• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • 40 år och jobbar på nr 3
    Linnet1976 skrev 2018-05-08 08:56:47 följande:

Åh vad spännande! Hoppas det händer nu!

Här är allt borta, inget blod längre, inga flytningar, ingen värk - bara en vild bebis i magen! Jag som var nära att ringa BB härom natten. Mina värkar var också runt 3 på 10 minuter. Nu känns det evigheter borta. Jag kommer vara gravid i 3 veckor till!

Och det skulle vara fruktansvärt jobbigt, kan ju knappt gå. Igår hade jag problem att ta mig hem från parken med en av mina döttrar, för sammandragningar och tryck nedåt. Vi pratar 3 kvarter bort. Dör av tristess här hemma.

Exakt vad jag också känner. Allt borta liksom, känner mig lurad... det enda jag känner är ömhet i tarmar och övriga organ typ. Som om de fick ta effekten av de värkar jag kände igår
  • Linnet1976

Jag är också faktiskt lite öm i själva magen. Tänkte på det när du skrev det här om dagen. Alltså verkligen inte mycket, och inte hela tiden, men lite grann. Det måste ju vara normalt?

Linnet1976 skrev 2018-05-08 09:43:36 följande:

Jag är också faktiskt lite öm i själva magen. Tänkte på det när du skrev det här om dagen. Alltså verkligen inte mycket, och inte hela tiden, men lite grann. Det måste ju vara normalt?

Ja det är inte krampaktig akut smärta men lite diffus som kommer och går. Att ta ett djupt andetag och liksom spänna ut buken är inte skönt. Och när bebisen far runt i magenoch trycker åt olika håll kan det smärta rejält på vissa ställen men inte alltid....
  • Neysie

Önskar man kunde slappna av mer och inte leta efter tecken hela tiden. Har lite dov mensvärk och rätt starka sammandragningar och när jag gick på toa upptäckte jag rosa slemmiga flytningar. Jag fyller år på torsdag och min sambos syrra på lördag så det vore hemskt praktiskt om bebisen kunde komma idag. ;D

Hur har ni tänkt med smärtlindring under förlossningen?

• Jacqueline
    Neysie skrev 2018-05-08 10:17:22 följande:

Önskar man kunde slappna av mer och inte leta efter tecken hela tiden. Har lite dov mensvärk och rätt starka sammandragningar och när jag gick på toa upptäckte jag rosa slemmiga flytningar. Jag fyller år på torsdag och min sambos syrra på lördag så det vore hemskt praktiskt om bebisen kunde komma idag. ;D

Jag kommer bara köra med lustgas precis som med dom andra, föder så jäkla fort aå jag hinner knappt med annat och sen är jag rädd för ryggmärgsbedövning haha
  • marsen

Jag sitter med uppsatsskrivning om dagarna så då har jag inte tid att leta och känna efter tecken, men om kvällarna letar man varje halmstrå ;D

Jag fick Petidin under första förlossningen. Bad om smärtlindring och trodde jag skulle få EDA men istället kommer Barbro 75 år in med en stooor spruta och ger mig i röven. INGEN HIT! Smärtan blev kvar men i huvudet var jag helt borta. Har ingen uppfattning om tid eller rum. När det är dags att krysta hör jag bara barnmorskans röst långt bort i rummet också säger hon "hon är ju helt borta". no shit. Petidin är ett morfinliknande preparat, men mycket starkare. Får sen veta att det är jätteovanligt att man ger det under förlossningar nu så jag har ingen aning om varför hon gav det. De hade inte ens börjat med lustgasen då. Så det är BIG no.

Under andra förlossningen körde jag på bara lustgas. Jag var rädd att stoppa upp värkarbetet om jag bad om EDA och jag kände att jag ändå hade kontroll för att klara av det utan. Lustgasen hjälpte inte mot smärtan, men det hjälpte att tänka på något annat under värkarna.

Till denna förlossning har jag sagt att jag ska prova klara mig på endast lustgas igen. Men det beror såklart på hur utdraget det blir. Drar det ut på tiden kan det vara skönt med en paus för att kunna vila lite och då är jag öppen för EDA. Mina tidigare förlossningar har gått relativt fort, men det är ju inget som säger att denna gör det.
  • marsen
    40 år och jobbar på nr 3 skrev 2018-05-08 08:19:52 följande:

Påg vad segt!!!! Man undrar ju verkligen vad det är som ska vara så svårt att trigga igång.

Skönt att du sovit bra, jag tror det är ett riktigt bra tecken för vad kroppen laddar för.

Kanske är alla dessa ?icke-tecken? de vi ska titta på. De som verkligen händer mellan mensvärk, sammandragningar etc

Jag tror också att icke-tecken är riktiga tecken :D
  • marsen
    FH24 skrev 2018-05-08 07:04:03 följande:

Mitt vatten gick inatt och därefter kom värkarna, åkte in runt 4. Konstigt nog hade jag inte börjat öppna mig? Fick starka värktabletter för att sova, hjälpte såklart inte mot värkarna -.-. Är fortfarande kvar på sjukhuset för att se om jag börjat öppna mig om en stund, annars blir vi hemskickade igen. Så segt!

Dock vet jag då inte vad jag ska gå på när jag ska in igen, eftersom slemproppen gått, vattnet gått och värkarna är regelbundna. Haha, är väl bara att vänta och se!

Ååh, LYCKA TILL! Inga tecken innan vattnet gick?

Men eller hur, hur ska du veta när du ska in igen när allt är på gång? :O Ska du hålla koll på öppningen själv eller?
  • FH24

Tack så mycket för alla lyckoönskningar! :)

Blev hemskickade då värkarna kom mer sällan, de avtog inte men kom med längre mellanrum. De menade på att förlossningen ofta kommer i etapper och att det ofta räcker att åka hem så drar det igång mer igen. Redan börjat tillta igen hemma, så tror det blir en tur tillbaka i eftermiddag/kväll. Angående öppningen tittade de inte den igen, då de menade att värkarbetet är det som öppnar och därför krävs ett intensivt värkarbete. Antar att jag helt enkelt får utgå från att åka in när det är 3 min emellan igen.

Vattenavgången kom oväntat, skulle endast gå upp på toaletten och precis innan jag hann fram började det rinna. Därefter tog det bara några min innan värkarna kom.

Lycka till allihop, kan sätta igång när som helst från ingenstans :)!

Har bara kört varma bad/dusch och lustgas de andra två gångerna så det får bli samma denna gång. (Om den här förlossningen nu blir av...;p )

Är lite skraj för EDA pga av bieffekterna såsom avstannade värkar, dålig krystkontroll som leder till att man tar i för mkt etc.

Jag tror mkt på min egen förmåga och litar på att kroppen löser detta. Även om jag undrar vad min kropp håller påves nu....
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?