• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Anonym (mumma)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 17:33:53 följande:

Bestäm du!

Känner du dig inte bekväm med att svara på den frågan? Varför?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 17:01:50 följande:

Var när hur hur någon vuxen i min familj inte betett sig som folk? Eftersom du vet. Snarare så att de som uttalar sig som du gör är mer närmare sanningen till ohyfs.

Bara det att du använder din dotter som skvallerbytta och på så sätt vänder barnen mot varandra säger en hel del. Jag ser dina försök i varje svar till mig där du försöker provocera men du lyckas inte. Din mans dotter mår inte bra och du verkar strunta helt i det. Jag hoppas att din dotter en dag möter en person som uppför sig som du gör och att du då ska se på utan att bry dig. Men det kommer aldrig att hända för du vill din dotter allt det bästa här i livet.
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:29:17 följande:
    En inställning om att hon inte ska få tillbaka sitt rum visar på en oengagerad och kärlekslös attityd. Vilket föranleder misstankar om att flickan har rätt i det hon säger om dig/er.
    Men lägg av!
    Rummet är nu ts dotters rum.
    16-åringen får stå sitt kast, punkt slut.
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 17:39:02 följande:
    Bara det att du använder din dotter som skvallerbytta och på så sätt vänder barnen mot varandra säger en hel del. Jag ser dina försök i varje svar till mig där du försöker provocera men du lyckas inte. Din mans dotter mår inte bra och du verkar strunta helt i det. Jag hoppas att din dotter en dag möter en person som uppför sig som du gör och att du då ska se på utan att bry dig. Men det kommer aldrig att hända för du vill din dotter allt det bästa här i livet.
    Oh my lord... så om man pratar med sitt barn så skvallrar man?
    Det är jävligt märkligt hur det hönsas med den bortskämda, missnöjda prinsessan för att i nästa mening kalla ts dotter för skvallerbytta.

Skämmes ta mig fan.

Ts, ignorera dem som hoppar på dig.

• Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 17:59:45 följande:

Det är jävligt märkligt hur det hönsas med den bortskämda, missnöjda prinsessan för att i nästa mening kalla ts dotter för skvallerbytta.

Skämmes ta mig fan.

Ja det är inte ens värt det. Patetiskt.

Eller hur här på fl fungerar det så, skillnad på barn och barn, de första barnen är alltid öronmärkta hur man än vrider på det. De är prinsessorna, andra hands familjen är just andra hand. Det är säkert de barnens fel också. Ja du en skvallerbytta för att man pratar med sina barn.. Lågt, patetiskt och mycket löjligt uttalande. Stor suck. Skämskudden på!
  • Anonym (bibo)

Jag har varit i er sits. Min ena bonusdotter kom inte på 2 år. Bara vid jul och födelsedagar (utom pappans). Det var så jobbigt. Gjorde så ont när Hon kom och man sen visste att vi inte skulle se henne igen. Allt revs upp varje gång. Det värsta var när hon ringde för att kolla om hon skulle få en födelsedags present.. fast hon inte ens kommit nå sin pappas förädelsedag, som dessutom var en jämn. Vi försökte vara som vanligt och när hon gått bar jag helt slut även om det bara bar några timmar. Vi ändrade också.om hennes rum efter ca 1 år till hennes syster (andra bonusdottern) såvår minsta fick ett rum. Det kändes fruktansvärt, men hon kom inte tillbaka. Vi vet än idag inte exakt vad det beror på att det blev som det blev. Ungdomar kan spåra ur och har de skilda föräldrar där en väljer att prata illa om den andre så här man inte en chans. Hos er är det dig och hos oss var det pappan som mamman pratade illa om.

Det enda tips jag kan ge dig är att vara så snäll du kan. Båda två utan att bli trampade på när hon kommer. Jag vet hur otroligt jobbigt det är. Här bodde den andra bonusdottern också kvar utan problem. Den relationen är en helt olik den jag har med den äldsta tyvärr. Man blev ärrad. Jag har inte gått i terapi, men jag har fortfarande kvar problem med magkatarr och migrän som utvecklades under de jobbigaste åren. Det va så mycket oro, stress och sorg pågående under så lång tid. Va svårt att gå hel ur en sån upplevelse.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 17:59:45 följande:

Skämmes ta mig fan.

Fast Ts skriver själv att informationen om styvdottern kommer från hennes barn.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 20:31:17 följande:

Ja det är inte ens värt det. Patetiskt.

Eller hur här på fl fungerar det så, skillnad på barn och barn, de första barnen är alltid öronmärkta hur man än vrider på det. De är prinsessorna, andra hands familjen är just andra hand. Det är säkert de barnens fel också. Ja du en skvallerbytta för att man pratar med sina barn.. Lågt, patetiskt och mycket löjligt uttalande. Stor suck. Skämskudden på!

Vilken attityd du har! Kan du inte stå ut med att folk här inne inte tycker som du så fråga inte. Det är sant att vi inte vet hela din historia. Vi kan endast kommentera och bedöma situationen efter det du skriver och där tolkar ju flera av oss in en ganska osympatisk sida. Om du nu har en bra och öppen relation med din man då tar jag för givet att du berättat detta för honom och då tycker jag det är konstigt att han inte reagerat. Du återkommer till att det bara är "denna" dotter som är ett problem och då känner ju jag att det andra dottern då passar in i dina normer hur ett barn ska vara.

Men du vill veta hur du ska förhålla dig. Ja öppna ditt hem när hon kommer. Hon är 16 år vilket är en jobbig ålder för många tjejer. Skaffa ett större hus eller låt tjejerna dela rum. Sluta sitta och va slug och komma på orsaker varför hon kommer och acceptera henne oavsett.

Prata med henne, va vänlig, skapa en relation och ge det tid. Det är du som klampat in i hennes liv och inte tvärtom.

Eller gå och prata med en psykolog själv. Jobba med dina känslor.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 20:56:41 följande:

Fast Ts skriver själv att informationen om styvdottern kommer från hennes barn.

Ja ingen har sagt det motsatta eller? Klart man får info om man pratar med sina barn, prova!
  • Anonym (Jul)

Annars kan man ju vara lite slug och se det som ett bra tillfälle mjuka upp tonåringen med hjälp av julklappar. I stället för "jaså, nu passar det"-attityden menar jag.

Allt TS säger tyder på att bonusdottern har anledning att hålla sig borta, tyvärr Blir så ledsen över alla dessa oönskade bonusar till styvmammor.

Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!