• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • sextiotalist
    Anonym (om) skrev 2017-12-27 09:42:43 följande:

Om du har exkluderat henne från familjen så borde du väl vara nöjd med att hon bara stannade i tre timmar?

Hur du ska förhålla dig till att hon kom till er på juldagen? Ja, du kan väl förhålla dig som du gjort tidigare - exkludera henne, behandla henne som om hon inte finns, förhöra din dotter om styvbarnets förehavanden, lida över att hon finns, om än bara lite grann, i ditt liv..

Det var väl flickan som exkluderade sig själv.

Ts har berättat i tråden att hon har mer eller mindre slagit knut på sig själv för att få flickan att trivas hos dom, hur mycket tycker ni att en ny ska göra (inräknat att egna barn ska backa) för att göra barnet nöjt.

Det finns primadonnor.

Jag har läst trådar om helsyskon till primadonnor, där syskonen fått backa för att primadonnan ska må bra.
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-27 08:54:22 följande:

Jag utgår från att tjejen inte ljuger och själv vet bättre om hur hon mår än vad hennes pappas nya kvinna, som hon inte kommer överens med vet. Jag hackar inte på Ts. Jag tror däremot att flickan själv, precis som TS gör när det gäller hennes eget mående, vet bäst hur hon mår. Varför tror du att flickan ljuger?

Du vet väl att det är styvmammans ord som vi kan läsa och inte styvdotterns? Så hur ska vi kunna veta hur denna styvdotter upplever det hela? Vi kan ju bara ta del av vad ts skriver och upplever det hela ...Jag hade gärna velat läsa hur den andra styvdottern upplever det hela med egna ord /hur pappan upplever det... För man ska ta texter med en nypa salt när det bara kommer från ena sidan av perspektivet. Plus det enda vi direkt vet via ts är att styvdottern helt plötsligt helt ignorerar pappan och hans nya familj i åtta månader, innan hon börjar ha kontakt med pappan utan att hälsa på förrän efter sammanlagt tio månader för att bara dyka upp på jul...Och som sagt, pga denna stuvdotters försvinnande kan vara pga pappan eller hennes egna dumheter..Eller att hennes mamma har manipulerat henne att hata pappans nya familj...Så vi som inte har med denna familj med att göra med, ska INTE döma ts när det är en stor risk att styvdottern kör en tonårsdrama
  • Anonym (Dronningen)
    sextiotalist skrev 2017-12-27 09:49:51 följande:

Ts har berättat i tråden att hon har mer eller mindre slagit knut på sig själv för att få flickan att trivas hos dom, hur mycket tycker ni att en ny ska göra (inräknat att egna barn ska backa) för att göra barnet nöjt.

Det finns primadonnor.

Jag har läst trådar om helsyskon till primadonnor, där syskonen fått backa för att primadonnan ska må bra.
    Man ska definitivt inte låta sina egna barn backa till fördel för ett styvbarn!
    Sina egna barn står en givetvis närmast, blod är tjockare än vatten.

Handlar det dessutom om en prinsessa, eller primadonna som du säger, så ska de egna barnen ännu mindre backa!
    Aldrig att jag skulle offra en millimeter av mina barns utrymme till förmån för en otacksam styvdotter som dessutom är en riktig surpuppa.
  • Anonym (om)

Det finns primadonnor.

TS skriver själv i trådstarten att de exkluderat flickan genom att ta bort hennes rum. Att flickan nu kom tre timmar på juldagen borde väl inte förändra det på något sätt?

Jag skriver ju att TS ska förhålla sig som hon gjort senaste året - ignorera henne, fortsatt exkludera henne och leva på som vanligt. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-27 10:35:41 följande:
    Man ska definitivt inte låta sina egna barn backa till fördel för ett styvbarn!
    Sina egna barn står en givetvis närmast, blod är tjockare än vatten.

Handlar det dessutom om en prinsessa, eller primadonna som du säger, så ska de egna barnen ännu mindre backa!
    Aldrig att jag skulle offra en millimeter av mina barns utrymme till förmån för en otacksam styvdotter som dessutom är en riktig surpuppa.
    Men då gäller det även styvbarnets förälder då? Eller är styvbarnet sprunget ur ett ingenting? När pappan skaffar ny familj så kapas banden till de tidigare barnen och styvbarnet reduceras till nåt som katten släpat in. 

Ingen av oss kan ju rimligen veta om TS styvdotter är en primadonna eller vad som ligger bakom den här tragiska familjeutvecklingen. Men vuxna har generellt större ansvar för en relation än vad barn har. Barn har inget eller litet handlingsutrymme i sina liv, även om TS styvdotter nu använt allt sin utrymme och klivit ur styvfamiljen där hon uppenbarligen vantrivs.

