grönaärtan skrev 2018-09-12 07:41:21 följande:
jag hade det ganska likadant... min son kunde inte få grepp.. han förstörde mina bröstvårtor, det blödde, hade sårskorpor, allt var dåligt.. sonen fick ändå inte tillräckligt med mjölk så när vi kom hem från BB skrek han hela natten efter jag ammat jättelänge... kl 4 på morgonen helt uppgivna gav vi lite ersättning o koppen och han slutade.. jag borde ha gett upp redan då men kämpade i 2 månader till, äta, dricka mängder, varm kudde på brösten, pumpa, amma, duscha varmt, amma, pumpa... inget hjälpte... gav upp efter 2 månader.
det jag tyckte var jobbigt var att på alla BVC besök fick man inte ens frågan utan dem konstaterade... Och du helammar........? Mådde dåligt varje gång när man kände att man var tvungen att förklara att det inte gick.
Jag ska försöka denna gången igen, dock på mina villkor, ska inte lyssna på BM heller. Har inte stora bröstvårtor och tror att om jag hade använd amningsskyddet från början så kanske hade mjölken kunnat komma igång innan jag blev helt förstörd.. men ska också bunkra upp med ersättning.. går det inte så kommer jag inte kämpa lika länge..
Lycka till oavsett hur du ska göra!!!
Ja, det bygger ju verkligen på skuldkänslorna. Mig försökte de hjälpa och jag hade massor av mjölk, men det spelar ju ingen roll om barnet inte får något bra grepp. Du beskriver exakt vår första tid. Vi hade ingen ersättning hemma förrän efter en vecka av kämpande, gråt och bärande hela nätterna. Dottern kunde ligga och "amma" i timmar hon också, men till slut fattade vi att hon antagligen bara snuttade. Hon gick knappt upp något de första veckorna så vi fick helt enkelt bara ta till ersättning så hon kunde få i sig näring. Vi kommer nog också ha ersättning hemma och jag kommer nog ha med mig pump och flaska i BB-väska. Så får jag helt enkelt bara acceptera utgången, hur det än blir.