• Inalina

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Hej! Jag hoppar gärna in här och hoppas att detta blir en tråd med många positiva resultat :)
    Vi kommer köra igång vårt andra IVF försök vid nästa mens (slutet på maj) Första försöket slutade med att endast 1 embryo klarade sig till dag 3 och det blev inget plus på stickan tyvärr och alltså inga till frysen.

Har ingen förklaring till vår barnlöshet förutom att en äggledare är lite tilltäppt hos mig, jag är 34 och min man 32, har försökt med alla husmorskurer som finns (hostmedicin, rosenrot, royal jelly, you name it...) aldrig sett ett plus i hela mitt liv och har försökt aktivt i 3 år.
    Kommer köra korta protokollet, och vi gör vår IVF i Prag. Kram till er!

• Inalina
    Jilka skrev 2018-05-02 21:28:29 följande:
    Välkommen :) Spännande med Prag. Var bor ni? Gjorde ni förra IVF-en i Prag också? Hur länge behövde ni vara där? 

Det är ett sånt mysterium med graviditeter. Jag kan inte fatta hur folk lyckas bli gravida på one night stands och sånt. Vid den förra IVF-en, fick du ut fler äggblåsor men det bara ledde till ett befruktat embryo, eller skapades inte fler äggblåsor? Hoppas ni får några till frysen denna gång, men att ni inte behöver använda dem! 
    Tack snälla:) Vi bor i Schweiz, så här är det inte tal om att göra ngn IVF med tanke på kostnader, så vi kikade rätt snabbt på Polen och Tjeckien och det verkar som att de är ganska långt framme med olika 'hjälpmedel' vid IVF, exempelvis Embryo Glue, man sövs vid äggplock osv.

Har upplevt dem väldigt professionella också. Man behöver vara där från äggplock till insättning, men min man behöver ju bara vara där på dagen för äggplock egentligen.Ja vi gjorde den förra i Prag också, hade 8 äggblåsor som endast var 4 ägg :( och 2 embryo klarade sig till dag 2 men bara ett till dag 3 för isättning. Hoppas på bättre lycka denna gången, känns skönt att man vet hur allt fungerar nu!
    Är detta ditt första försök? Jag läste att du var på väg att bli överstimulerad? Hoppas det löser sig för dig och att de får ut bra ägg så några får vara eskimåer ett tag :) (om ni vill ha fler barn!) KramSolig
  • Inalina
    Inalina skrev 2018-05-03 08:47:52 följande:
    Tack snälla:) Vi bor i Schweiz, så här är det inte tal om att göra ngn IVF med tanke på kostnader, så vi kikade rätt snabbt på Polen och Tjeckien och det verkar som att de är ganska långt framme med olika 'hjälpmedel' vid IVF, exempelvis Embryo Glue, man sövs vid äggplock osv.

Har upplevt dem väldigt professionella också. Man behöver vara där från äggplock till insättning, men min man behöver ju bara vara där på dagen för äggplock egentligen.Ja vi gjorde den förra i Prag också, hade 8 äggblåsor som endast var 4 ägg :( och 2 embryo klarade sig till dag 2 men bara ett till dag 3 för isättning. Hoppas på bättre lycka denna gången, känns skönt att man vet hur allt fungerar nu!
    Är detta ditt första försök? Jag läste att du var på väg att bli överstimulerad? Hoppas det löser sig för dig och att de får ut bra ägg så några får vara eskimåer ett tag :) (om ni vill ha fler barn!) KramSolig
    Jilka: jag läste nu att 'ni' ska vara 'du' Solig!!! 
  • Inalina
    Lewaize skrev 2018-05-02 23:28:24 följande:
    Jag tror fan att teleporteringen lyckades! Nu hade jag 6 mogna ägg och kanske till och med något mer på väg! Fin slemhinna också så det låter lovande :) äggplock blir 4/5 så ska ta Ovitrell sprutan alldeles strax.

Ibland blir man mörkrädd på vården asså. Men det är en annan diskussion! Vi håller tummarna för dig att du kommer kunna sätta in snart :)
    Stort lycka till i morgon!!! Skrattande
  • Inalina
    Jilka skrev 2018-05-03 19:01:55 följande:
    Då förstår jag varför det är Prag ni är i :) Det verkar så olika det där med hur många ägg som mognar. Har läst om folk som haft få ägg flera ivf-er för att sedan få många helt plötsligt.

Det är mitt första IVF-försök. Har försökt med 7 inseminationer också, i Sverige och Köpenhamn. Men allt har dragit ut på tiden, som det väl gör, så dessa 7 inseminationen har tagit 1,5 år att göra (p.g.a polyp, borttappade remisser, borttappade remissvar, misslyckad operation, cysta, sen mens, julstängt och sedan påskstängt :) ) Är ju egentligen inte så lång tid, men många (mindre) motgångar på den tiden. 

Håller nu tummar för oss alla!
    jag känner igen mig med att allt verkar ta sådan tid! Jag har också stött på ganska många komplikationer som du beskriver, första gången vi skulle göra insemination kom de inte in i livmodern pga ärrbildning på livmoderhalsen :( Har därför gjort en operation där de vidgat den och samtidigt tog de bort en cysta också. 
    Har ju dock inte hänt något (på naturlig väg) sedan dess (sep -17) men hoppas nu att allt går fint för andra IVF:en :)

