• Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Kakan71k

Nej, min Mammas andning var snabb INNAN morfinet!

Det var därför jag ringde på sköterskan, 50 andetag i minuten under flera timmar.

Efter första dosen blev andningen lite mer dämpad men frekvensen var ff lika snabb.

Det var oerhört stressande och jag trodde hon behövde lugnas ner mer, därför ringde jag igen.

Efter den andra dosen såg jag att andningen blev mer ansträngd, tvärtom vad min intention var.

• Anonym (Jk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 15:13:14 följande:

Det var därför jag ringde på sköterskan, 50 andetag i minuten under flera timmar.

Efter första dosen blev andningen lite mer dämpad men frekvensen var ff lika snabb.

Det var oerhört stressande och jag trodde hon behövde lugnas ner mer, därför ringde jag igen.

Efter den andra dosen såg jag att andningen blev mer ansträngd, tvärtom vad min intention var.

Ja, men det ändrar inte faktum att morfinet inte hade med din mors död att göra. Det är redan klargjort en gång för alla.
  • modsey

Fast blev andningen mycket långsammare ( och hur mycket?) efter morfinet, inget konstigt det heller.

De doser du uppger är rätt små och helt normala och inte farliga.

Beklagar din mammas bortgång. Det låter som hon var svårt sjuk innan detta
  • Anonym ((--))

Min far fick några sprutor med morfin och ca 1/2 timma efter sista sprutan fick han väldigt snabb och ytlig andning sen dröjde det bara ca 10 minuter innan han dog.

Det var jättejobbigt att sitta brevid och jag satt själv för dom som jobbade på boendet hade annat dom skulle göra men jag är också tacksam för att jag var med ända till slutet.

• Anonym (.)

Döden hade inget med sprutorna att göra. Hon skulle dött snabbare om det varit så.
  • Kakan71k

Tyckte inte andningen blev långsammare alls.Pyttelite isf, bara mer ?dämpad?.

• Anonym (.)
    Anonym ((--)) skrev 2018-01-06 15:31:34 följande:

Min far fick några sprutor med morfin och ca 1/2 timma efter sista sprutan fick han väldigt snabb och ytlig andning sen dröjde det bara ca 10 minuter innan han dog.

Det var jättejobbigt att sitta brevid och jag satt själv för dom som jobbade på boendet hade annat dom skulle göra men jag är också tacksam för att jag var med ända till slutet.

Beklagar. Hans död hade dock med största sannolikhet inte heller med morfinet att göra. Man får ju morfinet för att man är väldigt sjuk. Någon gång dör man och om man regelbundet behövt smärtlindring innan dess så blir det ju så att man fått morfin även när kroppen inte orkar längre och man dör.
  • Kakan71k

Ja beklagar, Anonym((?)), förstår verkligen att det måste varit mkt svårt för dig att sitta med ensam till slutet.

Jag själv gick o lade mig en tim innan Mamma dog, för jag förstod inte o ingen sa nåt:(

• Anonym (C)

Håller med de andra här; din mamma fick INTE för mycket av vare sig morfin eller stesolid. Hon dog för att hon var sjuk och kroppen orkade inte längre. Har jobbat inom vården länge och har hunnit med ett antal vak i livets slutskede. Den snabba andningen skulle jag tolka som om slutet var nära. Det är vanligt att andas som din mamma gjorde eller tvärtom, att andningen är väldigt långsam. Den långsamma andingen upplever jag dock är vanligare om man inte är vaken.

Hoppas att du kan få hjälp att bearbeta din mammas bortgång och kom ihåg att det var inte ditt fel på några sätt och vis.

• Anonym ((--))
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 15:43:42 följande:

Beklagar. Hans död hade dock med största sannolikhet inte heller med morfinet att göra. Man får ju morfinet för att man är väldigt sjuk. Någon gång dör man och om man regelbundet behövt smärtlindring innan dess så blir det ju så att man fått morfin även när kroppen inte orkar längre och man dör.

Har hört att morfin skyndar på och visst han var väldigt sjuk och det var skönt för honom att lida.
Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?