• Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Anonym ((--))
    Kakan71k skrev 2018-01-06 15:54:07 följande:

Ja beklagar, Anonym((?)), förstår verkligen att det måste varit mkt svårt för dig att sitta med ensam till slutet.

Jag själv gick o lade mig en tim innan Mamma dog, för jag förstod inte o ingen sa nåt:(

Jo det var jobbigt och det jobbigaste var att jag hade ingen aning om varför andningen blev som den blev plus att han fick 2 kramper och lyfte en bra bit över sängen och när han la sig ner efter kramp 2 var det över.

Synd att ingen berättade för dej. Styrkekram
  • Anonym ((--))
    Anonym ((--)) skrev 2018-01-06 16:14:35 följande:

Har hört att morfin skyndar på och visst han var väldigt sjuk och det var skönt för honom att lida.

Att slippa lida ska det ju stå
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 15:13:14 följande:

Nej, min Mammas andning var snabb INNAN morfinet!

Det var därför jag ringde på sköterskan, 50 andetag i minuten under flera timmar.

Efter första dosen blev andningen lite mer dämpad men frekvensen var ff lika snabb.

Det var oerhört stressande och jag trodde hon behövde lugnas ner mer, därför ringde jag igen.

Efter den andra dosen såg jag att andningen blev mer ansträngd, tvärtom vad min intention var.

Din mors andning gick ned lite av morfin-scopolamin (morfin påverkar andningen) men mest pga att hon var smärtlindrad och inte hade några plågor. Morfin-scopolamin har inget med din mammas död att göra.
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 15:54:07 följande:

Ja beklagar, Anonym((?)), förstår verkligen att det måste varit mkt svårt för dig att sitta med ensam till slutet.

Jag själv gick o lade mig en tim innan Mamma dog, för jag förstod inte o ingen sa nåt:(

Det var ingen som kunde veta att din mor skulle dö en timme efter att du lämnat rummet. Det finns de människor som väljer att släppa taget när de är själva och de finna de som släpper när de har anhöriga runt sig.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym ((--)) skrev 2018-01-06 16:14:35 följande:

Har hört att morfin skyndar på och visst han var väldigt sjuk och det var skönt för honom att lida.

Det ska till väldigt höga doser för att morfin ska ta dö på någon.
  • Anonym ((--))
    Sabiinan skrev 2018-01-06 18:29:04 följande:

Morfin skyndar inte på ett dödsfall.

Jag anser inte att morfin är dödshjälp i den meningen men visst används det för att skynda på döden. Det är vedertaget inom vården att göra så mamma fick det också och dog några timmar efter och läkaren sa att det skyndar på men framförallt ges det för att patienten inte ska ha ont eller ha ångest.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym ((--)) skrev 2018-01-06 20:28:18 följande:

Jag anser inte att morfin är dödshjälp i den meningen men visst används det för att skynda på döden. Det är vedertaget inom vården att göra så mamma fick det också och dog några timmar efter och läkaren sa att det skyndar på men framförallt ges det för att patienten inte ska ha ont eller ha ångest.

Det ges inte för att påskynda döden utan för att ge optimal smärtlindring i terminal omvårdnad.

Och det ska till höga doser för att det ska påskynda döden.
  • Kakan71k

Jag tycker att det borde informeras om det innan man ger en andra dos.

Sjuksköterskan sa inte ett ljud om det och jag förstod inte.

Hur mkt skyndar det på med en andra dos? Pratar vi om timmar el dagar?

• Anonym (Kirsten)

Men usch, TS, att du fortfarande inte kommit vidare - är ledsen för din skull.... Jag skrev lite med dig i förra tråden. Min mamma dog också när jag inte var där och hon hade samma typ av andning innan - fast hon var medvetslös sista timmarna. Du måste lyssna på vad folk säger - det är ingen som dödat din mamma och du har inget med hennes död att göra. Den här självtortyren du håller på med är oerhört destruktiv och den leder bara till att du mår sämre. På ett sätt så kanske den här kampen får dig att känna som att din mamma inte riktigt är borta - men ingenting du kan tänka fram kan få henne tillbaka.

Jag hoppas du kan börja tro på att alla som svarar dig inte konspirerar mot dig - utan faktiskt ärligt säger att hon inte fick för mycket morfin. Om jag fick spola tillbaka tiden så hade jag gärna sett till att min mamma fick den dosen av morfin som hon fick - och ännu mer om det behövdes. Var glad för att de hjälpte din mamma med smärtlindring istället. Hon dog pga sin sjukdom, inte av morfinet. Försök att gå vidare <3

Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?