• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • Neysie
    LakritsMatte skrev 2018-05-10 20:01:48 följande:

Ja här sitter man med sina förvärkar som inte leder nånvart... grattis alla ni som fått :) vi andra är inte AAALLS avis ;)

Neysie, vad hette din barnmorska? Jag känner en tjej som jobbar där nämligen, Sofia heter hon! :)

Linnéa hette min. Toppentjej verkligen! Bästa förlossningen hittills. :)
  • Inga bekymmer
    Neysie skrev 2018-05-11 03:45:41 följande:

Våran föddes kl 13. Hade varit fullt hela natten där. Tror det var 7 bebisar som kommit! Min sambo fick tack o lov stanna den här gången med trots att det är fullt på BB med. :)

Då var det du som var i värkarbete när jag var där:) Jag var där på fm och åkte hem före 12. Det verkade hur lugnt som helst när jag var där och jag fick hjälp jättesnabbt och fick ett fint mottagande. Jag frågade eftersom det verkade så lugnt och då sa de att det fötts ett barn på morgonen och att en var under värkarbete. Men de nämnde ingenting om de många bebisar som fötts under natten då.. Jag kom förmodligen i lugnet efter stormen. Tack för din info, nu blir jag ännu mer bestämd på att vi kommer åka till Karlskoga även denna gång!:)

Men så skönt att din sambo fick vara kvar! Ska ni åka hem idag eller blir ni kvar ett dygn till? Födde första i Örebro och det var lite kaos märkte man. Men värst var BB, min man fick inte vara kvar och tiden på BB förstördes av att få dela rum med en mamma vars bebis skrek i timmar.. och mamman låg och hyperventilerade när bebisen äntligen somnade. Ren tortyr att inte få sova alls efter en förlossning och två dygn var jag tvungen att stanna. Så Karlskoga it is, fantastisk upplevelse var det med andra barnet där:)
  • 40 år och jobbar på nr 3
    marsen skrev 2018-05-10 20:48:40 följande:

Men GRATTIS till bebisarna!!!

Men fortfarande inga säkra tecken som andra kan sukta efter?

Här är der lugnt som i graven. Inga förvärkar, ingen molvärk, inga blodiga flytningar, ingenting....

Mer slemmiga flytningar, rejäla sammandragningar under middagen, vila i soffan och lite fler sammandragningar och sen ingenting. Igen.

En lång sammandragning som gjorde mig helt matt vid läggdags och inatt... ingenting.

Hade inte magen varit klart tydlig sånhade jag börjat tro att jag inte ska ja barn :D

Ny dag och nu är jag 40+0 och har mao gått över, vilket jag aldrig trodde skulle hända efter två tidigare ankomster.
  • Neysie
    Inga bekymmer skrev 2018-05-11 07:24:08 följande:

Då var det du som var i värkarbete när jag var där:) Jag var där på fm och åkte hem före 12. Det verkade hur lugnt som helst när jag var där och jag fick hjälp jättesnabbt och fick ett fint mottagande. Jag frågade eftersom det verkade så lugnt och då sa de att det fötts ett barn på morgonen och att en var under värkarbete. Men de nämnde ingenting om de många bebisar som fötts under natten då.. Jag kom förmodligen i lugnet efter stormen. Tack för din info, nu blir jag ännu mer bestämd på att vi kommer åka till Karlskoga även denna gång!:)

Men så skönt att din sambo fick vara kvar! Ska ni åka hem idag eller blir ni kvar ett dygn till? Födde första i Örebro och det var lite kaos märkte man. Men värst var BB, min man fick inte vara kvar och tiden på BB förstördes av att få dela rum med en mamma vars bebis skrek i timmar.. och mamman låg och hyperventilerade när bebisen äntligen somnade. Ren tortyr att inte få sova alls efter en förlossning och två dygn var jag tvungen att stanna. Så Karlskoga it is, fantastisk upplevelse var det med andra barnet där:)

Vi åker hem idag. Vi ville hem igår men det fanns ingen läkare som kunde godkänna hemgången. Han som fanns var upptagen på barnakuten. Riktigt irriterande!!! Men är iaf glad att sambon fick stanna. Vi har haft tur med de två andra barnen med att han fick stanna men jag har oxå hört att Karlskoga ska vara trevligare. Nu längtar vi bara hem!
  • Inga bekymmer
    RJEL skrev 2018-05-10 16:45:37 följande:

Grattis!

