• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • marsen
    EhxJ skrev 2018-05-11 10:02:51 följande:

Just nu verkar honungste bara vara det som går ner i halsen! Skönt att du blivit frisk igen!

Jag vet inte hur man sammanställer bäst? Kan första inlägget av marsen redigeras i efterhand så ser man ju där? Har aldrig själv startat en tråd så vet inte hur det fungerar. Jag kan skriva upp och sammanställa i ett inlägg här sen med om det inte går på annat vis. Kanske vore kul att skriva vilka förkänningar man har med (eftersom det är det tråden handlar om) så ser vi vad som är tecken och inte (kanske hehe..)

Ja men ta på dig att skriva ner för hand du då så kan jag redigera trådstarten sen :)

Jag har BF 23/5. 12 dagar kvar.
  • marsen

Ska till BM nu klockan 11 och jag hoppas att det är sista gången, haha!

Är såå stressad för att föda på utsatt tid då jag inte kommer att kunna skriva sista tentan för terminen då, och går jag över ännu mer så kommer jag inte kunna vara med på opponentskapet för min B-uppsats som jag slitit med själv just för att jag är gravid och kan föda när som. Och omexaminationen i opponentskapet är i september exakt då vi ska till Italien på bröllop. Så jag MÅSTE kunna vara med på det ordinarie tillfället. Sjukt stressande!

• EhxJ
    marsen skrev 2018-05-11 10:18:28 följande:

Ja men ta på dig att skriva ner för hand du då så kan jag redigera trådstarten sen :)

Jag har BF 23/5. 12 dagar kvar.

Jag har redan börjat lite smått! Haha, mvh sjuk och uttråkad på serier och läsa bok.

Du ska inte be om hinnsvepning hos BM idag då? Se om det kommer igång? Förstår stress med plugget!
  • LakritsMatte

Nu ha jag iallafall kommit hem från BM. Hade så mycket sammandragningar att hon knappt kunde undersöka magen och lyssna på hjärtat. Men hinnsvepning lyckades hon med iallafall! Tappen var fortfarande ungefär 4-5 VM men 1,5 ca öppen och MJUK! Så hon lyckades svepa och kunde känna bebisens huvud utan problem. Håller tummarna för att det hjälpte men som hon sa: om kroppen inte är redo hjälper svepningen ändå inte...

• RJEL
    Inga bekymmer skrev 2018-05-11 09:02:43 följande:
    Tålamod nu, snart så:) Tänkte svara på ditt tidigare inlägg på det du skrev som svar på mitt för några dagar sen men varit lite seg här. Tycker det är väldigt omoget att skämta om ev bristningar och framförallt olämpligt till en kvinna som snart ska föda. Nu fick jag inte nån värre bristning än en ytlig som behövde sys med 4 stygn men jag TROR att bristningar i regel inte känns lika illa som man tänker sig, eftersom man redan är bedövad av förlossningssmärtan/värkarna. Och de är duktiga numer på att ta hand om dessa.

På tal om tid och att man ej kan styra det. Var helt inställd på en hyfsat snabb förlossning med första, då min mamma haft 6 snabba förlossningar på 2-3 timmar bara. Tänkte att jag skulle brås på henne men icke. Så det tog tid. Kom in 21.00 på kvällen efter en hel dag med mer och mer tilltagande värkar och födde 14:30 dagen efter. Det var jobbigt men det gick, som många säger allt är glömt när bebisen kommer upp på bröstet och det var verkligen så det kändes. Tiden kan du inte ha kontroll över men värkarna kan du andas igenom. Det som är bra är ju att smärtan inte är konstant. Emellan värkarna har du inte ont och kan samla kraft, vila, och ladda mentalt inför nästa värk. Sen finns ju olika smärtlindring, bara att testa olika, du kanske hittar nåt som funkar och gör det lite lättare.

