även tidigare.

Vad kul med spettekaka haha :) har jag faktiskt aldrig ätit!
  • Erla
    Frallanz skrev 2018-10-26 07:58:50 följande:

Hej på er!

Varit inaktiv här pga mycket strul. Ett illamående med mycket kräkningar höll i sig fram till vecka 16. Därefte fick jag kraftig huvudvärk nån vecka därefter, till akuten där dem upptäckte väldigt högt blodtryck och fick börja med blodtrycksmedicin som jag fortf äter. Två dagar senare fick jag en rejäl smärta i magen ist, aldrig varit med på maken. Akuten igen där dem trodde gallanfall men fann inget fel. Sen efter der kände jag av foglossningen som är ett helvete nu när jag legat länge, stått för länge, gått förlänge eller suttit förlänge. Kan säga att denna graviditet är allt annat än min första som var helt problemfri haha. Vecka 22 nu iaf och sett pyret på ul sen vecka 7, då jag kontrolleras med många ul pga blodtrycket.

Är iaf en lillebror i magen o storebror på 3 år är så ivrig :)

KRam på er och hoppas allt är bra :)

Åh vad jag lider med dig :( jag har det inte ens hälften då besvärligt, men ändå upplever jag denna graviditeten som en pest jämfört med första. Var äckligt illamående fram till vecka 16 och kan fortfarande få kraftigt illamående ibland. Denna veckan har varit en pers. Gick in i vecka 19 i onsdags och får ont i bäckenet så fort jag gör något över huvud taget, har haft halsbränna varje dag och illamående som kommer i vågor. Tröttheten verkar också vara tillbaka. Minns verkligen inte att jag hade det såhär sist.

Hoppas att resten av din graviditet går bra och att du slipper fler besvär än du redan har.
  • Erla
    XaHHa skrev 2018-10-26 10:38:18 följande:

Tack för alla svar när ni kände era första fosterrörelser! Nu känner jag mig lite lugnare.

På tal om något helt annat som gjorde mig chockad.. En släkting till mig sa att hon drack ett glas rödvin under sin graviditet då & då. Att hennes bm sa att detta var helt okej. Är det fler som hört detta? För mig har alkohol & nikotin alltid betytt som något dåligt för fostret, men tänker om till & med en bm säger att man kan dricka alkohol...? Jag trodde det var nolltolerans :)

Vad jag läst mig till finns det ingen forskning som visar på hur mycket alkohol det behövs för att det ska skada, men att ett glas någon gång då och då inte skadar. Samma sak gäller när man ammar. Däremot säger massor av forskning att mycket alkohol definitivt har en skadlig inverkan. Jag är mer chockad över hur rädda gravida är för att äta diverse saker och att de avstår helt från alla möjliga grejer trots att det inte finns en enda forskning eller rekommendation som säger att man bör avstå ifrån det.
  • Erla
    XaHHa skrev 2018-10-26 16:47:00 följande:

Ja mycket alkohol skadar ju. Har faktiskt aldrig hört detta om ett glas vin då & då så blev så förvånad :p Och det här med livsmedel är så knasigt, man får ju äta det mesta sen är vissa saker mer eller mindre bra. Man kan ju inte sitta i 9 månader och enbart äta grönsallad haha

Hittills har jag bara avstått från färskt viltkött :P alkohol dricker jag extremt sällan vanligtvis så det blir liksom aldrig att jag har hemma :P
  • Erla
    Elinmariajosefin skrev 2018-10-26 19:38:23 följande:

Fast att dricka alkohol under graviditeten och när man ammar är två helt skilda saker. När du är gravid går ju det du äter och dricker via navelsträngen till barnet. När du ammar späs alkoholen ut i blodet och du får en promillehalt i blodet och mölken. En promille är en tiondels procent. Alltså har mjölken som barnet dricker en alkoholhalt som motsvarar mycket mindre än en lättöl. Att dricka alkohol när man ammar är därför inte skadligt ur det perspektivet utan anledningen till att det rekommenderas att avstå alkohol under amning är endast för att man inte ska hantera småbarn när man är påverkad av alkohol. Det borde vara samma riktlinjer för föräldrar som flaskmatar. Att dricka alkohol under graviditet finns det massor av forskning som visar på är skadligt, men som du skriver är det svårt att veta hur mycket och därför är det dumt att chansa.

Håller helt med. Tycker det är läskigt när det inte finns någon gräns och för mig är det inte något att snacka om när det gäller alkohol och graviditet. I min uppväxt har jag varit med om många både dåliga och roliga upplevelser vad gäller alkoholpåverkan och det har gjort att jag och min sambo bestämt att minst en av oss föräldrar ALLTID ska vara nykter oavsett situation. Jag dricker redan extremt sällan så för min del är det verkligen inte en uppoffring att skippa alkoholen.
  • Erla

Vi har också listat några namn, men vi är öppna för att namnen kommer ändras när barnet väl kommer. Vi hade bestämt ett killnamn och ett tjejnamn sist, men när dottern tittade ut passade det inte alls.

Vi lyssnar inte så mycket på släkt och vänner då vi inte har alls samma smak. Vi är mer för traditionella och lätta namn, medan vänner och släkt gillar mer modernt, med konstiga stavningar :P

Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL