• Akira Öken

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Hej!

Vi gör vårt fjärde försökt med ivf. Började nedreglering under förra veckan och äggplock kommer att ske i slutet av maj.

Jag är 36, vår barnlöshet beror på manlig faktor och vi har försökt sedan sommaren 2015 (med ivf sedan hösten 2016).

• Akira Öken
    Lewaize skrev 2018-05-01 10:23:56 följande:

Välkommen :D

Läste lite snabbt om nedreglering eftersom flera i tråden gör detta och jag hade ingen aning om vad det var. Men nu har jag mer kött på benen :)

Önskar er all lycka!

Tack och detsamma!
  • Akira Öken
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-03 15:32:46 följande:

Första ultraljudet under stimuleringen idag plus östrogenblodprov. Cirka 10 äggblåsor kunde de se, är det OK? Största var 13 mm.

Jag ska höja dosen Gonal-F från 150 till 200 under tre dagar och så nytt ultraljud på söndag. 

Nu börjar jag bli nervös. :-/

Spännande!
  • Akira Öken
    stellanocte skrev 2018-05-12 10:12:35 följande:

Hoppar in här jag också. Vi är inne på vårt 3:e IVF-försök. Jag sprutar just nu med Menopur, dag 9, men det ser mörkt ut för oss just nu. Första ultraljudet visade bara 3 äggblåsor så eventuellt får vi tyvärr avbryta hela försöket.

Hoppas att antalet har ökat till nästa ultraljud! Hur har det sett ut under tidigare behandlingar?
  • Akira Öken
    Jilka skrev 2018-05-17 20:31:26 följande:

Asså... Jag har ännu inte berättat för någon - men jag plussade igår! Efter 7 inseminationer och en IVF. Första gången som gravid! Tänkte först vänta till måndag med att berätta för de som vet att jag håller på med ivf, (testdagen), men kommer nog inte kunna hålla mig från att berätta för min bästis imorgon. Så galet! Har tittat på stickorna och fotona av stickorna säkert femtio gånger för att kolla så jag inte har drömt. 

Så gick det för mig som inte skulle tjuvtesta :P

Nu är det ju suuuuupertidigt så jag försöker att vara glad över det faktum att jag kan bli gravid snarare än att det kanske kommer en bäbis om nio månader, och vänta lite med stora glädjen i några veckor till :) Men ändå, så lycklig jag är just nu!

Håller nu tummarna för er andra, och vill bara säga att jag är imponerad på alla er som klarar av att vänta till testdag :P

Vad härligt! Grattis till plusset!
  • Akira Öken
    LillaAw skrev 2018-05-22 17:53:24 följande:

Har fått lite mer svar nu. Av 16 ägg så var 10 mogna ägg och de gjorde icsi på dem. Tanken va att min killes spermier va normal i antal med de va nedsatta nu. Hoppas hoppas på att få tillbaka ett fint imorgon! :) håll en tumme. Kram

Hoppas!
  • Akira Öken
    lizzyli skrev 2018-05-22 21:04:32 följande:

Åh vad roligt det är att läsa om så många som plussar, det gör att det känns hoppfullt för en annan också! Vi har alldeles idag tryckt på startknappen för syskonförsök nr 1. Vi har ett barn som blir ett år om två veckor som vi fick genom IVF. Vår första stimulering ledde till fyra ägg varav inget blev befruktat. Vår barnlöshet beror på manlig faktor och vi får göra ICSI på alla ägg. Vår andra stimulering ledde till sju ägg varav fyra befruktade, ett fick jag tillbaka men inga fick att frysa. Men ett räckte, det var det embryot som blev vår son!

Förra försöken körde vi på puregon, den här gången ska vi ha gonal-f. Jag förstod ärligt talat inte riktigt varför vi skulle byta, men den här sprutan var ju mycket smidigare så det verkar bara bra. Vi har idag träffat läkaren och det var lite osäkert om vi skulle få börja nu i maj, men vi får köra! Jag börjar med sprutorna imorgon, ska börja på 275ie i tre dagar och sen sänka till 250. Första ultraljudet på måndag så vi håller tummarna för en lite bättre skörd den här gången än tidigare.

Känns lite overkligt att vara igång med det här igen. Men det är en enorm skillnad nu när vi redan har ett barn och vi vet att det fungerade. Jag känner mig inte alls lika stressad och pressad och orolig, nu känns det mycket mer som att det får gå som det går. Det känns mer spännande liksom! ..fast dyrt.

Vad spännande!

Vi har bara gjort landstingsförsök, men kan ju vara bra att veta inför framtiden vad en behandling kan kosta om man betalar själv?
  • Akira Öken
    lizzyli skrev 2018-05-23 21:33:16 följande:

Olika kliniker tar olika betalt, och erbjuder lite olika paketlösningar så det är lite beroende på var man bor och vilken klinik man väljer. Vi valde inte den billigaste kliniken utan tog den vi hade genom landstingsförsöken, mest för att de har all info och vi kunde få börja med ett försök innan semesterstängningen. Vi kör distansstimulering och går på UL och kontroller på Charlottamottagningen i Karlstad och gör äggplock och transfer på universitetssjukhuset i Örebro. För ett försök med allt inklusive (stimulering, recept, ultraljud, äggplock och återföring) får vi betala ca 38000:-. Medicinkostaden tillkommer utöver det (max 2250:- för att slå i högkostnadsskyddet). Så typ 40 papp. Men vissa kliniker har paketpriser på typ tre försök för runt 70-80k. Tror dock inte att du får tillbaka pengar om du bara behöver ett eller två av de tre försöken.. Men jag vet inte riktigt, har inte undersökt det så noga.

Tack så mycket för info!
  • Akira Öken
    mrsalpha skrev 2018-05-23 21:45:26 följande:

Tack snälla,

Börjar min resa from imorgon när jag skall börja med sprutorna. Dock den korta behandlingen. Kände att det blir nog bra om jag följer någon/ra som är i samma situation som mig.

Vad spännande!

Jag tycker själv det känns värdefullt att läsa om och prata med andra som går igenom ungefär samma sak som jag själv.
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?