• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Anonym (Hmm)

Nu får jag väl hela familjeliv efter mig. Men det känns så oerhört kvinnligt att inte ta till sig sina styvbarn och näst intill kräva att den nya manen ska behandla sina barn som hans egna. Tror det har något med att många kvinnor eftersträvar någon form av ny kärnfamilj där hennes gamla barn och eventuella nya gemensamma ska ingå. Mannens tidigare barn är liksom inte välkomna på samma sätt. Sen är ofta mannen en riktig mespropp och i princip accepterar detta beteende. (Lite som TS man. Hade jag varit hemma och TS hade tjurat bakom soffan och suttit och skvallrat allt dumt hennes dotter vet om min hade jag bokstavligt talat skickat ut henne)

Nu generaliserar jag. Det finns fantastiska bonusmammor där ute men jag har aldrig hört typ TS historia skriven eller berättad av en man.

• Miss Skywalker

Ni som är så säkra på att det är ts som är den elaka styvmodern och synd om dottern. Hur förklarar ni att det funkar utan problem med den andra styvdottern? Så otroligt naivt att tro att det inte finns tonåringar som kan vara riktigt jävliga och som envist vägrar ha med föräldrars nya att göra utan att denna gjort något..

• Anonym (Dronningen)
    Miss Skywalker skrev 2017-12-26 13:45:17 följande:

Ni som är så säkra på att det är ts som är den elaka styvmodern och synd om dottern. Hur förklarar ni att det funkar utan problem med den andra styvdottern? Så otroligt naivt att tro att det inte finns tonåringar som kan vara riktigt jävliga och som envist vägrar ha med föräldrars nya att göra utan att denna gjort något..

Just så.
    Tonårstjejer är bland det värsta man kan råka ut för om inte kontakten är bra.
    Fy fan alltså vilka minnen jag har..
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-12-26 12:27:41 följande:

Nu får jag väl hela familjeliv efter mig. Men det känns så oerhört kvinnligt att inte ta till sig sina styvbarn och näst intill kräva att den nya manen ska behandla sina barn som hans egna. Tror det har något med att många kvinnor eftersträvar någon form av ny kärnfamilj där hennes gamla barn och eventuella nya gemensamma ska ingå. Mannens tidigare barn är liksom inte välkomna på samma sätt. Sen är ofta mannen en riktig mespropp och i princip accepterar detta beteende. (Lite som TS man. Hade jag varit hemma och TS hade tjurat bakom soffan och suttit och skvallrat allt dumt hennes dotter vet om min hade jag bokstavligt talat skickat ut henne)

Nu generaliserar jag. Det finns fantastiska bonusmammor där ute men jag har aldrig hört typ TS historia skriven eller berättad av en man.

Vem har sagt att jag sitter i ett hörn!? Omg..

Vad vet du? Efter ett litet inlägg tror du att jag är förståndshandikappad och inte har belägg för min tråd?! Omg.. Att du inte hört talas om det kanske är för att det är en trång värld.. Tror du verkligen alla bonuspappor är av gott sinne? Alla bonusbarn osv. Trång värld kan snabbt leda till cellskräck, och då agerar man väl ofta i panik och inget man säger är verklighetsförankrat? Allt man vet är fyra grå väggar.. Min man är INTE en mespropp, du pratar av egen erfarenhet! Iom att du inte känner min man är det enbart baserat efter DINA EGNA ERFARENHETER.
  • Anonym (Olivträd)
    Miss Skywalker skrev 2017-12-26 13:45:17 följande:

Men eller hur.. Andra dottern och jag har supergod relation, vi har faktiskt till och med rest utomlands ihop och har en aktivitet tillsammans en gång i veckan. Konstigt att hon alltid ger mig pussar och kramar. Det gör inte barn av teater. Men antar att vi nu uppfostrar våra barn till att tvingas kramas..

Har alltid uppmuntrat barnen sin pappa och tvärtom.
  • Anonym (Olivträd)
    AndreaBD skrev 2017-12-26 11:17:59 följande:

Var glad att hon bara stannade tre timmar då. Min styvdotter har varit här i tre dagar!  Hon har psykiska problem och vi får hjälpa henne med allt möjligt. Och vi blir alltid överraskade av vad som händer sedan. Hon skulle komma julafton egentligen, sortera lite kläder, som hon har dumpat hos oss (och som har varit i vägen i två, tre veckor nu). Det har hon inte gjort än. Hon ligger bara i sängen, gör inget, åker inte hem heller.

