Digestive skrev 2018-01-02 17:20:03 följande:
För att det var demokratiska beslut som införda det hela. Här kan du betrakta den snöboll som initierade dessa möjligheter i praktik och som efter drygt 10 år av reformer har gett oss dagens genuspedagogik;
tinyurl.com/yaoc4rdd Alla dessa reformer är såklart också demokratiskt införda beslut.
1.) Genusvetenskap är ett ämne under humaniora i våra högskolor. I samma led som exempelvis sociologi och kulturvetenskap. Tycka vad man vill om genusvetenskap men det är ett erkänt ämne under humaniora.
2.) Det finns ingenting som talar för att genuspedagogiken skulle vara utformad på det viset men pedagogen som förmedlar den åt eleverna, spelar givetvis en avgörande roll för resultatet.
Japp, men det är ju också det som är poängen. Vi vet alla att demokrati är skört och kan manipuleras med hjälp av en stark lobby. Det gör ju frågan om feminismens verkliga agenda än mer aktuell. Genusvetenskap är helt och hållet en produkt av feminismen, något som växte fram i amerikanska universitet under 1960-1970 talet.
1) Erkänd och erkänd, den har fått ganska mycket kritik genom åren för att istället för som man normalt gör inom forskningen, söka svar så försöker man belägga en på förhand ideologiskt och politiskt skapad tes. Det blir upp och ner vänd vetenskap där svaret är givet från början.
2) Att lägga hela ansvaret på "enskilda lärare" är inte hela sanningen, en viss självkritik och sanering bör finnas inom akademin, Skulle en religionslärare lära ut att hata kristna, judar eller muslimer så skulle det bli ramaskri, men att lära ut att hata män går tydligen under radarn och frågan är då varför? Och hur kan vi täppa till dessa uppenbara brister?