• Kakan71k

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Min älskade Mamma dog 2013 i lunginflammation efter att ha varit svårt sjuk länge.

Jag har skrivit flera trådar här om att hon antagligen dog i förtid av för mkt morfin.

Hon andades mkt fort i flera timmar och jag fick panik o ringde på sköterskan som gav morfin o stesolid.Hjälpte pyttelite och jag trodde att hon ev behövde mer och ringde efter 30 min igen.

Sköterskan sa hon skulle få lite till.

Mamma dog två timmar efter andra injektionen.

Nu skriver jag för att höra om det finns andra som råkat ut el gjort som jag.Dvs inte förstått hur farligt ?lite mer? morfin kan vara för en döende.

Jag trodde jag hjälpte min Mamma:(

Sen skulle jag gärna höra om det finns flera som varit med om den här snabba andningen hos sina döende anhöriga?

Som hyperventilation, regelbunden flåsande snabb andning utan pauser, bröstkorg som ser ut som en blåsbälg o åker in och ut med varje andetag.

Hur länge andades era anhöriga så? Dog dom i den andningen eller?

Jag känner mig ensam att ha varit med om detta.

Snälla skriv om ni har nåt liknande att dela!

• Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 12:21:40 följande:

Tack, men hon fick ju två doser som du kan se i min trådstart..

Fortfarande inget som skulle göra att hon sin två timmar efter andra injektionen. Det är för små doser morfin.
  • Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 13:11:39 följande:

Jag kan tillägga att min Mamma var helt vaken och klar hela tiden.

Inte heller något ovanligt. Din mamma dock i sviterna av lunginflammation för att kroppen inte orkade mera.
  • Anonym (L)
    Anonym (Vanligt) skrev 2018-01-06 11:14:46 följande:

Du måste sluta upp med att anklaga dig själv för att hon dog. Jag rekommenderar varmt att du tar kontakt med sjukvården och ber om att få hjälp med att bearbeta det som hände.

Det är väldigt vanligt att svaga döende människor andas häftigt eftersom de har svårt att syresätta sig. Det hade inte slutat annorlunda om du hade struntat i att ge henne medicinen. Däremot hade hon då haft ont och fått lida istället för att få hjälp att slappna av när slutet var så nära. Kram <3

Instämmer!
  • Kakan71k

7,5 mg morfin-skopolamin plus 5 mg stesolid.

Andra dosen troligtvis lika mkt.

Alldeles för mkt....jag börjar accepteta att det hände.

Men önskar höra fler som upplevt denna andning och hur länge.

Man hör mest om Cheyne-Stokes och agonal kippande andning, mer sällan om denna som min Mamma hade.

• Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 13:34:54 följande:

Man hör mest om Cheyne-Stokes och agonal kippande andning, mer sällan om denna som min Mamma hade.

Helt normal dos i terminalvård. Det är inte ens 1ml morfin-scopolamin. Egentligen lite för liten dos för att ge bra lindring.

Din mamma hade Cheyne-stokes andning.
  • Kakan71k

Tack, men hon fick ju det dubbla...

Är inte Cheyne-Stokes snabba andetag med andningsuppehåll?

Min Mamma hade inga pauser i andningsarbetet alls.

• Anonym (Ssk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 14:08:59 följande:

7.5mg x2 inom loppet av en halvtimme är helt normalt. Man behöver inte ha andingsuppegåll vid Cheyne-stokes. Dock har du tidigare sagt att hon hade det.
  • Anonym (Jk)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 14:08:59 följande:

Ta nu till dig att morfinet inte hade med saken att göra

Inte ens den tredubbla dosen hade gjort att hon dog, så dubbel dos spelar ingen roll.
  • Queennr1
    Kakan71k skrev 2018-01-06 13:34:54 följande:

Låter inte som nån ovanligt stor dos. Hade det rört sig om en överdos hade hon dött inom en halvtimme efter sista dosen. Opiater saktar dessutom ned andningen. (Det är då man dör i överdos) snabbar inte på den. Din mammaskulle ha dött ändå vid samma tidpunkt även utan morfin, men med mer smärtor och mer ångest. Du MÅSTE sluta älta detta.
  • modsey

Vid för mycket opiater blir andning långsammare. Din mammas andning var snabbare och kroppens sätt att kompensera. Att hon dog hade inget med morfin att göra.

Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?