• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • fluu

Jag tänker att det där var ett utmärkt tillfälle att visa för henne att "se, vi finns här för dig. Alltid oavsett". Inte ett utmärkt tillfälle att snacka skit om henne på familjeliv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Dronningen)
    fluu skrev 2017-12-26 16:07:05 följande:

Jag tänker att det där var ett utmärkt tillfälle att visa för henne att "se, vi finns här för dig. Alltid oavsett". Inte ett utmärkt tillfälle att snacka skit om henne på familjeliv.

Det har hon högst troligen inte en aning om.
  • fluu
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 16:09:11 följande:
    Och? Det speglar ändå stämningar i hemmet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 15:50:40 följande:

Var har du läst något om psykisk ohälsa?

Tycker du det var rätt att kalla ts dotter för "din unge"?

Tycker du att jag har rätt eller fel i sakfrågan?

Hon mår dåligt och har ångest. I min värld så är det psykisk ohälsa. I din värld är det kanske bara en bortskämd styvdotter som uppför sig illa... Vad vet jag? Barn, unge vad spelar det för roll? Jag älskar mina ungar. Unge är inget skällsord även om du tolkar det så.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 16:09:11 följande:

Fast Ts barn tjuvläser kanske vad Ts skriver och skvallrar om det precis som hon skvallrar åt andra hållet?
  • AndreaBD
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 14:22:14 följande:
    Men gud! Ojoj. Jag har och har haft jättemycket överseende med skitsnack och hur hon vägrar prata med mig under samma tak osv. Hon tycker jag tagit över pappa, men ja såklart! Jag är gift med honom och såklart krävs en form av relation ihop liksom. För att bestå gifta. Samtidigt tycker jag inte att det är ok som sextonåring att bete sig såhär ändå. Jag kände tillslut att jag orkar inte ha drama varannan vecka heller så om HON VÄLJER, inte jag, att ta en paus från oss som hon sa, då får vi som FAKTISKT VILL OCH VÄLJER att bo tillsammans ta de utrymmen som finns. Varför ska det barn som BOR HÄR bo med oss medan hon har det varmt rymligt och bekvämt hos mamman?! Finns inget rim och reson i det! Ska vi bli elaka på riktigt???! Mot vår lilla. Ett stort rum där uppe men vi tvingar henne till vårt rum! Vilken reson? Vi kan väl inte vara elaka föräldrar, sen skiter jag i hur det låter Ursprungligt barn eller inte, fakta består, vårt barn betyder lika mycket som alla andra! Faktum. Är det lillasysters problem att storasyster råkat komma först och har skilda föräldrar?? Ska då hon inte få ha rätten till sina föräldrar!? Hon är mindre värd? Fattar bara inte hur dessa anti styvmammor anhängare tänker!!
    Men jag har inte sagt något om att du INTE har tagit hänsyn. Om du har gjort det, då duger det säkert. Jag har ju i princip bara sagt att jag förstår.
  • Anonym (Olivträd)

Men ni kan snacka skit om mig, fast ni klagar på att jag snackar skit om henne? Inte så fin stämning i detta rum heller. Dubbelmoral..

Nä inga öm tår direkt, men blir faktiskt förbannad när människor tror sig veta ALLT om en själv ens man och hela ens familj, utifrån ett par rader på fl..

Ingen psykisk ohälsa överhuvudtaget, hon påstår sig få ångest, tro mig ingen ångest på långa vägar.. Men det är klart det vet väl ni bättre än mig..

Mitt barn skvallrar inte, vi pratar med varann som uppenbarligen ingen annan i det här rummet gör med sina barn..

Jag visade väl att jag finns för henne genom att vara med eller..

SUCK

Tråden var " hur förhåller jag mig" INTE " vem dömer Amy ".

• Anonym (Olivträd)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 15:43:54 följande:

Självutnämnda prinsessan? Far din fantasi alltid iväg och stämplar ungdomar med elaka titlar så fort någon berättar om en ungdom som har psykisk ohälsa? Klarar man som vuxen inte av att uppföra sig som folk så ska man inte förvänta sig att barn och ungdomar uppför sig bättre än en själv...

Var när hur hur någon vuxen i min familj inte betett sig som folk? Eftersom du vet. Snarare så att de som uttalar sig som du gör är mer närmare sanningen till ohyfs.
  • Anonym (mumma)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 07:10:32 följande:

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

Är väl bara le och ta emot med öppna famnen så som man gör med "förlorade" barn som kommer tillbaka. Vad skulle du/ni annars göra?
  • Anonym (mumma)

Får hon tillbaka sitt rum om hon återupptar umgänget och boendet hos er?

Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!