Tyvärr gick relationen med pappan i stöpet också men det gör väl inget om avskum till styvbarn förlorar sina familjerelationer?
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (om) skrev 2017-12-27 10:43:02 följande:
    Men då gäller det även styvbarnets förälder då? Eller är styvbarnet sprunget ur ett ingenting? När pappan skaffar ny familj så kapas banden till de tidigare barnen och styvbarnet reduceras till nåt som katten släpat in. 

Ingen av oss kan ju rimligen veta om TS styvdotter är en primadonna eller vad som ligger bakom den här tragiska familjeutvecklingen. Men vuxna har generellt större ansvar för en relation än vad barn har. Barn har inget eller litet handlingsutrymme i sina liv, även om TS styvdotter nu använt allt sin utrymme och klivit ur styvfamiljen där hon uppenbarligen vantrivs.

Tyvärr gick relationen med pappan i stöpet också men det gör väl inget om avskum till styvbarn förlorar sina familjerelationer?
    Vem har talat om några avskum?

• Luffi
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-27 06:27:19 följande:

Aldrig för hon har ingen ångest. Saker och ting passar sig bara inte för henne här.

Hon har gjort klart att hon vill inte, hon har varit väldigt bestämd med det. Det kan jag inte skriva här hur men tro mig jag är mållös. I så många år vi hade en god relation, jag gjorde väldigt mycket med henne och för henne, det är obegripligt och för mycket att ta in. Om jag säger det såhär, länge kände jag mig som hennes andra mamma och var stolt över det.. Tro mig jag har inte bara bestämt mig över en natt, eller i det ögonblicket jag klev in i makens liv att vara elaka styvmodern, länge var jag inte det heller, men så blev jag visst det. Ingen styvmamma väljer det, att ni inte här på fl förstår det, det är inget man väljer. Familjer och relationer blir komplexa, för det är så många människor i olika familjer man ska co - worka med och ta hänsyn till osv. Det blir ibland komplext. Man kan tyvärr inte trolla hur mycket man än vill så.

Även om det kanske inte är just ångest kanske hon skulle behöva prata ut med någon ändå?
  • sextiotalist
    Anonym (om) skrev 2017-12-27 10:39:04 följande:

TS skriver själv i trådstarten att de exkluderat flickan genom att ta bort hennes rum. Att flickan nu kom tre timmar på juldagen borde väl inte förändra det på något sätt?

Jag skriver ju att TS ska förhålla sig som hon gjort senaste året - ignorera henne, fortsatt exkludera henne och leva på som vanligt. 

Efter det att hon inte kommit dit under flera månader
  • Anonym (om)
    sextiotalist skrev 2017-12-27 13:55:25 följande:
    Efter det att hon inte kommit dit under flera månader
    Ja? Hon vill inte komma dit, de vill inte att hon kommer. 
  • Anonym (Olivträd)

Det finns primadonnor.

Exakt, alla har slagit knut på sig själva. Jag fick alltså inte sitta vid köksbordet när hon kom hem då ville hon inte gå förbi, min dotter fick inte leka med kompisar för de var jobbiga, min mamma fick inte vara barnvakt hemma hos oss för då var hon inte trygg, hon var van med sin egen mormor, jag fick aldrig någonsin bestämma nåt för då fick hon skäll och vi var fruktansvärt elaka hur kunde jag bestämma och pappa låta mig bestämma om vi skulle grilla korv eller hamburgare. Då bestämde jag över hennes pappa. Om vi ville ha med henne på nånting, vilket vi ofta ville, så tvingade vi henne hon fick inte göra som hon ville och hon mådde dåligt. Jag gav upp min dotters rum för henne! Det gör jag aldrig om! Min dotter och andra bonusdotter fick dela rum varannan vecka, medan denna primadonnan hade eget här och varannan vecka stod det ju då tomt samt att hos sin mamma hade hon också eget rum, så min dotter fick bara eget varannan vecka hon varje, trots att min dotter bodde heltid här. Så nu gör vi inte om detta, vår femåring får hennes rum och hon får som vilket annat helgbarn som helst sova på extrasäng, det får min dotter göra hos hennes biologiska, inget konstigt med det. Inte tycker jag hon har dumförklarad styvmor för det! ASGARV. Givetvis kan inte de uppehålla ett helt rum för min dotter för nåt besök om året. Orimligt, det vet alla med förstånd.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!