• Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 22:01:50 följande:

(Jag själv tog förresten 2 st suppar Spasmofen samtidigt en gång, vilket är nästan fyrdubbla dosen din mamma fick genom två sprutor. Jag blev yr och mådde illa, men inte påskyndades min död.)

1. Inte samma läkemedel

2. Suppar tas inte upp på samma sätt som intravenöst.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:05:11 följande:
    1. Inte samma läkemedel
    2. Suppar tas inte upp på samma sätt som intravenöst.
    Klart jag vet att det inte är samma läkemedel, men Spasmofen innehåller morfin och skopolamin bland annat. Ja, jag vet också att suppar tas upp långsammare än iv, men det försvinner även snabbare ur kroppen med iv, och då ts mamma avled ett par timmar efter dosen är det helt orimligt att den skulle orsakat hennes död. Mitt inlägg om Spasmofen var inom parentes, så du kan glömma det. I övrigt ges höga doser morfin iv vid akuta smärttillstånd på akuten tex utan andningsdepression (kan bli både 20 och 30 mg), men egentligen spelar inte det någon roll i sammanhanget. TS mamma var sjuk i botten och fick en lunginflammation, samt avled tyvärr av den. Inte av morfinet.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 22:16:56 följande:

Klart jag vet att det inte är samma läkemedel, men Spasmofen innehåller morfin och skopolamin bland annat. Ja, jag vet också att suppar tas upp långsammare än iv, men det försvinner även snabbare ur kroppen med iv, och då ts mamma avled ett par timmar efter dosen är det helt orimligt att den skulle orsakat hennes död. Mitt inlägg om Spasmofen var inom parentes, så du kan glömma det. I övrigt ges höga doser morfin iv vid akuta smärttillstånd på akuten tex utan andningsdepression (kan bli både 20 och 30 mg), men egentligen spelar inte det någon roll i sammanhanget. TS mamma var sjuk i botten och fick en lunginflammation, samt avled tyvärr av den. Inte av morfinet.

Det innehåller inte skopolamin men ett ämne som liknar.

Nej, man ger inte några 30mg morfin på en gång.
  • Anonym (Ssk)

Har lite funderingar varför de valde morfin-scopolamin före robinul om det gavs pga slembildning?

• modsey
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:22:18 följande:

Det innehåller inte skopolamin men ett ämne som liknar.

Jo det kan man göra under kort tid
  • Anonym (Ssk)
    modsey skrev 2018-01-06 22:25:34 följande:

Jo det kan man göra under kort tid

Inte på en och samma gång men i intervaller.
  • modsey
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:27:23 följande:

Inte på en och samma gång men i intervaller.

Tja jo det kan man och gör iofs också även om det är mer vanligt i vanliga vården att ge i flera doser med kortare intervaller
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:22:18 följande:
    Nej, oftast inte på en gång, men under kort tid, tex under 30-60 min, med flera upprepade 5mg-doser iv. Man ger tills man får effekt helt enkelt och är det tex fråga om tarmischemi eller liknande som är oerhört smärtsamt så krävs väldigt höga doser.
  • Kakan71k

Anonym( Kirsten), tack<3...när jag mailade Mammas boende efteråt så svarade dom inget ang min fråga om den andra dosen.

Jag ber om att få journalen hemskickad, i den står det fel klockslag, dom har flyttat den första dosen bakåt i tid, så att det står att det är 4 tim mellan doserna.

Jag påpekade att detta var helt fel, det var ju jag som ringde efter dsk och därför vet jag att det var max 45 min mellan doserna.

Fick aldrig svar.

Anonym(ssk), tack för ditt inlägg, men som jag skrivit här i tråden, var min mammas andning snabb,

Men efter att hon fått den första dosen dämpades den pyttelite men hon andades med samma frekvens.

Efter andra dosen blev andningen lite långsammare men verkade tyngre för henne att andas då.

Min tes är att morfinet gjorde det svårare att ?driva? andningsarbetet och därför orkade hon inte, eller/och blev kontakten med andningscentrat i hjärnan försämrat.

Denna typ av snabba andning var kanske takypne el kussmaul( kan inte tillräckligt för att avgöra vilket).

Pga:

Störningar i kroppens syra/bas balans

Obalans mellan syre/koldioxid halten i kroppen( hon försökte blåsa ut koldioxid)

Cirkulationssvikt

Lungorna började fyllas med bätska

Sepsis?

Ja inte vet jag.

• Anonym (...)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 21:23:11 följande:

Det är läkaren som har utbildning inom medicin och har ansvarig för doseringen.

Ja så klart det har du ju givetvis rätt i. Men läkaren var inte där väl? Utan en sjuksköterska. Denne borde ju ha ansvaret för vad som händer inom dennes vård. Om hon fick två doser, så borde det varit "godkänt"?
Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?