Min första som var långdragen så tog jag ryggbedövning på morgonen, skönt för det gav lite paus och vila. Med andra var jag inställd på ryggbedövning. Öppen 5 cm när jag kom in och hade väldigt intensiva värkar. Med minnet av första så tänkte jag att det skulle ta några timmar till och sa direkt att jag villa ha ryggmärgsbedövning. De ville undersöka först och sen efter en stund kom narkosläkaren. Precis när han skulle sätta nålen säger jag: Nu känns det som det trycker på, varpå bm tittar och säger: Det är ingen idé att du sätter nålen för bebisen är redan på väg ut nu! Narkosläkaren verkade bli irriterad.. inget som jag märkte av bakom min rygg men min man såg hur han slet av sig handskarna, slängde dom och stormade ut från rummet, hehe.

9 minuter krystvärkar senare var han ute. Jag vet att jag sa den gången att: Nu vet jag att det GÅR att föda utan bedövning, haha:)

Lägg ingen prestige i själva förlossningen, prova den bedövning du vill och var öppen för förslag tänker jag är bra:)

Ursäkta för långt inlägg men gillar att skriva. Inlägget är riktat mest till RJEL varför det blir lite ot!!

För att återgå till ämnet, tror lite av min skempropp släppte igår. Jag mår mkt bättre och Idag är det plocka och städa som gäller!:)
    Nä precis, nu när min bf närmar sig mer och mer (2dagar) och jag inte har några tecken alls på att han vill komma så skojar de flesta om att han kommer va kvar 2 veckor till och att jag kommer bli igångsatt och oj oj vilken stor bebis de kommer va... inget jag direkt orkar höra på. Men jag är inte en sån person som ryter ifrån tyvärr . Men jag har läst på och pratat med min syster bland annat och att man spricker är något man i de flesta fall inte äns känner och det är jätte vanligt. Så jag har blivit lite lugnare angående det.
    Försöker ta varje dag som den kommer nu och peppa mig själv att jag kommer klara förlossningen. Till en viss del vill jag att smärtsamma värkar ska komma för jag är så redo att få träffa vår son nu. Medans andra dar så är de väldigt panikfyllt att tänka på. Så det går upp och ner.
    Tack för att du tog dig tid att skriva till mig!:)
  • LakritsMatte
    RJEL skrev 2018-05-11 11:26:46 följande:

Nä precis, nu när min bf närmar sig mer och mer (2dagar) och jag inte har några tecken alls på att han vill komma så skojar de flesta om att han kommer va kvar 2 veckor till och att jag kommer bli igångsatt och oj oj vilken stor bebis de kommer va... inget jag direkt orkar höra på. Men jag är inte en sån person som ryter ifrån tyvärr . Men jag har läst på och pratat med min syster bland annat och att man spricker är något man i de flesta fall inte äns känner och det är jätte vanligt. Så jag har blivit lite lugnare angående det.

Försöker ta varje dag som den kommer nu och peppa mig själv att jag kommer klara förlossningen. Till en viss del vill jag att smärtsamma värkar ska komma för jag är så redo att få träffa vår son nu. Medans andra dar så är de väldigt panikfyllt att tänka på. Så det går upp och ner.

Tack för att du tog dig tid att skriva till mig!:)

Du kan trösta dig med att bebisen oftast INTE blir större bara för att man går över! Tvärtom brukar de sluta växa eller till och med gå ner i vikt efter BF eftersom moderkakan inte är menad att räcka till längre än till 40 veckor. Och det är ju ändå huvudomfånget som är relevant när det kommer till kritan, inte bebisens vikt.

Jag gick över och blev igångsatt med första, det gick jättebra. Lite utdraget förlopp men man ligger ju inne hela tiden och får all smärtlindring man vill ha. Inget jojoåkande in och hem. Jag sprack ytterst lite, fick kanske 3-4 stygn. Märkte varken att jag sprack eller att hon sydde (hallå, jag hade en bebis på bröstet!) och är 100% återställd nu!
  • Anjav8

Hej hallå!