Men jag förstår ditt problem också förstås. Man får ju tyvärr försöka ha lite överseende med skitsnack och även med att de inte bryr sig ett bra tag och sedan hör av sig igen - när det gäller barn mellan 18 och 25 ungefär. Är de äldre så kan man förvänta sig mera vuxet beteende, tycker jag.

Men gud! Ojoj. Jag har och har haft jättemycket överseende med skitsnack och hur hon vägrar prata med mig under samma tak osv. Hon tycker jag tagit över pappa, men ja såklart! Jag är gift med honom och såklart krävs en form av relation ihop liksom. För att bestå gifta. Samtidigt tycker jag inte att det är ok som sextonåring att bete sig såhär ändå. Jag kände tillslut att jag orkar inte ha drama varannan vecka heller så om HON VÄLJER, inte jag, att ta en paus från oss som hon sa, då får vi som FAKTISKT VILL OCH VÄLJER att bo tillsammans ta de utrymmen som finns. Varför ska det barn som BOR HÄR bo med oss medan hon har det varmt rymligt och bekvämt hos mamman?! Finns inget rim och reson i det! Ska vi bli elaka på riktigt???! Mot vår lilla. Ett stort rum där uppe men vi tvingar henne till vårt rum! Vilken reson? Vi kan väl inte vara elaka föräldrar, sen skiter jag i hur det låter Ursprungligt barn eller inte, fakta består, vårt barn betyder lika mycket som alla andra! Faktum. Är det lillasysters problem att storasyster råkat komma först och har skilda föräldrar?? Ska då hon inte få ha rätten till sina föräldrar!? Hon är mindre värd? Fattar bara inte hur dessa anti styvmammor anhängare tänker!!
  • Näng

Vi styvmamor har det inte så lätt...våra styvbarn har det förmodligen värre. Ibland är det svårt att se skogen för alla träd.... Pappor med lite ryggrad hade behövts som fostrade sina barn med kärlek och lojalitet. Troligen hade inte så många problem funnits då.

Hur gammal är hon?

• Anonym (Peter)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 14:06:53 följande:

Vem har sagt att jag sitter i ett hörn!? Omg..

Vad vet du? Efter ett litet inlägg tror du att jag är förståndshandikappad och inte har belägg för min tråd?! Omg.. Att du inte hört talas om det kanske är för att det är en trång värld.. Tror du verkligen alla bonuspappor är av gott sinne? Alla bonusbarn osv. Trång värld kan snabbt leda till cellskräck, och då agerar man väl ofta i panik och inget man säger är verklighetsförankrat? Allt man vet är fyra grå väggar.. Min man är INTE en mespropp, du pratar av egen erfarenhet! Iom att du inte känner min man är det enbart baserat efter DINA EGNA ERFARENHETER.

Oj en öm tå klämdes visst
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-26 11:45:56 följande:

Vad är det där för jäkla du kommentar?

Varför skulle inte ts dotter kunna få överta ett oanvänt rum?

Den där självutnämnda prinsessan använder det ändå inte. Och även om hon hade gjort det någon gång emellanåt så tycker iallafall jag att de barn som bor stadigvarande och enbart i detta hem självklart ska ha rummet.

Varför kallar du ts barn för "din unge"`, gillar du att provocera eller är du bara allmänt elak?

Självutnämnda prinsessan? Far din fantasi alltid iväg och stämplar ungdomar med elaka titlar så fort någon berättar om en ungdom som har psykisk ohälsa? Klarar man som vuxen inte av att uppföra sig som folk så ska man inte förvänta sig att barn och ungdomar uppför sig bättre än en själv...
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-26 15:43:54 följande:
    Självutnämnda prinsessan? Far din fantasi alltid iväg och stämplar ungdomar med elaka titlar så fort någon berättar om en ungdom som har psykisk ohälsa? Klarar man som vuxen inte av att uppföra sig som folk så ska man inte förvänta sig att barn och ungdomar uppför sig bättre än en själv...
    Var har du läst något om psykisk ohälsa?
    Tycker du det var rätt att kalla ts dotter för "din unge"?
    Tycker du att jag har rätt eller fel i sakfrågan?
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!