• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • Inga bekymmer
    marsen skrev 2018-05-13 15:50:45 följande:

Nä, sambon följer utvecklingen av tappen med jämna mellanrum med start i typ vecka 36. Så massor har hänt med den sen dess.

Näe, precis. Men tappen är väll inte helt utplånad förrän bebis är "där nere" va? Den blir väll inte utplånad om bebis huvud ligger rörligt? Det jag menar är att jag kanske inte kommer att ha en helt utplånad tapp förrän jag är på förlossningen om inte bebis fixerar sig innan?

Min andra fixerade sig inte förrän i utdrivningsskede.

Ok! Ja, jag antar att det blir så då. Tror inte hela tappen kanske blir utplånad förrän det är dags, oavsett om bebisen fixerat sig eller ej. Min bebis har ju varit fixerad länge och läkaren menade på att halva tappen är borta generellt sett på omföderskor. Han undersökte inte tappen utan menade på att det är så det är bara. Så om bebisen fixerar sig eller ej verkar inte ha så stor betydelse, det viktiga är ju att bebisen ligger med huvudet neråt.
  • Inga bekymmer
    LakritsMatte skrev 2018-05-13 11:27:14 följande:

Jag diskuterade med min BM om förvärkarna. Hon sa att om dom ens ska ha någon som helst effekt på tappen mm ska dom hålla i åtminstone en minut åt gången, oavsett hur tätt dom kommer! Så nu klockar jag bara för att veta om det är bra eller onödiga förvärkar...

Låter bra för min del för senaste dygnet så har sammandragningarna ändrat karaktär. Gör inte ont iof men känns mer och sitter i längre. Har dock inte klockat dem för att se hur länge det är, men känns som det är åtminstone nån minut. Vaknade inatt och hade sammandragning och lite ont så fick en känsla av att snart så är det på g. Men tror jag var halvt vaken också och liksom halvdrömde. Men varje gång jag vaknade inatt så kändes magen stenhård typ och även nu på dagen så sitter de i länge och känns mer. Har inga problem att sysselsätta mig dock så tycker ändå att dagarna går fort och nu försöker jag njuta lite i solen. Men varmt är det:).
  • Linnet1976

Grattis alla som fått bebisar!

Här händer inte mycket. Tvingade mig till en utflykt idag, har väldigt svårt att röra mig men det går ju inte att sitta inne idet här vädret. Har inte haft riktiga förvärkar på 10 dagar, men huvudet trycker nedåt hela tiden samt onda sammandragningar, blodblandade flytningar - inne på två veckor nu, yes! Och så har nätterna blivit värre. Måste gå upp och duscha ryggslutet och höfterna. Orkar inte mer. Bebisen har varit fixerad sen vecka 34 vilket jag tror är ovanligt för en 3:e gångs föderska.

Som sagt var, detta är nytt för mig. Förra förlossningarna startade med en gång så att säga. Vill bara känna de här riktiga värkarna snart. Sjukt att längta efter det.

• pandoraDiem
    Linnet1976 skrev 2018-05-13 19:47:59 följande:

Grattis alla som fått bebisar!

Här händer inte mycket. Tvingade mig till en utflykt idag, har väldigt svårt att röra mig men det går ju inte att sitta inne idet här vädret. Har inte haft riktiga förvärkar på 10 dagar, men huvudet trycker nedåt hela tiden samt onda sammandragningar, blodblandade flytningar - inne på två veckor nu, yes! Och så har nätterna blivit värre. Måste gå upp och duscha ryggslutet och höfterna. Orkar inte mer. Bebisen har varit fixerad sen vecka 34 vilket jag tror är ovanligt för en 3:e gångs föderska.

Som sagt var, detta är nytt för mig. Förra förlossningarna startade med en gång så att säga. Vill bara känna de här riktiga värkarna snart. Sjukt att längta efter det.

Förstår dig. Men snart är bannemig våra bäbisar här också!
  • RJEL

Efter ett försök att sätta igång förlossningen med hjälp av färdknäppen så börja jag blöda väldigt klart blod så ställde mig i duschen där de rann medans jag ringde förlossningen som tyckte jag skulle avvakta och ha koll på mängden blod. (Kolla precis och det har inte kommit speciellt mkt blod, de va kl 01 ungefär som de börja) kl är nu snart 03.

