• Lewaize

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Heeeej! Nu har vi dragit igång med vårt första IVF försök och är på sprutdag 4 med inbokat UL på lördag 28/4 (ska på ett UL till innan äggplock någonting runt 4-5/5)! Sprutorna som jag är ordinerad är Bemfola, Orgalutran, Ovitrell & Lutinus. Vi är 27 respektive 31 år och i vårt fall är det den manliga faktorn som spökar. 

Än så länge har jag inte känt av några symptom/bieffekter av sprutorna och om jag ska vara ärlig så har jag inte känt efter heller :P Jag som trodde att jag skulle bli ett riktigt hormonmonster, fast det är la förtidigt att ropa hej nu ^^ 

Hoppas någon vill följa med på resan, det är bara att hänga på! :) 

Försöker med första barnet sedan maj 2017, påbörjar IVF behandling maj/juni 2018
  • Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?
  • Inalina
    Inalina skrev 2018-05-03 08:47:52 följande:
    Tack snälla:) Vi bor i Schweiz, så här är det inte tal om att göra ngn IVF med tanke på kostnader, så vi kikade rätt snabbt på Polen och Tjeckien och det verkar som att de är ganska långt framme med olika 'hjälpmedel' vid IVF, exempelvis Embryo Glue, man sövs vid äggplock osv.

Har upplevt dem väldigt professionella också. Man behöver vara där från äggplock till insättning, men min man behöver ju bara vara där på dagen för äggplock egentligen.Ja vi gjorde den förra i Prag också, hade 8 äggblåsor som endast var 4 ägg :( och 2 embryo klarade sig till dag 2 men bara ett till dag 3 för isättning. Hoppas på bättre lycka denna gången, känns skönt att man vet hur allt fungerar nu!
    Är detta ditt första försök? Jag läste att du var på väg att bli överstimulerad? Hoppas det löser sig för dig och att de får ut bra ägg så några får vara eskimåer ett tag :) (om ni vill ha fler barn!) KramSolig
    Jilka: jag läste nu att 'ni' ska vara 'du' Solig!!! 
  • Liten elak och intelligent

Första ultraljudet under stimuleringen idag plus östrogenblodprov. Cirka 10 äggblåsor kunde de se, är det OK? Största var 13 mm.

Jag ska höja dosen Gonal-F från 150 till 200 under tre dagar och så nytt ultraljud på söndag. 

Nu börjar jag bli nervös. :-/

• Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-03 15:32:46 följande:

Första ultraljudet under stimuleringen idag plus östrogenblodprov. Cirka 10 äggblåsor kunde de se, är det OK? Största var 13 mm.

Jag ska höja dosen Gonal-F från 150 till 200 under tre dagar och så nytt ultraljud på söndag. 

Spännande!
  • Inalina
    Lewaize skrev 2018-05-02 23:28:24 följande:
    Jag tror fan att teleporteringen lyckades! Nu hade jag 6 mogna ägg och kanske till och med något mer på väg! Fin slemhinna också så det låter lovande :) äggplock blir 4/5 så ska ta Ovitrell sprutan alldeles strax.

Ibland blir man mörkrädd på vården asså. Men det är en annan diskussion! Vi håller tummarna för dig att du kommer kunna sätta in snart :)
    Stort lycka till i morgon!!! Skrattande
  • Jilka
    Lewaize skrev 2018-05-02 23:28:24 följande:
    Jag tror fan att teleporteringen lyckades! Nu hade jag 6 mogna ägg och kanske till och med något mer på väg! Fin slemhinna också så det låter lovande :) äggplock blir 4/5 så ska ta Ovitrell sprutan alldeles strax.

Ibland blir man mörkrädd på vården asså. Men det är en annan diskussion! Vi håller tummarna för dig att du kommer kunna sätta in snart :)
    Ja! Spännande :D Då plockas vi på samma dag. Lycka till till oss imorgon. Är du nervös? Jag är inte nervös för själva plocket, men väldigt nervös inför resultatet på lördag. 
  • Jilka
    Inalina skrev 2018-05-03 08:47:52 följande:
    Tack snälla:) Vi bor i Schweiz, så här är det inte tal om att göra ngn IVF med tanke på kostnader, så vi kikade rätt snabbt på Polen och Tjeckien och det verkar som att de är ganska långt framme med olika 'hjälpmedel' vid IVF, exempelvis Embryo Glue, man sövs vid äggplock osv.

Har upplevt dem väldigt professionella också. Man behöver vara där från äggplock till insättning, men min man behöver ju bara vara där på dagen för äggplock egentligen.Ja vi gjorde den förra i Prag också, hade 8 äggblåsor som endast var 4 ägg :( och 2 embryo klarade sig till dag 2 men bara ett till dag 3 för isättning. Hoppas på bättre lycka denna gången, känns skönt att man vet hur allt fungerar nu!
    Är detta ditt första försök? Jag läste att du var på väg att bli överstimulerad? Hoppas det löser sig för dig och att de får ut bra ägg så några får vara eskimåer ett tag :) (om ni vill ha fler barn!) KramSolig
    Då förstår jag varför det är Prag ni är i :) Det verkar så olika det där med hur många ägg som mognar. Har läst om folk som haft få ägg flera ivf-er för att sedan få många helt plötsligt.

