• Vinter16

Vi som försöker bli gravida!

Hej! Tänkte starta en tråd för oss som försöker bli gravida. Jag är 25 år och har precis startat bebisverkstaden. Började för någon månad sen att äta folsyra och nu i Maj började jag med äl tester. Fick positivt på äl test den 13/5 så nu väntar och hoppas jag på att få ett plus på stickan i slutet på denna månaden :) Har inga barn sedan tidigare.

Hoppas att fler vill vara med så vi kan följas åt till ett plus!

• Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!
  • Anonym (Jado)

Får inget utslag på ÄL .. dum fråga kanske , men får man alltid mens 14 dagar efter äl?

• mammatill2boys
    Anonym (Jado) skrev 2018-08-02 19:51:39 följande:

Får inget utslag på ÄL .. dum fråga kanske , men får man alltid mens 14 dagar efter äl?

Pratade med en barnmorska och hon sa att ja det får man men dör emot varierar ju antalet dagar mellan mens och ÄL från person till person.
  • Anonym (Jado)
    mammatill2boys skrev 2018-08-02 20:05:14 följande:

Pratade med en barnmorska och hon sa att ja det får man men dör emot varierar ju antalet dagar mellan mens och ÄL från person till person.

Ja de har jag koll på :) men blir tokig på att inte hitta ÄL , har oregelbunden cykel , blir svindyrt med alla tester :(
  • mammatill2boys
    Anonym (Jado) skrev 2018-08-02 20:22:52 följande:

Ja de har jag koll på :) men blir tokig på att inte hitta ÄL , har oregelbunden cykel , blir svindyrt med alla tester :(

Samma situation här men jag köpte på Graviditetskollen och tyckte det va helt okej pris där. Ju fler stickor man köpte ju billigare är det ju. Blir ju egentligen ?bara? 200kr i månaden och det tycker jag är okej för det hjälper ju. Jag hade ingen ÄL alls från jag slutade med mina piller innan midsommar fram tills i förrgår då kah fick positivt för första gången. Efter man slutat med piller blir kroppen helt konstig och kan ta flera månader innan ÄL kommer igång. Just nu är min smärta ganska hemsk faktiskt men hoppas på att denna dunder ÄL bara hjälper lite extra kanske;)
  • LLW
    Anonym (Jado) skrev 2018-08-02 19:51:39 följande:

Tiden mellan ÄL och mens kallas lutealfas, och den kan vara olika för alla. Jag har 11 dagar från ÄL till mens. "Normalt" är 14 dagar. Lutealfasen är alltid lika lång.

Dagarna från mens till ÄL kan variera (follikelfas) där har jag allt från 13 till 20.
  • Anonym (Jado)
    LLW skrev 2018-08-02 21:23:34 följande:

Tiden mellan ÄL och mens kallas lutealfas, och den kan vara olika för alla. Jag har 11 dagar från ÄL till mens. "Normalt" är 14 dagar. Lutealfasen är alltid lika lång.

Dagarna från mens till ÄL kan variera (follikelfas) där har jag allt från 13 till 20.

Tack ! :)
  • Anonym (Jado)
    mammatill2boys skrev 2018-08-02 21:03:45 följande:

Samma situation här men jag köpte på Graviditetskollen och tyckte det va helt okej pris där. Ju fler stickor man köpte ju billigare är det ju. Blir ju egentligen ?bara? 200kr i månaden och det tycker jag är okej för det hjälper ju. Jag hade ingen ÄL alls från jag slutade med mina piller innan midsommar fram tills i förrgår då kah fick positivt för första gången. Efter man slutat med piller blir kroppen helt konstig och kan ta flera månader innan ÄL kommer igång. Just nu är min smärta ganska hemsk faktiskt men hoppas på att denna dunder ÄL bara hjälper lite extra kanske;)

Får kolla där då :) slutade med mina i oktober , kanske inte har kommit igång än då ? Hoppas det tar sig för dig ! :D
  • Thorax
    Tessaloniki skrev 2018-08-02 11:34:32 följande:

Du är så himla bra, vet du det? :) <3 varje gång jag får ett svar av dig så är det lugnande och stöttande, blir alldeles varm i hjärtat! Vi får se hur det går denna månad för mig, har vart tungt och allt kändes bara skit när mitt älskade djur insjuknade och sen inte gick att rädda. Då kändes det som att världen var helt emot mig. Tack för dina stöttande ord! <3

(om det är några frågetecken i detta så är det för att jag gjorde hjärtan)

Det värmde att höra <3

Säker på du skulle göra detsamma tillbaka.

Vet hur är det känns allt för väl, fick ta bort mitt för ca 3 år sen, de gör fortfarande ont när man tänker på det. Men hon hade ont så var de enda rätta.
    Behind every legend, lies an impossible dream
  • Tessaloniki
    Thorax skrev 2018-08-03 07:17:33 följande:
    Det värmde att höra <3

Säker på du skulle göra detsamma tillbaka.

Vet hur är det känns allt för väl, fick ta bort mitt för ca 3 år sen, de gör fortfarande ont när man tänker på det. Men hon hade ont så var de enda rätta.
    Jag ska göra så gott jag kan <3 Allt detta är så nytt för mig att jag inte vet riktigt hur man ska hantera det när man talar med andra. Är så rädd för att säga något  tokigt eller bli missförstådd på något vis. När är det du har ÄL? :)

Jag vaknade tidigt i morse (vid fyra-halv fem) och mådde inte alls kul, illamående. Drack ett glas vatten och det blev bättre så jag kunde somna om. Sen har det vart okej fram tills för en timme sen ungefär, då började jag må smått illa igen, och tyckte att det kändes lite som halsbränna. Åt lite lunch och det lugnade sig men nu är det på väg tillbaka igen. Men jag vågar för allt i världen inte tro att det skulle vara ett symptom, utan jag tänker att det kanske är värmeböljan som gör detta mot mig. ÄL +8 och har inte några testa tidigt hemma så kommer nog att vänta in BIM. 
  • zara93

Har haft som molande värk i magen n som mensvärk i 6 dagar, ska ha mens om 6 dagar... Jag hoppas på att jag är gravid men både läkare och um verkar dum förklara mig

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!