• Rutankajutan

Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

Hej allihop.

Jag är en tjej på 27 år med ett barn sen tidigare jag är gravid i vecka 12+2

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta men jag är så otroligt ledsen & chockad.

Igår var jag på KUB-test & fick ett riktigt dåligt resultat. 1:2 allltså 50% risk men troligtvis

ännu mindre pga nackspalten som som var 5mm. Läkaren trodde ca 90% risk att det är något fel. Dock var blodproverna bra så det var nackspalten som drog ner resultatet!

Har fått tid för ett moderkaksprov på måndag.

Men är det ens någon idé ?

Finns det någon med en solskenshistoria eller bara någon som varit med om samma sak?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt
  • Josefiiin85
    Idunudi skrev 2018-03-02 12:58:44 följande:

Usch vad tråkigt att höra :( var det enbart nackspalten de kunde se vara avvikande eller kunde de även se andra saker på ul? Vid 30 är man inte alls förberedd kan jag tänka mig, var nog inte jag ens när jag fick min första vid 34. Den här gången tycker jag ändå att vi pratat och funderat rätt mycket kring riskerna.

Jag är lite irriterad över att jag inte alls hängde med på vad som hände i onsdags och barnmoskorna talade över huvudet på mig hela tiden och slängde med ord som man aldrig hört. Jag har ingen aning om det enbart var nackspalten de kunde se som avvikande, jag vet att den ena bm pratade om att hon inte riktigt kunde se näsbenet, men jag tror sedan att de hittade en bra vinkel och kunde bocka av den på listan (bebisen ville absolut inte visa upp rätt sidor så de hade det rätt knöligt att få till bra bilder).

Jag fick1:2 på blodprover sen kunde hon se vätska runt nacken bak mot ryggraden sen även organ som va fel. Fostret levde o växte som det skulle men läkaren sa det hade ingen chans överleva. Vi kunde tom se könet när jag fick ta bort det. Först fick kah inte ens en tid att ta bort förrän 2 veckor men mådde så psykiskt dåligt att jag ringde runt och stört grät och fick till sist en snabb tid. Lider med alla som måste gå igenom detta. Enda positiva e man får veta det i tid och inte behöver gå full graviditet och sedan får veta att sitt barn ej kanalen matar sig. :(
  • Josefiiin85
    Josefiiin85 skrev 2018-03-02 15:42:31 följande:

Jag fick1:2 på blodprover sen kunde hon se vätska runt nacken bak mot ryggraden sen även organ som va fel. Fostret levde o växte som det skulle men läkaren sa det hade ingen chans överleva. Vi kunde tom se könet när jag fick ta bort det. Först fick kah inte ens en tid att ta bort förrän 2 veckor men mådde så psykiskt dåligt att jag ringde runt och stört grät och fick till sist en snabb tid. Lider med alla som måste gå igenom detta. Enda positiva e man får veta det i tid och inte behöver gå full graviditet och sedan får veta att sitt barn ej kan klara sig. :(

• Josefiiin85
    3hjärtan skrev 2018-03-02 12:55:04 följande:

Lider med alla som måste gå igenom detta. Har gjort det själv.

Man hör aldrig något om detta ändå verkar det vara så vanligt. Min bm ville ej ens ja skulle göra blod provet kub för min ålder men tänk om jag inte ens hade gjort det. Galet
  • 3hjärtan
    Idunudi skrev 2018-03-02 13:00:57 följande:

???

Berätta gärna om du vill!

Gjorde kub där t21 var 1/260 ( ungefär, kommer ihåg exakt)

Och t13/18 visade 1/50

Så pga 1/50 blev det nipt som visade att det var ds( alltså t21 som bm påstod va bra siffror)

Gjorde då fostervattenprov som också visade ds. Vi valde att avbryta. Var då i v17. Hemska veckor med väntan på alla provsvar.

Är gravid igen nu och denna gång var både kub och nipt bra. Har även varit på rul. Så vågar hoppas på en bebis nu. Fick några mf efter avbrytandet också.
  • Rutankajutan
    Idunudi skrev 2018-03-01 09:11:32 följande:

Hej! Jag hoppar in lite sent i den här tråden känner jag och vet väl egentligen inte direkt vad jag vill med det.... igår gjorde vi nupp med resultat 1:2 för trisomi. Mina blodprover var "borttappade" så de kunde enbart utgå från nupp + mina personliga uppgifter. Nackspalten kunde mätas till 5,3 mm.

Har fått tid för moderkaksprov på tisdag. Allt känns verkligen nattsvart.....

Hej.

Det var jag som startade tråden för några månader sedan & jag lider verkligen med dig! Vi fick precis som dig 1:2 på alla trisomier & fick reda på senare att nackspalten var 5,3 mm.

Efter moderkaksprov fick vi reda på att ?allt? såg bra ut även på den långa analysen där dom kollar mer än bara trisomier!

Vi har även gjort flera ultraljud efter RUL och allt ser bra ut. Som en läkare som jag pratade med så år bara nackspalten en ?markör? för att det kan vara något fel det är ett ?lika med? att det är något fel. Nu har ju inte vårt barn kommit än men jag väljer att lita på läkarna &

Tänker att det kommer gå bra!