Det är mitt första IVF-försök. Har försökt med 7 inseminationer också, i Sverige och Köpenhamn. Men allt har dragit ut på tiden, som det väl gör, så dessa 7 inseminationen har tagit 1,5 år att göra (p.g.a polyp, borttappade remisser, borttappade remissvar, misslyckad operation, cysta, sen mens, julstängt och sedan påskstängt :) ) Är ju egentligen inte så lång tid, men många (mindre) motgångar på den tiden. 

Håller nu tummar för oss alla!
  • Jilka
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-03 15:32:46 följande:

Jag har för mig att jag läst någonstans att de tycker mellan 8-12 är perfekt. Fast jag tror att källan är Familjeliv, hehe, så kanske inte det mest trovärdiga man kan hitta. 10 låter ju bra i så fall iallafall =) 
  • Inalina
    Jilka skrev 2018-05-03 19:01:55 följande:
    Då förstår jag varför det är Prag ni är i :) Det verkar så olika det där med hur många ägg som mognar. Har läst om folk som haft få ägg flera ivf-er för att sedan få många helt plötsligt.

Det är mitt första IVF-försök. Har försökt med 7 inseminationer också, i Sverige och Köpenhamn. Men allt har dragit ut på tiden, som det väl gör, så dessa 7 inseminationen har tagit 1,5 år att göra (p.g.a polyp, borttappade remisser, borttappade remissvar, misslyckad operation, cysta, sen mens, julstängt och sedan påskstängt :) ) Är ju egentligen inte så lång tid, men många (mindre) motgångar på den tiden. 

Håller nu tummar för oss alla!
    jag känner igen mig med att allt verkar ta sådan tid! Jag har också stött på ganska många komplikationer som du beskriver, första gången vi skulle göra insemination kom de inte in i livmodern pga ärrbildning på livmoderhalsen :( Har därför gjort en operation där de vidgat den och samtidigt tog de bort en cysta också. 
    Har ju dock inte hänt något (på naturlig väg) sedan dess (sep -17) men hoppas nu att allt går fint för andra IVF:en :)

Sen ville min klinik ha uppdaterade blodprover på mig (senast tog jag dec 2016) och det har givetvis sammanfallit på långhelger etc (man måste ta provet dag 2-4 i cykeln grrrr), men nu lyckades jag ta nya prover i lördags så äntligen är vi på G igen!
    Vi valde inte att göra fler inseminationer då det också kostar skjortan här, lägger våra besparingar på IVF istället :) Kram!
  • Jilka

Kom hem från äggplocket för 2 timmar sen. 16 ägg fick de ut, vilket ju låter lovande. Bara att hoppas att några blir befruktade också. Det gjorde inte alls ont, men det är ju säkert individuellt beroende på hur bedövningen tar och så vidare. 

Fick även en dos Ovitrell just för att slemhinnan skulle fortsätta vara fin, så de planerar inför återföring. Men jag ska lämna blodprov för att se hur hormonnivåerna ligger. Så nu håller vi tummarna för några befruktade ägg imorgon! 

• Jilka
    Inalina skrev 2018-05-04 08:44:40 följande:
    jag känner igen mig med att allt verkar ta sådan tid! Jag har också stött på ganska många komplikationer som du beskriver, första gången vi skulle göra insemination kom de inte in i livmodern pga ärrbildning på livmoderhalsen :( Har därför gjort en operation där de vidgat den och samtidigt tog de bort en cysta också. 
    Har ju dock inte hänt något (på naturlig väg) sedan dess (sep -17) men hoppas nu att allt går fint för andra IVF:en :)

Sen ville min klinik ha uppdaterade blodprover på mig (senast tog jag dec 2016) och det har givetvis sammanfallit på långhelger etc (man måste ta provet dag 2-4 i cykeln grrrr), men nu lyckades jag ta nya prover i lördags så äntligen är vi på G igen!
    Vi valde inte att göra fler inseminationer då det också kostar skjortan här, lägger våra besparingar på IVF istället :) Kram!
    Ja, dessa långhelger! Det låter smart att lägga besparingarna på IVF. Jag ångrar lite att jag inte gjorde det direkt privat i Köpenhamn. Hann ju ändå göra 5 inseminationen där innan jag kom in i Svenska systemet, och här sa  de att de ville att jag skulle göra två inseminationen till innan IVF. Men nu är ju bollen i rullning igen så att säga så nu spelar det ju mindre roll :) 
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?