• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Anonym (Olivträd)
    Näng skrev 2017-12-26 14:29:55 följande:

Vi styvmamor har det inte så lätt...våra styvbarn har det förmodligen värre. Ibland är det svårt att se skogen för alla träd.... Pappor med lite ryggrad hade behövts som fostrade sina barn med kärlek och lojalitet. Troligen hade inte så många problem funnits då.

Hur gammal är hon?

16.

Nej de har det definitivt inte lätt, merparten, men finns viljan finns en lösning. Jag tänker rakt då inte år ut och gå på tå, böja mig hejdlöst för att gynna dåligt beteende. Det är slut med det nu. Jag har mina att tänka på. Lagt alldeles för mycket energi där och en terapeut höll med i den. Ja jag fick gå hos kurator för vad som försiggick för flera år sen när hennes mamma svartmåla mig inför en hel skola och allt det jag gjorde för att få det att fungera, till och med gav bort min dotters rum (inte femåringen) på den tiden för att få henne att trivas, och sen fick jag ta all kritik från mitt barns far, mina syskon och föräldrar, hur jag kunde göra så. Bara en bråkdel. Ni har ingen aning hur jag böjt mig :(

Varför har min dotter inga problem med sin styvmamma eller styvpappa? Min andra styvdotter problem med mig? Så nej alla styvbarn har det inte svårt. Det är hur vi vuxna gör det isåfall. Men många styvbarn anpassar sig fint. Exempelvis har faktiskt denna omtalade styvdotter även problem med sin styvfar, fast inte hennes syster (samma barn samma problem två olika föräldrar)
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:10:30 följande:

Får hon tillbaka sitt rum om hon återupptar umgänget och boendet hos er?

Det hör faktiskt inte till tråden.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:09:44 följande:

Är väl bara le och ta emot med öppna famnen så som man gör med "förlorade" barn som kommer tillbaka. Vad skulle du/ni annars göra?

Var ju exakt vad vi gjorde, var står det motsatsen?

Frågan var hur JAG förhåller mig, inte min man. Han har sin relation, jag min. Jag undrar exempelvis hur ärlig jag ska vara kring detta, hur jag tar upp det OM jag ska ta upp det.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:21:07 följande:

Klart det gör. Visar på din/er föräldraförmåga.

Haha och det hörde ÄNNU MER till tråden ;)
  • Anonym (two)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 17:22:10 följande:

Försök att hitta ett sätt hur du ska förhålla dig till henne, låt sedan pappan sköta det praktiska med hur ofta hon ska bo hos er.
  • Anonym (mumma)

En inställning om att hon inte ska få tillbaka sitt rum visar på en oengagerad och kärlekslös attityd. Vilket föranleder misstankar om att flickan har rätt i det hon säger om dig/er.
  • Anonym (mumma)

Så vad är svaret? Kommer hon få tillbaka rummet?
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (two) skrev 2017-12-26 17:25:38 följande:

Försök att hitta ett sätt hur du ska förhålla dig till henne, låt sedan pappan sköta det praktiska med hur ofta hon ska bo hos er.

Var i trådstarten hittar du en fråga om det praktiska? Om boendet? Leta igen isåfall. Den dagen jag tycker främlingars spontana råd är avgörande beslut kring min familj har jag stora problem..
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (mumma) skrev 2017-12-26 17:29:53 följande:

Så vad är svaret? Kommer hon få tillbaka rummet?

Bestäm du!
  • Anonym (two)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 17:32:45 följande:

Var i trådstarten hittar du en fråga om det praktiska? Om boendet? Leta igen isåfall. Den dagen jag tycker främlingars spontana råd är avgörande beslut kring min familj har jag stora problem..

Snarare har du stora problem redan nu om du inte låter henne känna sig välkommen hos er.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!