Inlägg från: Erla |Visa alla inlägg
  • Erla

BF mars 2019 - stannar på FL

Elinmariajosefin skrev 2019-02-18 08:55:52 följande:

Jag upplever också att bebisen är mycket mer intensivt aktiv i perioder. Typ som att den är irriterad och försöker kämpa sig ut haha!

Har haft ett extremt tryck neråt och även lite mensvärkskänslor men mer ont av själva trycket. Känner mig dessutom konstig, typ deppig och irriterad. Hoppas att det är på gång för oss båda snart! Jag har bf 9/3, när har du?

Då är det nära för dig :) jag har bf först 26/3. Tvivlar dock på att bebisen stannar inne så länge :P känner på mig att det blir senast i mitten på mars. Jag har inget tryck än, men känner en väldig tyngd när jag ska kissa eller när jag sitter på huk. Har också någon skum känsla, men mer typ sjukdomskänsla.
  • Erla

Ni som lider av sura uppstötningar/ halsbränna kan jag rekommendera omeprazol. Jag har inte haft problem med det sedan jag började ta en sån tablett om dagen (okej enligt bm).

Jag har förresten mycket rörelser långt nere, men inget tryck. Känns mest som att bebisen ligger och puttar på tappen haha!

• Erla
    XaHHa skrev 2019-02-19 11:02:08 följande:

Skulle behöva lite råd från er här! :)

Jag har haft sammandragningar sen vecka 20, cirka 20-30st per dag! Men de har aldrig gjort ont och tappen har inte varit påverkad. Sen två veckor tillbaka så ändrade sammandragningarna karaktär till att bli mer tryck nedåt, men fortfarande inte gjort ont.

Men fram tills sent inatt/tidigt imorse (för övrigt en natt då jag inte sovit något alls!) så har jag börjat känna av som mensvärk.. Kan det bara vara förvärkar eller kan det vara något på G tro? Känns lite tidigt för han att komma nu.. Är i vecka 34+5

Jag hade fruktansvärd mensvärk igår natt, som släppte efter drygt en timme. Fick till mig att det var förvärkar och ska vara livmodern som övar sig inför förlossningen. Har de varit ihållande för dig eller kommer det som i vågor?

Tyvärr har jag förstått att det är ganska vanligt att ha förvärkar i flera veckor innan det egentligen är något på gång :/
  • Erla
    XaHHa skrev 2019-02-19 12:53:16 följande:

Det har gått i vågor, inga regelbundna eller så. Så antar att det är förvärkar! Både positivt och negativt :p Surt att behöva gå med såna i flera veckor, samtidigt skönt för anser att det är liiiitw tidigt för en förlossning

Ja vi får helt enkelt bara se det positiva med att kroppen förbereder sig, även om det inte är så himla skoj att ha ont. Blir du orolig kan du ju alltid prata med din bm :) då kan hon hålla koll på tappen och sådär.
  • Erla
    XaHHa skrev 2019-02-20 06:53:45 följande:

Fick en tid imorgon faktiskt för att mäta tappen, så det känns genast lite bättre! Igårkväll blev jag kass i magen också.. Så läste jag att det kan vara ett sätt för kroppen att tömma sig inför en förlossning. Hoppas INTE!

Ja, det har jag också läst, men jag har varit kass i magen i ett par veckor nu så det måste ju inte vara förlossning på g än :)
  • Erla
    Ninin skrev 2019-02-21 18:29:55 följande:

Vad bra! Då hinner bebis växa till sig lite till!

Ja, jag tyckte det var jobbigt nog att ?bara? vara gravid men det blir ju inte lättare att sova/andas/äta med huvudet fullt av snor..

jag har varit taggad på förlossning ett tag nu, men min man är minst lika förkyld och.. ja MAN, så han skulle knappt överleva en förlossning de närmaste dagarna. :)

Men visst är det härligt att det närmar sig!? Jag har ju gjort det här förut men det känns ändå mer verkligt först nu när jag fått packa väskan och tvätta alla bebiskläder och bädda vagnen. Sängen har jag faktiskt inte tagit fram än för den ska stå intill min och jag kommer knappt ur den som det är utan nåt i vägen.. Är ni andra klara med förberedelserna?

Vi är så gott som färdiga :) det saknas några få saker i bb-väskan, men inga superviktiga saker. Nu förbereder vi oss mer genom att fylla frysen med lunchlådor och lättlagat, både för oss och för den som hinner hit för att passa vår dotter. Ska skriva ett schema för de rutiner vi brukar ha här hemma, så att den som passar inte behöver hitta på helt nytt för både djur och barn :P låter som värsta kontrollfreaket, men vi har inte så ofta barnpassning och har aldrig haft mer än några timmar som mest.
  • Erla
    Jenmari skrev 2019-02-23 13:47:36 följande:

Igår den 22/2 00.46 föddes Amilia på 3030g och 49 cm <3 är kvar på BB tills imorgon då hon behöver lite viktkontroller och jag blodtryck :) Hoppas ni får njuta av er lilla också snart!

Åh grattis! :D när hade du bf? Hoppas allt gick bra och att ni mår bra ^^
  • Erla
    Frugan89 skrev 2019-02-24 16:41:25 följande:

Är beräknad till den 17 Mars, så det är tre veckor kvar nu. När är ni beräknade?

Sitter och tittar på den norska varianten av "En unge i minuten" och känner verkligen att jag nu är "sugen" på förlossningen. hahaha.

Jag är beräknad till den 26:e mars, men känner på mig att jag inte kommer få vänta så länge. Det är väl en känsla man får ta med en nypa salt kanske :P
  • Erla
    Ninin skrev 2019-02-26 14:52:12 följande:

Spännande det där med känslan! Har du någon egen gissning på datum? Känns inte 4 mars som en bra födelsedag?

Hur går det för alla med alla krämpor? Nån som jobbar fortfarande?

Idag på ica började mannen i kassan fråga en massa om när det var dags och om jag mått bra och så. Kändes helskumt, vad har han med det att göra? ?Eh nej jag har mått pyton i 9 månader, nu har jag fått hemorrojder och åderbråck i underlivet och magen spricker mer för varje dag, tackar som frågar!?

Ja det är jättespännande! Jag har på känn att bebisen antingen kommer eller har kommit det 15:e, men förra gången trodde jag att jag skulle gå över och så blev det ju inte :P andra har gissat på den 10:e, 18:e och någon har bara sagt tidigast 10:e och senast 17:e. Hur är det själv med känslan?

Haha! För det första känns det ju inte som något okända män brukar fråga. Kvinnor har jag fått frågor av, men inte någon man :P lite som du skriver, hur ska man reagera? Hade varit kul att vara superärlig och bara dra på med alla krämpor som existerat.
  • Erla
    Ninin skrev 2019-02-26 21:17:34 följande:

Jag tror väl egentligen att det blir nånstans nära eller strax efter bf (17:e), men jag tänker mig 4:e för att inte bli helt uppgiven. Sen får jag väl flytta fram med några dagar i taget, haha!

Men jag tänker att när jag går in i v 39 ska jag börja med lite husmorsknep och hoppas jag kan få igång det. Ok, jag VEET att bebis kommer när den kommer, men det känns ändå bra att tänka att jag kanske kan påverka lite..

Jag hann aldrig börja med husmorsknep, men läste att sex kunde få igång förlossningen :P det hade vi tänkt ta till. Vad finns det för fler?

Vet att det finns olika frukter som kan hjälpa till att förbereda för och underlätta förlossningen, men det är väl inget som riktigt forskats på.
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL