Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?

Kakan71k skrev 2018-01-06 12:04:28 följande:

Tack Anonym(vanligt)! Folk pratar ofta om den kippande, agonala andningen precis innan de döende drar sitt sista andetag.

Men jag upplever inte det som att min Mamma kippade efter luft.

Andningen var snarare som en maskin, flåsande ca 50 andetag i minuten, regelbunden, inga pauser.

I ca 9 tim.

Det var ju pga lunginflammationen. Om hon dog 2 timmar efter sprutan så hade morfinet absolut inget med det att göra. Det bryts snabbt ner av kroppen och efter ett par tummar har hon mycket låg dos kvar. Skulle morfinet varit orsaken skulle hon dött några minuter efter sprutan. Hennes andning var antagligen så för att lungorna inte alls fungerade pga sjukdomen och det fanns inget du kunde gjort annat än att lindra. Då är morfin bra att ge.
  • Anonym (.)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 15:13:14 följande:

Nej, min Mammas andning var snabb INNAN morfinet!

Det var därför jag ringde på sköterskan, 50 andetag i minuten under flera timmar.

Efter första dosen blev andningen lite mer dämpad men frekvensen var ff lika snabb.

Det var oerhört stressande och jag trodde hon behövde lugnas ner mer, därför ringde jag igen.

Efter den andra dosen såg jag att andningen blev mer ansträngd, tvärtom vad min intention var.

Döden hade inget med sprutorna att göra. Hon skulle dött snabbare om det varit så.
  • Anonym (.)
    Anonym ((--)) skrev 2018-01-06 15:31:34 följande:

Min far fick några sprutor med morfin och ca 1/2 timma efter sista sprutan fick han väldigt snabb och ytlig andning sen dröjde det bara ca 10 minuter innan han dog.

Det var jättejobbigt att sitta brevid och jag satt själv för dom som jobbade på boendet hade annat dom skulle göra men jag är också tacksam för att jag var med ända till slutet.

Beklagar. Hans död hade dock med största sannolikhet inte heller med morfinet att göra. Man får ju morfinet för att man är väldigt sjuk. Någon gång dör man och om man regelbundet behövt smärtlindring innan dess så blir det ju så att man fått morfin även när kroppen inte orkar längre och man dör.
  • Anonym (.)

TS, enligt FASS är toxisk dos 40-60mg morfin Maximal koncentration i blodet fås inom 10-20 minuter, sedan minskar dosen i kroppen.. Din mamma fick 14 (?) mg. Inte ens om hon pga att hon var äldre skulle behövt reducerad dos till under 30-50 mg så hade hon varit i närheten av detta.Dessutom dog hon ett par timmar efter andra dosen, dvs långt efter att hon haft maximal dos i kroppen. Det morfin gör när det dödar är att man andas för långsamt, tills man knappt drar några andetag alls. Så var det inte för din mamma.
    Jag tror, som någon sade, att du fastnat för detaljer kring döden/vården för att slippa ta itu med det faktum att hon inte finns mer. Jag hoppas du kommer vidare snart.

• Anonym (.)

(Jag själv tog förresten 2 st suppar Spasmofen samtidigt en gång, vilket är nästan fyrdubbla dosen din mamma fick genom två sprutor. Jag blev yr och mådde illa, men inte påskyndades min död.)

