• Vinter16

Vi som försöker bli gravida!

Hej! Tänkte starta en tråd för oss som försöker bli gravida. Jag är 25 år och har precis startat bebisverkstaden. Började för någon månad sen att äta folsyra och nu i Maj började jag med äl tester. Fick positivt på äl test den 13/5 så nu väntar och hoppas jag på att få ett plus på stickan i slutet på denna månaden :) Har inga barn sedan tidigare.

Hoppas att fler vill vara med så vi kan följas åt till ett plus!

• Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!
  • Anonym (90)
    Nathiis skrev 2018-07-19 08:39:25 följande:

Äl+7 och ska enligt nc ha mens på Måndag.

Känner dock inte av mina vanliga symptom mellan Äl och mens så nu går man ju och hoppas såklart (:

Så späänande :) håller tummarna för dig!!!
  • Nathiis
    Anonym (90) skrev 2018-07-19 11:11:56 följande:

Så späänande :) håller tummarna för dig!!!

Tack snälla ! Har försökt i snart 6 månader och längtar ihjäl oss nu <3
  • Tessaloniki

Tänkte bara köra en liten uppdatering. Jag har ätit rosenrot nu sedan den 14 juli och har enligt min app ÄL nästa fredag. Har ännu inte fått några symptom eller så. 

Jag är dock rädd att min cykel kommer att vara helt knas denna månad, då jag i helgen fick en fruktansvärd tandvärk pga en av mina visdomständer. Det hade blivit inflammerat i tandköttet och det svullnade upp något fruktansvärt. Åkte in akut till tandläkaren i tisdags för spolning och ska tillbaka dit idag igen för uppföljning. Det är mycket bättre nu så förhoppningsvis blir det åtminstone ingen antibiotika som kan ställa till det. Däremot har detta gjort att jag har levt på Ipren och Alvedon sedan i måndags, för smärtan. Jag är medveten om att Ipren kan göra det svårare att bli gravid men smärtan var alldeles för stark för att låta bli... :(

Så jag tror att denna månad blir en bom också :( Vi ska självklart ändå försöka, det är ju trots allt nästa fredag det är ägglossning och enligt bipacksedeln så ska effekten av Ipren gå ur så fort man slutat medicinera med det. Kommer inte ta någon Ipren idag (förhoppningsvis inte i framtiden heller) för smärtan är väldigt hanterbar nu. 

Vi fick även hem det där glidmedlet Concieve plus igår så det ska vi också köra med inför ÄL! Men som sagt, jag vågar inte tro på plus efter alla Ipren jag stoppat i mig :( 

• Tessaloniki
    Anonym (90) skrev 2018-07-19 11:10:36 följande:
    Tack för ditt svar, bättre sent än aldrig :) Det är en hel djungel detta för mig, tog ut min spiral i slutet på maj. ÄL-test visade positivt förra torsdag 12/7, men inte fredagen, testar med CB.. min mens är väldigt punktlig, så 12-16 dagar efter ÄL innebär BiM nästa vecka mellan 24-28/7? Jag har inga symptom alls, inget verkligen.. Jag tror inte jag kommer plussa. Det känns overkligt för mig, vet inte om det förstör att tänka så, men den känslan är djupt rotad i mig så det är svårt att tänka annorlunda.. 
    <3 Ja det är verkligen en djungel. Sen kan väl också cykeln vara lite förvirrad efter spiralen? Har aldrig haft spiral så vet inte hur det påverkar :) 

Jag förstår verkligen din känsla där med overklighet. Det känns verkligen OVERKLIGT att JAG skulle kunna bli gravid, och att det skulle gå vägen... 
  • Thorax
    Tessaloniki skrev 2018-07-20 08:04:30 följande:

Tänkte bara köra en liten uppdatering. Jag har ätit rosenrot nu sedan den 14 juli och har enligt min app ÄL nästa fredag. Har ännu inte fått några symptom eller så. 

Jag är dock rädd att min cykel kommer att vara helt knas denna månad, då jag i helgen fick en fruktansvärd tandvärk pga en av mina visdomständer. Det hade blivit inflammerat i tandköttet och det svullnade upp något fruktansvärt. Åkte in akut till tandläkaren i tisdags för spolning och ska tillbaka dit idag igen för uppföljning. Det är mycket bättre nu så förhoppningsvis blir det åtminstone ingen antibiotika som kan ställa till det. Däremot har detta gjort att jag har levt på Ipren och Alvedon sedan i måndags, för smärtan. Jag är medveten om att Ipren kan göra det svårare att bli gravid men smärtan var alldeles för stark för att låta bli... :(

Så jag tror att denna månad blir en bom också :( Vi ska självklart ändå försöka, det är ju trots allt nästa fredag det är ägglossning och enligt bipacksedeln så ska effekten av Ipren gå ur så fort man slutat medicinera med det. Kommer inte ta någon Ipren idag (förhoppningsvis inte i framtiden heller) för smärtan är väldigt hanterbar nu. 