Sen ville min klinik ha uppdaterade blodprover på mig (senast tog jag dec 2016) och det har givetvis sammanfallit på långhelger etc (man måste ta provet dag 2-4 i cykeln grrrr), men nu lyckades jag ta nya prover i lördags så äntligen är vi på G igen!
    Vi valde inte att göra fler inseminationer då det också kostar skjortan här, lägger våra besparingar på IVF istället :) Kram!
  • Inalina
    Jilka skrev 2018-05-04 12:26:26 följande:
    Ja, dessa långhelger! Det låter smart att lägga besparingarna på IVF. Jag ångrar lite att jag inte gjorde det direkt privat i Köpenhamn. Hann ju ändå göra 5 inseminationen där innan jag kom in i Svenska systemet, och här sa  de att de ville att jag skulle göra två inseminationen till innan IVF. Men nu är ju bollen i rullning igen så att säga så nu spelar det ju mindre roll :) 
    Lät ju som att de fick ut jättemånga ägg, hoppas på bra resultat när de fått bekanta sig med simmarna Glad!  Ja skönt att vara på G!
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-05-11 08:32:25 följande:

Jag är gärna med i den här tråden :) är kanske lite efter er andra men är på sprutdag 3 idag kort protokoll. Känner mig spänd och hoppfull. På tisdag ska vi på ultraljud och se hur det ser ut med äggblåsorna. Det är mitt första IVF-försök så allt känns nytt och läskigt. Tycker inte alls om att ge mig själv sprutorna.

På vår klinik verkar det som att de alltid vill odla i 5 dagar om möjligt tills det blir blastocyst. Gör alla kliniker det? Känns som många dagar att odla. Är rookie på detta så kanske någon vet lite mer än jag hehe. Lycka till alla som ruvar!

Hej! Ja det är väldigt spännande i IVF-svängen! Min klinik vill också odla till dag 5, men om man får ut väldigt få ägg sgör man återföringen tidigare för att inte riskera att man väntar för länge med få ägg så det inte blir någon återföring. Men väntar de till dag 5 kan de med allra största säkerhet se vilka som är bäst för återföring :)

Jag såg att du hade ganska hög dos Menopur, jag har fått mitt protokoll för andra IVF:en nu där jag körde första protokollet i feb med 150 ie Gonal F, nu får jag gå upp till 300 ie. och hoppas på bättre resultat!  förra gången fick de bara ut 4 ägg, varav bara 1 överlevde till dag 3. Stort lycka till!! har du haft första ultraljudet ännu?
  • Inalina
    Sommarhopp skrev 2018-05-08 21:21:24 följande:
    Nä man tinar ett i taget. Tar ca en timme. Och klarar inte det sig så tinar man upp ett nytt så länge det finns kvar något att tina. På ett sätt är jag ändå glad att det gick som det gick idag. Då vet vi det och om det inte tar sig så får vi börja om med spray och sprutor. Tänk om de tagit den som överlevde upptiningen först, men det tar sig inte och vi måste görs ett nytt försök. Då hade den cykeln varit helt förgäves eftersom vi då fått ett samtal på återföringsdagen att inget av de kvarvarande två eskimåerna överlevde. Det hade varit ännu värre.
    Intressant att höra hur det funkar med upptiningen! Jag har hört att eskimåerna som klarar upptining är väldigt starka och bra ägg så du har nog ett topp-embryo nu som ruvas!!  KramGlad
  • Inalina
    LillaAw skrev 2018-05-14 16:13:52 följande:
    Hej! Vad spännande. Hoppas du svarar bra på den här behandlingen nu :) jag har mitt ultraljud imorgon bitti. Hoppas det ska finnas några ägg. Jag vet inte hur många och hur stora man vill att de ska vara efter 6 dagars med sprutor. Jag känner när jag sitter på vissa vis att det känns svullet. Har svårt att sitta framåtböjd för det trycker på och ömmar framförallt på kvällen när jag ska sova. Jag hade runt 7 antralfolliklar på ena äggstocken innan vi startade behandling och den andra kunde de inte räkna så noga för gulesäcken va ivägen. Jag vet inte om man har de man har eller om det bildas nya av sprutorna. Många frågor som dyker upp när man är hemma och tänker hela tiden.

När har du ultraljud? Lycka till!
    Tack :) du får skriva o berätta efter ditt första UL i morogn!

jag hade väldigt få blåsor som inte hade vuxit något alls nästan på första ultraljudet i februari (dag 6), det är nog därför jag fick höja dosen till det dubbla denna gången. Jag fick gå upp till dubbel dos efter första ultraljudet då för att äggen skulle växa till sig, så de har ett tidigt ultraljud för att kunna justera efter det :) Jag minns att jag var rätt svullen i magen och hade vrålont i huvudet av Gonal F, men det verkar normalt när man proppar i sig hormoner.. 

Jag sätter igång när min mens kör igång i slutet av maj, och vi kör vår IVF i Prag så mycket ska tajmas in....!!
  • Inalina
    Jilka skrev 2018-05-17 20:31:26 följande:

Asså... Jag har ännu inte berättat för någon - men jag plussade igår! Efter 7 inseminationer och en IVF. Första gången som gravid! Tänkte först vänta till måndag med att berätta för de som vet att jag håller på med ivf, (testdagen), men kommer nog inte kunna hålla mig från att berätta för min bästis imorgon. Så galet! Har tittat på stickorna och fotona av stickorna säkert femtio gånger för att kolla så jag inte har drömt. 

Så gick det för mig som inte skulle tjuvtesta :P

Nu är det ju suuuuupertidigt så jag försöker att vara glad över det faktum att jag kan bli gravid snarare än att det kanske kommer en bäbis om nio månader, och vänta lite med stora glädjen i några veckor till :) Men ändå, så lycklig jag är just nu!

Håller nu tummarna för er andra, och vill bara säga att jag är imponerad på alla er som klarar av att vänta till testdag :P

Stort grattis till dig!!!Solig njut av att vara gravid nu, det hjälper ändå inte att oroa sig! Stor kram!!
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?