Irmisans skrev 2019-01-30 15:29:25 följande:
Barnvaktsmässigt så är min mamma på standby hela tiden nu! Har haft så starka täta värkar så har behövt ringa och varna redan, men hoppas att bebisen stannar minst en månad till (bf är 9/3).
Jag blev igångsatt förra gången så har ingen aning hur det blir när kroppen får jobba själv :) Aktiva delen under förra förlossningen var 7 h så det är ju normallångt liksom. Är supertaggad på att förhoppningsvis ta latensfasen hemma, istället för 24 h på sjukhus först som förra gången!
Åh vad spännande! Kanske inte blir ett marsbarn för er då :D skönt att ni har någon som liksom alltid är beredd.
Nöjder skrev 2019-01-30 15:31:12 följande:
För oss är både farmor&farfar och mormor&morfar ca 3 timmar bort. Så det skulle ju vara väldigt trevligt om bebisen kunde tänka sig att kicka igång det hela medan förskolan har öppet, även om jag tvivlar på att vi kommer ha sån tur. Det känns ju så lagom roligt att behöva ringa en kompis mitt i natten (som aldrig varit barnvakt förut) och sen lyckas förklara för sonen att det är alls ingen fara att Mamma låter så konstigt och att Pappa irrar runt och att Kompis kommer stanna med dig medan mamma och pappa åker iväg...
Jag är i dagsläget mer nervös för barnvaktsproblematiken och för att sonen ska känna sig åsidosatt än vad jag är för själva förlossningen :P
Om jag känner av något som får mig att tro att det snart är på gång så är det absolut troligt att vi ringer och ber dem komma över "för säkerhets skull".
Åh vad det inte lät ju ganska mycket värre än för oss. Vi har ju åtminstone våra barnvakter inom en timmes restid. Vi kommer också ringa direkt när jag känner något. Förra gången startade det ganska rejält direkt och det var liksom aldrig någon tvekan om att det skulle bli barn samma dag. Antar att det lär bli samma denna gången, men det vet man ju såklart inte :) brås jag på mamma lär det bli galet snabbt denna gången dock. Förstår helt klart din oro för barnvaktsproblematiken, men håller tummarna för att det löser sig för er :)
LisaKMB skrev 2019-01-30 17:56:58 följande:
Tänk vad spännande det är nu när mars närmar sig! Snart är bebisarna här ju! Förstår att många av er oroar er för att det ska gå fort när förlossningen sätter igång. Mitt andra barn föddes ungefär 4,5 timme efter första värk (första barnet tog en evighet!) och jag hoppas på något liknande denna gång. Kommer nog inte våga mig ut ensam med båda barnen när bf närmar sig för om det blir som sist så sätter det igång rejält direkt. Tack och lov så bor mina föräldrar bara ca 200 m från oss och är numera pensionärer båda två så att inte få barnvakt är jag inte orolig för. Väldigt skönt!
Wow! 4,5 h :O tur att ni har era föräldrar nära och att de också typ kan ställa upp när som helst.