• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2017-12-26 10:50:22 följande:
    Hon mår ju dåligt pga dig men hos sin mamma slipper hon dig så där mår hon såklart bra.

Var sover hon nu när du tagit hennes rum till din unge?
    Antagligen på samma ställe som hon gjorde när rummet stod tomt.............
  • AndreaBD

Var glad att hon bara stannade tre timmar då. Min styvdotter har varit här i tre dagar!  Hon har psykiska problem och vi får hjälpa henne med allt möjligt. Och vi blir alltid överraskade av vad som händer sedan. Hon skulle komma julafton egentligen, sortera lite kläder, som hon har dumpat hos oss (och som har varit i vägen i två, tre veckor nu). Det har hon inte gjort än. Hon ligger bara i sängen, gör inget, åker inte hem heller.

Men jag förstår ditt problem också förstås. Man får ju tyvärr försöka ha lite överseende med skitsnack och även med att de inte bryr sig ett bra tag och sedan hör av sig igen - när det gäller barn mellan 18 och 25 ungefär. Är de äldre så kan man förvänta sig mera vuxet beteende, tycker jag.

• Anonym (Dronningen)
    smulpaj01 skrev 2017-12-26 10:50:22 följande:
    Hon mår ju dåligt pga dig men hos sin mamma slipper hon dig så där mår hon såklart bra.

Var sover hon nu när du tagit hennes rum till din unge?
    Vad är det där för jäkla du kommentar?
    Varför skulle inte ts dotter kunna få överta ett oanvänt rum?
    Den där självutnämnda prinsessan använder det ändå inte. Och även om hon hade gjort det någon gång emellanåt så tycker iallafall jag att de barn som bor stadigvarande och enbart i detta hem självklart ska ha rummet.

Varför kallar du ts barn för "din unge"`, gillar du att provocera eller är du bara allmänt elak?
  • Queennr1

Men vad bra. En chans att jobba på relationen. Hur du ska förhålla dig? Vilken märklig fråga. Du ska såklart vara glad och snäll och försöka göra det så bra som möjligt.

Vad är alternativet tänker du? Fråga om hon kommer enbart pga julklapparna?

• Anonym (Dronningen)
    Queennr1 skrev 2017-12-26 11:50:16 följande:

Men vad bra. En chans att jobba på relationen. Hur du ska förhålla dig? Vilken märklig fråga. Du ska såklart vara glad och snäll och försöka göra det så bra som möjligt.

Vad är alternativet tänker du? Fråga om hon kommer enbart pga julklapparna?

Även om det högst troligen var så det låg till.

Man kan inte älska alla, vissa människor går inte ens att tycka om även om man försöker. Då är det bara teatern kvar att ta till. Och upp till hur skicklig skådespelare man är.

Jag förstår ts, har själv haft styvbarn som jag minst sagt ogillade. Minst sagt.
  • Anonym (Fia)

Ta ett snack med henne. Kanske bara hon och pappan, eller så är du med också. Ge henne en möjlighet att stryka ett streck över det som har varit och börja på en ny relation som är bättre. En stolt fjortis som har målat in sig i ett hörn kan mycket väl sakna sin pappa och ångra sig, men samtidigt känna att hon saknar möjlighet att fixa det själv...

• Lirena

Jag förstår flickan fullt ut bara genom att läsa fina inlägg. Inte konstigt att hon mått dåligt av att vistas i ert hem. Tror du kan vara lugn för att det dröjer innan hon kommer nästa gång.

Jag känner igen storyn också. Detta hat över styvdottern och den totala bristen på ansvarstagande från de vuxna.

Synd bara att ni lyckats rasera hennes relation med pappan också.

• Lirena
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 11:56:23 följande:

Även om det högst troligen var så det låg till.

Man kan inte älska alla, vissa människor går inte ens att tycka om även om man försöker. Då är det bara teatern kvar att ta till. Och upp till hur skicklig skådespelare man är.

Jag förstår ts, har själv haft styvbarn som jag minst sagt ogillade. Minst sagt.

De visste säkert precis hur mycket du ogillade dem. Och de är säkert mycket ledsnare än du över att ha behövt ha div i sina liv. Du hade åtminstone chans att välja. Skönt att det slipper dug nu i alla fall.
  • Ess
    Lirena skrev 2017-12-26 12:13:37 följande:
    De visste säkert precis hur mycket du ogillade dem. Och de är säkert mycket ledsnare än du över att ha behövt ha div i sina liv. Du hade åtminstone chans att välja. Skönt att det slipper dug nu i alla fall.
    Tycker man inte om dem så bryr man sig knappast om det märks eller inte.
  • Anonym (Dronningen)
    Lirena skrev 2017-12-26 12:13:37 följande:
    Jo, det visste de nog. Kan inte påstå att jag bryr mig faktiskt. De skapade det själva, speciellt den äldsta dottern. En riktig mara var hon. Det lustiga är att nu, tio år senare, har hon skickat en vänfråga till mig på Facebook! Kanske hon har insett hur hon betedde sig?

Det var jag som avslutade relationen till sist, de är ena jävla maror allihop. Jag har fog för det jag skriver men kan dessvärre inte gå in på detaljer.
    Ess skrev 2017-12-26 12:16:49 följande:
    Tycker man inte om dem så bryr man sig knappast om det märks eller inte.

Exakt.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!