• Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Anonym (Kirsten)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 20:41:34 följande:

Jag tycker att det borde informeras om det innan man ger en andra dos.

Sjuksköterskan sa inte ett ljud om det och jag förstod inte.

Hur mkt skyndar det på med en andra dos? Pratar vi om timmar el dagar?

Får jag bara fråga var du fått för dig att dosen de gav är för hög? Vet du vad de har för gränser för patienter i terminalt stadie? Eller är det bara en känsla och oro du har?
  • modsey

Inte alls.
  • Anonym (Ssk)

Informera om vaf?

Det skyndade ingenting med en andra dos!
  • Anonym (...)

Det borde förmodligen vara sjuksköterskan som har utbildning inom medicinen och ansvarig för doseringen. Hon hade förmodligen inte gett den om det ansetts farlig på något vis med en andra dos. Hade hon gjort det hade det varit hon som varit ansvarig för att din mamma dog.

Din mamma hade förmodligen somnat in i vilket fall som helst.

• Anonym (Ssk)
    Anonym (...) skrev 2018-01-06 21:15:14 följande:

Det borde förmodligen vara sjuksköterskan som har utbildning inom medicinen och ansvarig för doseringen. Hon hade förmodligen inte gett den om det ansetts farlig på något vis med en andra dos. Hade hon gjort det hade det varit hon som varit ansvarig för att din mamma dog.

Din mamma hade förmodligen somnat in i vilket fall som helst.

Det är läkaren som har utbildning inom medicin och har ansvarig för doseringen.
  • Anonym (Ssk student)

Har inte läst att svar, men det jag fått lära mig om morfin är tvärtom, att en överdos kan orsaka att man får andnigsdepression, alltså andas långsammare/slutar att andas. Tänkte bara säga det :) låter inte som att det var en morfin överdos enligt det..

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Ssk student) skrev 2018-01-06 21:28:45 följande:

Har inte läst att svar, men det jag fått lära mig om morfin är tvärtom, att en överdos kan orsaka att man får andnigsdepression, alltså andas långsammare/slutar att andas. Tänkte bara säga det :) låter inte som att det var en morfin överdos enligt det..

Det kan dock hända även utan att det är en överdos då morfin hämmar andningen, men inte så mycket att man för av en såpass liten dos.
  • Anonym (.)

TS, enligt FASS är toxisk dos 40-60mg morfin Maximal koncentration i blodet fås inom 10-20 minuter, sedan minskar dosen i kroppen.. Din mamma fick 14 (?) mg. Inte ens om hon pga att hon var äldre skulle behövt reducerad dos till under 30-50 mg så hade hon varit i närheten av detta.Dessutom dog hon ett par timmar efter andra dosen, dvs långt efter att hon haft maximal dos i kroppen. Det morfin gör när det dödar är att man andas för långsamt, tills man knappt drar några andetag alls. Så var det inte för din mamma.
    Jag tror, som någon sade, att du fastnat för detaljer kring döden/vården för att slippa ta itu med det faktum att hon inte finns mer. Jag hoppas du kommer vidare snart.

• Anonym (.)

(Jag själv tog förresten 2 st suppar Spasmofen samtidigt en gång, vilket är nästan fyrdubbla dosen din mamma fick genom två sprutor. Jag blev yr och mådde illa, men inte påskyndades min död.)

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 22:01:50 följande:
    (Jag själv tog förresten 2 st suppar Spasmofen samtidigt en gång, vilket är nästan fyrdubbla dosen din mamma fick genom två sprutor. Jag blev yr och mådde illa, men inte påskyndades min död.)
    Förlåt, dubbla dosen, räknade fel (26 mg morfin + lite annat).
Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?