LillaAw skrev 2018-05-11 08:32:25 följande:
Jag är gärna med i den här tråden :) är kanske lite efter er andra men är på sprutdag 3 idag kort protokoll. Känner mig spänd och hoppfull. På tisdag ska vi på ultraljud och se hur det ser ut med äggblåsorna. Det är mitt första IVF-försök så allt känns nytt och läskigt. Tycker inte alls om att ge mig själv sprutorna.
På vår klinik verkar det som att de alltid vill odla i 5 dagar om möjligt tills det blir blastocyst. Gör alla kliniker det? Känns som många dagar att odla. Är rookie på detta så kanske någon vet lite mer än jag hehe. Lycka till alla som ruvar!
Välkommen LillaAw :)
Jag förstår detta med nytt och läskigt. Jag hade inga problem med sprutorna, (i ärlighetens namn tycket jag det var lite fascinerande att få sticka mig själv :P ) men jag tyckte det var oerhört läskigt att vänta och se hur ens kropp reagerade och hur kvalitén på äggen var. Om det blir flera omgångar tror jag att jag iallafall kommer vara lugnare i att veta att jag har ägg som kan bli befruktade och utvecklas. Hoppas sprutor och annat känns mindre läskigt allteftersom för dig.
Jag har googlat en massa på blastocyster nu efter att ha fått en insatt. Och graviditetschanserna verkar nästan fördubblas, så det är ju inte konstigt att de vill odla. Det finns lite olika forskning på det som stödjer detta verkar det som. Har läst siffror om att 1/5 ägg kan leda till graviditet (läst dessa siffror på FL dock, men det stämmer bra med annan statistik jag läst), och då är det ju klart att man får en tydligare indikation på vilket av alla embryon som är denna femtedel om de hinner utvecklas längre. Väljer man rätt ägg på dag två så spelar det ju dock ingen roll att det inte odlades längre. Men de dagarna till återföringen var bland de mest nervösa dagarna i mitt liv, ska erkännas.
Denna sida har en del information. Om man klickar sig vidare kan man också se olika bilder, vilket jag tyckte var spännande :)
Lycka till på UL på tisdag!