• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 10:52:17 följande:

Ja det är väl bättre att alla får må så bra som möjligt och så är det ju inte nu!

Vet du, jag är rätt säker på att 16-åringens lycka/tillfredställelse skulle vara rätt kortvarig (om hon inte är en kall person).

För att göra tre eller fyra personer olyckliga för att få sin vilja igenom är knappast något som en vettig person mår bra av.

Vad jag förstått så fungerar familjen för övrigt bra. Det är endast relationen med den äldsta som inte fungerar.

Skulle du ge samma råd till en kärnfamilj där relationen mellan ett barn och ena föräldern havererar (vilket förekommer)
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-28 10:42:54 följande:

Varför skulle en 5-åring behöva examenakläder?

Om du läser allt innan du är så snabb med alla invändningar så har jag en dotter sedan tidigare.. Ska hon inte få examenskläder tycker du? Ska fundera på det till nästa terminslut..
  • Anonym (Olivträd)
    sextiotalist skrev 2017-12-28 11:00:05 följande:

Vet du, jag är rätt säker på att 16-åringens lycka/tillfredställelse skulle vara rätt kortvarig (om hon inte är en kall person).

För att göra tre eller fyra personer olyckliga för att få sin vilja igenom är knappast något som en vettig person mår bra av.

Vad jag förstått så fungerar familjen för övrigt bra. Det är endast relationen med den äldsta som inte fungerar.

Skulle du ge samma råd till en kärnfamilj där relationen mellan ett barn och ena föräldern havererar (vilket förekommer)

Fungerar utmärkt, vi alla övriga står varandra nära. Antagligen så skulle hon göra det med sin egen kärnfamilj eftersom hon är så stark i sin åsikt och driver den med glödande engagemang. Ingen vettig familj skulle göra detta var du dig än vänder, så de som gör det är förmodligen väldigt impulsiva och oansvariga. Hur kan man ens göra så mot en hel familj?? Inte vi iallafall, så vi tillhör definitivt de vettiga.
  • Anonym (Olivträd)
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 10:52:17 följande:

Ja det är väl bättre att alla får må så bra som möjligt och så är det ju inte nu!

Jaså mår vi inte bra i vår familj? .. Hmm.. Mår vi bättre isär allihopa? En främling berättar det för oss, ska ta tag i det och berätta för min man att NU har fl s alldeles egna beteendevetare slagit fast och ställt diagnos om problemet.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Enya) skrev 2017-12-28 09:50:03 följande:

Ibland passar man bara inte ihop i sin personlighet och då blir det väldigt svårt att tvingas ihop som familj och förväntas inrätta sig i sammanhanget. Dina inlägg är väldigt fokuserade på allt gott du gjort, allt du ansträngt dig, och allt fel och illa som flickan gjort.  Du sätter tillmälen och negativa etiketter på henne. Det märks att du inte tycker att hon är vatten värd.

Tror du att du skulle kunna se henne lite mer försonande? Att hon också är en människa som kämpar för att hitta sin plats i tillvaron? Att hon kan ha sårade känslor av orsaker som du inte vet, eller som aldrig var avsikt att såra henne? Kan hon ha uppfattat situationer annorlunda än det var menat?

Hon har till och med valt bort sin ena förälder för att hon vantrivs så i situationen. Det är förmodligen inget lätt beslut och går säkert hårt åt henne. Och så kommer hon hem till er på jul, ett slags steg till försoning, och allt du vill se är att hon fikar efter julklappar. Och ni har markerat så hårt till henne och tagit bort hennes rum för att hon ska veta säkert att hon är borttagen ur hemmet. 

Din uppfattning är inte heller sanningen, lika lite som flickans. Båda era uppfattningar är till viss del sanningen och ett möte mellan människor kan endast ske om det finns något slags förståelse för den andras upplevelse.

Jag undrar också lite var pappan finns i den här historien. Finns han i flickans liv även om hon inte kommer till er? Försöker han hitta vägar till en relation fast allt blivit så trasigt? 

Många läser vad de vill läsa.. Men så har inte alla A i svenska heller. Uppenbarligen är inte din upplevelse av mina inlägg sanningen iallafall, det kan jag konstatera och hålla med dig i här att alltid är inte upplevelser sanningar.

Mycket märkligt är att mina "upplevelser" även är alla andras uppfattningar, tjejen i fråga står tyvärr alldeles ensam i sin upplevelse, den du kallar sanning.. Mycket märkligt. Tror du jag är den enda som slagit knut på mig, den enda med dålig relation till henne? Antagligen inte, eftersom du ju redan vet allt om vårt liv. Att inga belägg för detta finns.
  • smulpaj01
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-28 17:59:27 följande:
    Jaså mår vi inte bra i vår familj? .. Hmm.. Mår vi bättre isär allihopa? En främling berättar det för oss, ska ta tag i det och berätta för min man att NU har fl s alldeles egna beteendevetare slagit fast och ställt diagnos om problemet.
    Om pappan mår bra när han förlorat kontakten med sitt förstfödda barn så är det ju något fel på den mannen?!
  • Anonym (ace)
    K grrl skrev 2017-12-28 09:49:58 följande:

Nej, men det betyder att det är ens upplevelse och det kan faktiskt ingen ta ifrån en heller.

Jag anser det inte normalt att säga upp kontakten med sin pappa av de anledningar du nämner, bara för att man ogillar en person och dennes uppfostran. Att det inte bara är ett hot - hon har ju hållit sig undan i ett antal månader - pekar på att det inte bara är ett försök till maktmedel.

Jag har läst alla dina inlägg, och det jag har absolut har sett är att du inte är ett under av förståelse och medkänsla.

• Anonym (Olivträd)

Att ha känslor om detta gör mig mänsklig. Så det så!

• Anonym (Olivträd)
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 18:10:20 följande:

Om pappan mår bra när han förlorat kontakten med sitt förstfödda barn så är det ju något fel på den mannen?!

VEM har sagt att han förlorat kontakten, du?? Antagligen eftersom du ju vet mer än oss hela tiden
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-28 18:24:22 följande:
    VEM har sagt att han förlorat kontakten, du?? Antagligen eftersom du ju vet mer än oss hela tiden
    Ta inte åt dig av alla provokationer.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!