Gud va roligt att de äntligen händer för några nu! Själv händer inget här :( har bf om 3 dar .

Tålamod nu, snart så:) Tänkte svara på ditt tidigare inlägg på det du skrev som svar på mitt för några dagar sen men varit lite seg här. Tycker det är väldigt omoget att skämta om ev bristningar och framförallt olämpligt till en kvinna som snart ska föda. Nu fick jag inte nån värre bristning än en ytlig som behövde sys med 4 stygn men jag TROR att bristningar i regel inte känns lika illa som man tänker sig, eftersom man redan är bedövad av förlossningssmärtan/värkarna. Och de är duktiga numer på att ta hand om dessa.

På tal om tid och att man ej kan styra det. Var helt inställd på en hyfsat snabb förlossning med första, då min mamma haft 6 snabba förlossningar på 2-3 timmar bara. Tänkte att jag skulle brås på henne men icke. Så det tog tid. Kom in 21.00 på kvällen efter en hel dag med mer och mer tilltagande värkar och födde 14:30 dagen efter. Det var jobbigt men det gick, som många säger allt är glömt när bebisen kommer upp på bröstet och det var verkligen så det kändes. Tiden kan du inte ha kontroll över men värkarna kan du andas igenom. Det som är bra är ju att smärtan inte är konstant. Emellan värkarna har du inte ont och kan samla kraft, vila, och ladda mentalt inför nästa värk. Sen finns ju olika smärtlindring, bara att testa olika, du kanske hittar nåt som funkar och gör det lite lättare.

Min första som var långdragen så tog jag ryggbedövning på morgonen, skönt för det gav lite paus och vila. Med andra var jag inställd på ryggbedövning. Öppen 5 cm när jag kom in och hade väldigt intensiva värkar. Med minnet av första så tänkte jag att det skulle ta några timmar till och sa direkt att jag villa ha ryggmärgsbedövning. De ville undersöka först och sen efter en stund kom narkosläkaren. Precis när han skulle sätta nålen säger jag: Nu känns det som det trycker på, varpå bm tittar och säger: Det är ingen idé att du sätter nålen för bebisen är redan på väg ut nu! Narkosläkaren verkade bli irriterad.. inget som jag märkte av bakom min rygg men min man såg hur han slet av sig handskarna, slängde dom och stormade ut från rummet, hehe.

9 minuter krystvärkar senare var han ute. Jag vet att jag sa den gången att: Nu vet jag att det GÅR att föda utan bedövning, haha:)

Lägg ingen prestige i själva förlossningen, prova den bedövning du vill och var öppen för förslag tänker jag är bra:)

Ursäkta för långt inlägg men gillar att skriva. Inlägget är riktat mest till RJEL varför det blir lite ot!!

För att återgå till ämnet, tror lite av min skempropp släppte igår. Jag mår mkt bättre och Idag är det plocka och städa som gäller!:)
  • Inga bekymmer
    Neysie skrev 2018-05-11 08:43:01 följande:

Vi åker hem idag. Vi ville hem igår men det fanns ingen läkare som kunde godkänna hemgången. Han som fanns var upptagen på barnakuten. Riktigt irriterande!!! Men är iaf glad att sambon fick stanna. Vi har haft tur med de två andra barnen med att han fick stanna men jag har oxå hört att Karlskoga ska vara trevligare. Nu längtar vi bara hem!

Förstår att det var irriterande när ni kände er redo, men skönt att ni får åka hem nu iaf. Då måste ni verkligen haft tur att han fick stanna alla ggr! Förstår att ni längtar, man vill ju hem till sina andra barn med så att de får träffa sitt nya syskon <3
  • EhxJ

STORT GRATTIS till alla er som fått era små hjärtan!