Hoppar in i denna tråd, kanske känns väntan mindre ensam då? Väntar mitt första barn, BF imorgon och inga tecken på att det är på g. Jag håller verkligen igång men nada...

Att inte veta vad man väntar på är så jobbigt. Är inte helt säker på hur en sammandragning känns.. men lär inte missa när det väl drar igång. Heja oss ????????

• EhxJ
    Anjav8 skrev 2018-05-11 11:52:29 följande:

Hej hallå!

Hoppar in i denna tråd, kanske känns väntan mindre ensam då? Väntar mitt första barn, BF imorgon och inga tecken på att det är på g. Jag håller verkligen igång men nada...

Att inte veta vad man väntar på är så jobbigt. Är inte helt säker på hur en sammandragning känns.. men lär inte missa när det väl drar igång. Heja oss ????????

Välkommen Anjav8!

Med min första så hade jag inte heller någon som helst förkänning förrän det kom igång. Mådde bra och kunde röra mig obehindrat. Tycker förvärkar/värkar känns som ett band/dovt men lite skarpare än menssmärta nertill i magen. För mig blev det aldrig ryggsmärta men vet att det är vanligt. Det som tyder på att det är riktiga värkar och inte förvärkar/pinvärkar är väl att det blir regelbundet och mer och mer ont. Minns att jag förra grav tillslut

inte kunde röra mig hemma och grät om inte min sambo stod och andades vid sidan om mig.

Nu andra graviditeten är det väldigt annorlunda! Har haft sammandragningar sedan flera veckor som vissa gör ont, andra inte. Tänker att ont under tiden och lätt molvärk efter är förvärkar/pinvärkar? Sammandragningar ej smärtsamma men känns som om någon trycker ihop din mage och när du känner på den är den hård överallt, kolla formen under tiden med! Under sammandragning tycker jag magen får en spetsig utstickande och lite osymmetrisk form (beror på hur bebis ligger). Är svårt att förklara men såhär ungefär är det för mig. Men är nog lite olika för alla!

Lycka till och välkommen igen till tråden!
  • marsen
    Anjav8 skrev 2018-05-11 11:52:29 följande:

Hej hallå!

Välkommen!

Som Ehxj beskriver så gör sammandragningar inte ont. Det kan man ha i stort sett i hela graviditeten. Magen blir stenhård och du känner att hela livmodern drar ihop sig.

Förvärkar (vilket jag aldrig kännt på trots tre graviditeter) har jag fått förklarat att det är som en sammandragning som kan göra ont och att kvar blir en molvärk i nedre delen av magen och/eller ryggen. Som mensvärk. Dessa kan komma regelbundet men upphör efter ett tag.

Förlossningsvärkar kommer mer regelbundet och gör ont! Här krampar hela livmodern och det är svårt att tänka på något annat än att aaandaaas.

Hoppas att det klarnade! :)
  • RJEL
    LakritsMatte skrev 2018-05-11 11:40:30 följande:
    Du kan trösta dig med att bebisen oftast INTE blir större bara för att man går över! Tvärtom brukar de sluta växa eller till och med gå ner i vikt efter BF eftersom moderkakan inte är menad att räcka till längre än till 40 veckor. Och det är ju ändå huvudomfånget som är relevant när det kommer till kritan, inte bebisens vikt.

Jag gick över och blev igångsatt med första, det gick jättebra. Lite utdraget förlopp men man ligger ju inne hela tiden och får all smärtlindring man vill ha. Inget jojoåkande in och hem. Jag sprack ytterst lite, fick kanske 3-4 stygn. Märkte varken att jag sprack eller att hon sydde (hallå, jag hade en bebis på bröstet!) och är 100% återställd nu!
    Va skönt o höra! Blir ju nojjig när folk kommer med ytligare saker som att bebis är jätte stor om jag går över tiden osv. Men försöker att inte lyssna på folk.
    Tack för att ni skriver!:)
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?