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-01-06 22:01:50 följande:
    (Jag själv tog förresten 2 st suppar Spasmofen samtidigt en gång, vilket är nästan fyrdubbla dosen din mamma fick genom två sprutor. Jag blev yr och mådde illa, men inte påskyndades min död.)
    Förlåt, dubbla dosen, räknade fel (26 mg morfin + lite annat).
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:05:11 följande:
    1. Inte samma läkemedel
    2. Suppar tas inte upp på samma sätt som intravenöst.
    Klart jag vet att det inte är samma läkemedel, men Spasmofen innehåller morfin och skopolamin bland annat. Ja, jag vet också att suppar tas upp långsammare än iv, men det försvinner även snabbare ur kroppen med iv, och då ts mamma avled ett par timmar efter dosen är det helt orimligt att den skulle orsakat hennes död. Mitt inlägg om Spasmofen var inom parentes, så du kan glömma det. I övrigt ges höga doser morfin iv vid akuta smärttillstånd på akuten tex utan andningsdepression (kan bli både 20 och 30 mg), men egentligen spelar inte det någon roll i sammanhanget. TS mamma var sjuk i botten och fick en lunginflammation, samt avled tyvärr av den. Inte av morfinet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:22:18 följande:
    Nej, man ger inte några 30mg morfin på en gång.
    Nej, oftast inte på en gång, men under kort tid, tex under 30-60 min, med flera upprepade 5mg-doser iv. Man ger tills man får effekt helt enkelt och är det tex fråga om tarmischemi eller liknande som är oerhört smärtsamt så krävs väldigt höga doser.
  • Anonym (.)
    Kakan71k skrev 2018-01-06 22:35:55 följande:
    Denna typ av snabba andning var kanske takypne el kussmaul( kan inte tillräckligt för att avgöra vilket).
    Pga:

Störningar i kroppens syra/bas balans
    Obalans mellan syre/koldioxid halten i kroppen( hon försökte blåsa ut koldioxid)
    Cirkulationssvikt
    Lungorna började fyllas med bätska
    Sepsis?

Ja inte vet jag.
    Ja, hon var ju väldigt allvarligt sjuk i sin lunginflammation så allt det du skriver kan stämma.Hon hade säkert sepsis med lungor som hade vätska i sig och kunde då inte syresätta sig ordentligt. Pga infektionen. Inte pga morfinet.
  • Anonym (.)
    Anonym (...) skrev 2018-01-06 22:44:21 följande:
    Ja så klart det har du ju givetvis rätt i. Men läkaren var inte där väl? Utan en sjuksköterska. Denne borde ju ha ansvaret för vad som händer inom dennes vård. Om hon fick två doser, så borde det varit "godkänt"?
    Ja, läkaren har ordinerat vilka doser som är ok att ge, och sköterskan kan ha delegation på att ge en viss mängd själv, men ingen av dem kommer att ge dödliga doser. Någonsin.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-06 22:48:22 följande:
    Ja?
    Du svarade på mitt inlägg och jag svarade dig. Kanske jag bara borde skrivit "Ja?" när du skrev att 30 mg morfin inte ges på en gång. Det har jag nämligen inte påstått. Här handlar det om mängd under kort tid (i ts fall inom 45 min).
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-07 21:04:18 följande:
    Jo, det är tecken på smärta och framförallt ett vanligt tecken på smärta inom terminalvård.
    Det behöver det inte vara. Kan ju vara feber/sepsis/lungödem eller annat som inte nödvändigtvis behöver göra ont.
  • Anonym (.)
    Kakan71k skrev 2018-01-07 21:19:10 följande:
    Jag förstår, Thea, att det var mkt traumatiskt.
    Men du var där och du hade förstått att din Pappa skulle dö.
    Det var traumatiskt för dig för du inte förstått att din mamma skulle dö. Problemet är att du fortfarande inte accepterar att hon dog. Du vill inte godkänna det och vill inte ta till dig att hon är borta. Istället försöker du hitta utvägar där du kan fokusera på (oväsentliga) detaljer. Din mamma var tyvärr mycket sjuk och hennes kropp orkade inte mer. Det hjälpte inte med läkemedel hon fick. Ingen kunde göra något. Beklagar. Hon är borta nu. Du behöver gå vidare.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-01-07 21:27:36 följande:
    Inom terminalvård är det ett vanligt tecken på smärta.

Och dessutom; Det du räknade upp är tillstånd som ofta ger smärta därav snabb andning.
    Det är inte alls vanligast att terminalsjuka patienter har ont. Det beror på anledning till att de är terminal. Att ha feber/sepsis behöver inte på något vis betyda att man har ont. Däremot kan det såklart ge ångest, vilket är mycket vanligare än smärta. Att andas snabbt i livets slutskede är inte likställt med att man har ont, men kan vara det ibland.
Svar på tråden Mamma andades snabbt i 9 tim sedan dog.Nån mer som varit med om liknande?