Neysie skrev 2018-05-08 10:17:22 följande:
Önskar man kunde slappna av mer och inte leta efter tecken hela tiden. Har lite dov mensvärk och rätt starka sammandragningar och när jag gick på toa upptäckte jag rosa slemmiga flytningar. Jag fyller år på torsdag och min sambos syrra på lördag så det vore hemskt praktiskt om bebisen kunde komma idag. ;D
Hur har ni tänkt med smärtlindring under förlossningen?
Jag sitter med uppsatsskrivning om dagarna så då har jag inte tid att leta och känna efter tecken, men om kvällarna letar man varje halmstrå ;D
Jag fick Petidin under första förlossningen. Bad om smärtlindring och trodde jag skulle få EDA men istället kommer Barbro 75 år in med en stooor spruta och ger mig i röven. INGEN HIT! Smärtan blev kvar men i huvudet var jag helt borta. Har ingen uppfattning om tid eller rum. När det är dags att krysta hör jag bara barnmorskans röst långt bort i rummet också säger hon "hon är ju helt borta". no shit. Petidin är ett morfinliknande preparat, men mycket starkare. Får sen veta att det är jätteovanligt att man ger det under förlossningar nu så jag har ingen aning om varför hon gav det. De hade inte ens börjat med lustgasen då. Så det är BIG no.
Under andra förlossningen körde jag på bara lustgas. Jag var rädd att stoppa upp värkarbetet om jag bad om EDA och jag kände att jag ändå hade kontroll för att klara av det utan. Lustgasen hjälpte inte mot smärtan, men det hjälpte att tänka på något annat under värkarna.
Till denna förlossning har jag sagt att jag ska prova klara mig på endast lustgas igen. Men det beror såklart på hur utdraget det blir. Drar det ut på tiden kan det vara skönt med en paus för att kunna vila lite och då är jag öppen för EDA. Mina tidigare förlossningar har gått relativt fort, men det är ju inget som säger att denna gör det.