Efter jag börja blöda så börja värkarna komma med ca 7-10minuter i mellan och känns mer än innan. Dom kom innan vi hade sex men inte så ofta som dom gör nu.
    Ligger nu med vetekudde och tagit 2 alvedon och hoppas på att få sova då natten igår inte gav så mkt sömn den heller..
    Imorgon har jag gått bf+1 :/

• RJEL

Uppdatering..
    har inte blivit mycket sömn. Haft ganska regelbundna förvärkar som kommit mellan 7-10 minuter i mellan. Som varit fullt hanterbara och skulle nu i efterhand inte säga att dom va smärtsamma. Fick andas igenom dom lite och dom va jobbiga men.. nu sen kl 06:35 har jag haft 5 riktigt ONDA värkar.
    Första fick jag innan sambon åkte o ja fick krama hans arm o han påminde mig och andas för jag blev helt tagen av hur ont de gjorde mot dom andra. Sedan har ja fått ta dom själv då han åkt till jobbet och jag börjar kall svettas i panna o händer när dom kommer och får smått panik att jag är själv. Samtidigt kan jag inte be sambon va hemma från jobbet än liksom. Han har 10minuter knappt hem från jobbet.

• pandoraDiem
    RJEL skrev 2018-05-14 06:59:50 följande:

Uppdatering..

har inte blivit mycket sömn. Haft ganska regelbundna förvärkar som kommit mellan 7-10 minuter i mellan. Som varit fullt hanterbara och skulle nu i efterhand inte säga att dom va smärtsamma. Fick andas igenom dom lite och dom va jobbiga men.. nu sen kl 06:35 har jag haft 5 riktigt ONDA värkar.

Första fick jag innan sambon åkte o ja fick krama hans arm o han påminde mig och andas för jag blev helt tagen av hur ont de gjorde mot dom andra. Sedan har ja fått ta dom själv då han åkt till jobbet och jag börjar kall svettas i panna o händer när dom kommer och får smått panik att jag är själv. Samtidigt kan jag inte be sambon va hemma från jobbet än liksom. Han har 10minuter knappt hem från jobbet.

Låter ju verkligen som förlossningen satt igång! Tycker du med gott samvete kan ringa hem sambon igen, det kommer nog ändå vara dags för er att åka in snart :) kom ihåg att varje värk är en värk närmare ert barn och att det alltid finns värkpauser mellan där du kan hämta krafter. Lycka till!
  • RJEL
    pandoraDiem skrev 2018-05-14 07:30:07 följande:
    Låter ju verkligen som förlossningen satt igång! Tycker du med gott samvete kan ringa hem sambon igen, det kommer nog ändå vara dags för er att åka in snart :) kom ihåg att varje värk är en värk närmare ert barn och att det alltid finns värkpauser mellan där du kan hämta krafter. Lycka till!
    Har ringt förlossningen och dom sa att det verkar vara igång och att jag ska försöka hålla ut så länge jag kan hemma. Ta alvedon, ta ett bad osv
    Har tagit alvedon men alltså ett bad?! Kunde inte stanna kvar.. fick panik.. ja måste gunga o röra på mig. Kunde ta en snabb dusch vilket heller inte hjälpte eller va skönt..
    kan knappt skriva klart.. dom kmr så tät. Uppgraderar senare
  • pandoraDiem
    RJEL skrev 2018-05-14 07:47:06 följande:

Har ringt förlossningen och dom sa att det verkar vara igång och att jag ska försöka hålla ut så länge jag kan hemma. Ta alvedon, ta ett bad osv

Har tagit alvedon men alltså ett bad?! Kunde inte stanna kvar.. fick panik.. ja måste gunga o röra på mig. Kunde ta en snabb dusch vilket heller inte hjälpte eller va skönt..

kan knappt skriva klart.. dom kmr så tät. Uppgraderar senare

Hur tätt kommer de? Om det är 3 på 10 minuter tycker jag du ska åka in. Sen det där med bad och dusch, passar vissa men inte alla. Du får pröva dig fram vad som hjälper dig igenom värkarna.
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?