Vi fick även hem det där glidmedlet Concieve plus igår så det ska vi också köra med inför ÄL! Men som sagt, jag vågar inte tro på plus efter alla Ipren jag stoppat i mig :( 

Bara du låter bli Ipren från ca 2-3 dagar innan äl (helst mer) och sen inget mer förs du plussar. (Plussar du så inget Ipren alls under gravidtiten)

Det gör dig inte svårare gravid men det ger ökad risk för missfall eller missbildningar då det hämmar vissa ämnen.
    Behind every legend, lies an impossible dream
  • Tessaloniki
    Thorax skrev 2018-07-20 08:13:04 följande:
    Bara du låter bli Ipren från ca 2-3 dagar innan äl (helst mer) och sen inget mer förs du plussar. (Plussar du så inget Ipren alls under gravidtiten)

Det gör dig inte svårare gravid men det ger ökad risk för missfall eller missbildningar då det hämmar vissa ämnen.
    Tack för snabbt svar!! <3 Jag visste att det inte är bra att ta Ipren inför och under graviditet, men jag hade ingen aning om vad som faktiskt kunde hända :o läskigt värre! Då ska jag absolut inte ta fler Ipren nu, så att kroppen hinner återhämta sig.  Om jag nu måste göra det runt ägglossning så blir det inget försök denna månad. Vill absolut inte riskera skador eller missfall för det eventuella fostret. 

Skönt att höra dock att det inte försämrar chanserna att faktiskt bli gravid :) 
  • Anonym (90)
    Tessaloniki skrev 2018-07-20 08:09:31 följande:
    <3 Ja det är verkligen en djungel. Sen kan väl också cykeln vara lite förvirrad efter spiralen? Har aldrig haft spiral så vet inte hur det påverkar :) 

Jag förstår verkligen din känsla där med overklighet. Det känns verkligen OVERKLIGT att JAG skulle kunna bli gravid, och att det skulle gå vägen... 
    Min cykel kom igång precis som den skulle, mens kom och 14 dagar senare kom ÄL.. Det är galet att kroppen funkar så bra.. Jag har BiM nästa vecka och idag fick jag flytningar, så vet inte vad det tyder på, att mensen är på g eller?

har du blivit gravid någon gång? jag har aldrig varit gravid någonsin tidigare.. 
  • Tessaloniki
    Anonym (90) skrev 2018-07-20 10:47:37 följande:

Min cykel kom igång precis som den skulle, mens kom och 14 dagar senare kom ÄL.. Det är galet att kroppen funkar så bra.. Jag har BiM nästa vecka och idag fick jag flytningar, så vet inte vad det tyder på, att mensen är på g eller?

har du blivit gravid någon gång? jag har aldrig varit gravid någonsin tidigare.. 

Gällande flytningar så har jag för mig att man har flytningar genom hela graviditeten, liksom som "spolar ur" eventuella bakterier och så i vagina. Inte helt säker dock. :) skönt att din cykel kom igång medsamma! :)

Ja, jag har faktiskt vart gravid en gång, för två år sen. Jag hade dock inte möjlighet att fullfölja utan gjorde en medicinsk abort i vecka 7 eller 8 (minns inte riktigt exakt). Jag upptäckte graviditeten i vecka 5-6. Även det kändes overkligt. Men jag hade ganska rejält med symptom, som först efter det positiva testet blev "aha det är därför jag mår som jag mår!", jag trodde att jag bara höll på att bli sjuk. Jag var jättekänslig för lukter, mådde konstant illa (men kräktes aldrig) och var suuuupertrött. Jag grät länge över plusset, för det var verkligen inte rätt tillfälle. Vi hade haft oskyddat mys en enda gång, under min sista mensdag. Jag tog dessutom ett dagen efter-piller... Vi gjorde det aldrig igen efter det.

Nu skulle jag bara gråta glädjetårar om jag kände igen dem symptomen...
  • Nathiis

Äl+10 idag och enligt nc har jag Bim imorgon. Appen har varit pricksäker på mensen tidigare.

Jag är lite konfunderad då jag inte haft symptomen jag brukar ha ca en vecka innan mens.

Jag har inte molande värk i nedre delen av magen, jag har inte ont i brösten (de känns däremot tunga, med känsliga bröstvårtor), jag känner mig inte sådär "fördärvad" som jag kan göra innan mens ibland, haha.

Har dock haft halsbränna och mått illa i några dagar. Men mått illa har även min sambo gjort vilket vi tror beror på thaimat vi köpte. Vi åt dock inte samma mat.

Nu sitter man ju här och överanalyserar saker bara för att det är Bim imorgon ..

• Thorax
    Tessaloniki skrev 2018-07-20 08:24:33 följande:

Tack för snabbt svar!! <3 Jag visste att det inte är bra att ta Ipren inför och under graviditet, men jag hade ingen aning om vad som faktiskt kunde hända :o läskigt värre! Då ska jag absolut inte ta fler Ipren nu, så att kroppen hinner återhämta sig.  Om jag nu måste göra det runt ägglossning så blir det inget försök denna månad. Vill absolut inte riskera skador eller missfall för det eventuella fostret. 

Skönt att höra dock att det inte försämrar chanserna att faktiskt bli gravid :) 

Det är ute ur kroppen efter ett par dagar redan så det äringen fara om du inte haft äl än :)

Chansen för nåt händer minskar redan efter 6-12h efter sista men helt ute ur kroppen efter några dagar.
    Behind every legend, lies an impossible dream
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!