Här har känslan pendlat snabbt från att vilja till att verkligen INTE vilja att förlossningen ska starta pga förkyld så in i bomben! Tät näsa, slemmig trög hosta, jätteont i halsen så jag inte kan sova + tappat rösten helt... Man vill ju vara fit for fight när förlossningen drar igång!

Annars så verkar livmodern retas mer och mer med krafiga förvärkar så fort jag ändrar läge i till och med liggande och slemproppen som lossnar dagligen sedan 3 dagar tillbaka. Men inget regelbundet än så hoppas jag hinner bli frisk!

Vilka är vi som är kvar i tråden som väntar? Och vilka BF har ni? Vorde kul att sammanställa tänker jag (men så många härliga kommentarer i denna tråd så tar tid att gå tillbaka och sammanställa).

• Inga bekymmer
    EhxJ skrev 2018-05-11 09:26:07 följande:

STORT GRATTIS till alla er som fått era små hjärtan!

Här har känslan pendlat snabbt från att vilja till att verkligen INTE vilja att förlossningen ska starta pga förkyld så in i bomben! Tät näsa, slemmig trög hosta, jätteont i halsen så jag inte kan sova + tappat rösten helt... Man vill ju vara fit for fight när förlossningen drar igång!

Annars så verkar livmodern retas mer och mer med krafiga förvärkar så fort jag ändrar läge i till och med liggande och slemproppen som lossnar dagligen sedan 3 dagar tillbaka. Men inget regelbundet än så hoppas jag hinner bli frisk!

Vilka är vi som är kvar i tråden som väntar? Och vilka BF har ni? Vorde kul att sammanställa tänker jag (men så många härliga kommentarer i denna tråd så tar tid att gå tillbaka och sammanställa).

Förstår att du vill bli frisk! Jag var jätteförkyld, verkligen sjuk, i 6 dagar och igår var första dagen som förkylningen släppte sitt grepp, vilken lättnad!! Så drygt att bli sjuk när man är höggravid dessutom, krya, krya, krya nu!! Bara vila så mkt du kan, dricka ingefärste och sådär:)

Hur sammanställer vi? Bara här i inlägg eller kan man göra på nåt annat sätt?

Jag har BF 20 maj! Ganska mkt förkänningar och en del av slemproppen tror jag kom ut igår!:)
  • lillainna

Har BF 16 maj, så 5 hela långa dagar kvar.

Längtar och tycker bebis kan komma nu typ, var hos bm idag och han ligger rätt och är fixerad, så nu väntar vi otåligt.

Sammandragningar har jag mycket av min inga smärtsamma.. :/

• EhxJ
    Inga bekymmer skrev 2018-05-11 09:43:23 följande:

Förstår att du vill bli frisk! Jag var jätteförkyld, verkligen sjuk, i 6 dagar och igår var första dagen som förkylningen släppte sitt grepp, vilken lättnad!! Så drygt att bli sjuk när man är höggravid dessutom, krya, krya, krya nu!! Bara vila så mkt du kan, dricka ingefärste och sådär:)

Hur sammanställer vi? Bara här i inlägg eller kan man göra på nåt annat sätt?

Jag har BF 20 maj! Ganska mkt förkänningar och en del av slemproppen tror jag kom ut igår!:)

Just nu verkar honungste bara vara det som går ner i halsen! Skönt att du blivit frisk igen!

Jag vet inte hur man sammanställer bäst? Kan första inlägget av marsen redigeras i efterhand så ser man ju där? Har aldrig själv startat en tråd så vet inte hur det fungerar. Jag kan skriva upp och sammanställa i ett inlägg här sen med om det inte går på annat vis. Kanske vore kul att skriva vilka förkänningar man har med (eftersom det är det tråden handlar om) så ser vi vad som är tecken och inte (kanske hehe..)
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?