• Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-07 15:23:36 följande:

Jag har bara sett en journal, och det som stod där överensstämde inte med verkligheten.

Oki. Och du har anmält det?
  • Kakan71k

Nej, jag funderade på det.Men just då skulle Mammas boende upp till förhandling i kommunen och jag var rädd att dom då inte skulle få fortsätta driva det och hon hade bott där i 15 år och blivit väl omhändertagen.

Det var en beredskaps ssk som gav injektionen och jag ville inte att hennes handling skulle få konsekvenser för personalen som varit så bra.

Fel kanske, men nu är det i vilket fall som helst för sent..

Den ordinarie ssk på boendet o bsk har hållit varann om ryggen i detta.

• Anonym (Jk)
    Kakan71k skrev 2018-01-07 16:23:01 följande:

Nej, jag funderade på det.Men just då skulle Mammas boende upp till förhandling i kommunen och jag var rädd att dom då inte skulle få fortsätta driva det och hon hade bott där i 15 år och blivit väl omhändertagen.

Det var en beredskaps ssk som gav injektionen och jag ville inte att hennes handling skulle få konsekvenser för personalen som varit så bra.

Utifrån vad du skriver så ingen sjuksköterska gjort fel. Var nu vänlig och förklara varför du inte kan ta till dig det?

Du känner dig så skyldig till din mammas död , att du istället försöker hitta en annan syndabock. Faktum kvarstår: varken du eller någon sjuksköterska är skyldig till din mors död. Så är det och inget kan ändra det.
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-07 16:23:01 följande:

Vad är du tror de hållet varandra om ryggen? Din mamma dog i sviterna av en lunginflammation för att kroppen inte orkade mer. Fullt normalt i det tillståndet.
  • modsey

Fast åter det är inte dödliga doser din mamma gick. Nästan lite för lite till i med om hon var orolig

• Queennr1

Hade du blivit lyckligare av att hon fick lida och ha dödsångest några fler dagar då TS?

• Kakan71k

Naturligtvis ville jag inte det.Men i efterhand tror jag inte min Mamma led, alltså att hon hade ont.

Jag tror såhär i efterhand att det var jag som trodde det för jag blev själv så rädd och stressad av den där andningen.

Men såklart måste varit jobbigt för henne att andas fort så länge!

• Kakan71k

Det som är så svårt är att vi inte riktigt kunde ta till oss att hon skulle dö.

En dag tidigare hade läkaren sagt att det skulle ta tid....

Så min bror hade gått hem på kvällen och jag sa godnatt till henne o gick o lade mig....

Hon var ju helt vaken o såg pigg ut.

Jag visste inget om döendet, hade bara fått en broschyr av ssk där det stod att den döende sover mer o mer o andas med allt längre uppehåll.

Inget av det stämde ju i det här fallet.

• Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-07 19:12:39 följande:

Naturligtvis ville jag inte det.Men i efterhand tror jag inte min Mamma led, alltså att hon hade ont.

Jag tror såhär i efterhand att det var jag som trodde det för jag blev själv så rädd och stressad av den där andningen.

Men såklart måste varit jobbigt för henne att andas fort så länge!

Snabb andning tyder på att man har ont.
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-07 19:16:09 följande:

Det som är så svårt är att vi inte riktigt kunde ta till oss att hon skulle dö.

En dag tidigare hade läkaren sagt att det skulle ta tid....

Så min bror hade gått hem på kvällen och jag sa godnatt till henne o gick o lade mig....

Hon var ju helt vaken o såg pigg ut.

Jag visste inget om döendet, hade bara fått en broschyr av ssk där det stod att den döende sover mer o mer o andas med allt längre uppehåll.

Inget av det stämde ju i det här fallet.

Det är individuellt hur det ser ut när någon dör. Det vanligaste är dock att man sover mer och har endel andingsuppehåll. Men det innebär inte att det alltid är så.

Läkare trodde det kunde ta tid eftersom det oftast tar tid.

Kan också vara så att din mamma valde att släppa taget när ni inte var där.
Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?