Stort lycka till nu & jag håller alla tummar jag kan! Vet vilken fruktansvärd tid du går igenom <3
  • Skilla15

Hej. Är en tjej på 32 som önskar och försöker skaffa syskon till min 7 åriga flicka.

Hittade ingen bra tråd. Beklagar era kub resultat;(

Är gravid i vecka 10. Men igår upptäcktes att hjärtat stannat i v 8. Fick se hjärtat och att den växt i vecka 7. Jötte jobbigt att fått se allt är bra i vecka 7 och nu vecka 10 har jag tagit vaginala tabletter och inväntar operations planerare på måndag.

Tyvärr va jag med om detta i dec med. Fastt väntande en ofostrig då. Så jag gick gravid i 9 veckor då med och fick avsluta det med skrapning;(

Tänkte försöka invänta em menstration efter denna gången innan nytt försök.

Är det några fler som tänker försöka direkt om det blir att avbryta era graviditeter?

• 3hjärtan
    Skilla15 skrev 2018-03-03 08:04:47 följande:

Hej. Är en tjej på 32 som önskar och försöker skaffa syskon till min 7 åriga flicka.

Är gravid i vecka 10. Men igår upptäcktes att hjärtat stannat i v 8. Fick se hjärtat och att den växt i vecka 7. Jötte jobbigt att fått se allt är bra i vecka 7 och nu vecka 10 har jag tagit vaginala tabletter och inväntar operations planerare på måndag.

Tyvärr va jag med om detta i dec med. Fastt väntande en ofostrig då. Så jag gick gravid i 9 veckor då med och fick avsluta det med skrapning;(

Är det några fler som tänker försöka direkt om det blir att avbryta era graviditeter?

Vi valde att vänta en mens innan försök. Slutade ändå i ett mf v8. Väntade en mens igen. Mf igen. Vämtade en mens och blev gravid igen. Nu är jag halvvägs. Kan knappt tro det. Är 37
  • Skilla15

Ja det spelar nog ingen roll om man provar direkt eller inte. Könns som ett lotteri hur man än tror man kan planera och försöka ta rätt tid att få ett friskt välmående barn.

Grattis till halvvägs nu ;)

• Idunudi
    Josefiiin85 skrev 2018-03-02 15:42:31 följande:

Jag fick1:2 på blodprover sen kunde hon se vätska runt nacken bak mot ryggraden sen även organ som va fel. Fostret levde o växte som det skulle men läkaren sa det hade ingen chans överleva. Vi kunde tom se könet när jag fick ta bort det. Först fick kah inte ens en tid att ta bort förrän 2 veckor men mådde så psykiskt dåligt att jag ringde runt och stört grät och fick till sist en snabb tid. Lider med alla som måste gå igenom detta. Enda positiva e man får veta det i tid och inte behöver gå full graviditet och sedan får veta att sitt barn ej kanalen matar sig. :(

Usch vad tråkigt för er :(

Jag kan inte förstå dessa väntetider?!? Jag tycker väl att sjukvården i regel sköter sig väldigt bra (har aldrig direkt råkat ut för något själv iaf), men har hört så mycket historier kring människor i samma situation så att man blir mörkrädd! Gick idag in i vecka 14 (13+0) och är livrädd för att få gå igenom en sen abort. Rimligtvis om resultaten blir dåliga blir det väl inte aktuellt föränn om ca 2 veckor...

Men samtidigt precis som du skriver, är oerhört tacksam att valet finns så man slipper den situationen du skriver om.
  • Idunudi
    3hjärtan skrev 2018-03-02 16:24:52 följande:

Gjorde kub där t21 var 1/260 ( ungefär, kommer ihåg exakt)

Och t13/18 visade 1/50

Så pga 1/50 blev det nipt som visade att det var ds( alltså t21 som bm påstod va bra siffror)

Gjorde då fostervattenprov som också visade ds. Vi valde att avbryta. Var då i v17. Hemska veckor med väntan på alla provsvar.

Är gravid igen nu och denna gång var både kub och nipt bra. Har även varit på rul. Så vågar hoppas på en bebis nu. Fick några mf efter avbrytandet också.

Åh vad glad jag blir att det ser bra ut nu!! Hoppas verkligen du kan slappna av lite och njuta den här gången ?
  • Idunudi
    Rutankajutan skrev 2018-03-02 22:15:59 följande:

Hej.

Det var jag som startade tråden för några månader sedan & jag lider verkligen med dig! Vi fick precis som dig 1:2 på alla trisomier & fick reda på senare att nackspalten var 5,3 mm.

Efter moderkaksprov fick vi reda på att ?allt? såg bra ut även på den långa analysen där dom kollar mer än bara trisomier!

Vi har även gjort flera ultraljud efter RUL och allt ser bra ut. Som en läkare som jag pratade med så år bara nackspalten en ?markör? för att det kan vara något fel det är ett ?lika med? att det är något fel. Nu har ju inte vårt barn kommit än men jag väljer att lita på läkarna &

Stort lycka till nu & jag håller alla tummar jag kan! Vet vilken fruktansvärd tid du går igenom <3

Du anar inte vilket ljus i tunneln din berättelse är för mig ?. Har liksom bara känt mörker sedan beskedet... det var ett otroligt stökigt ultraljudsbesök och det känns som om barnmorskorna var som yra höns. Ångrar och är så ledsen för att jag inte bad om/fick en bild från ultraljudet.. vet liksom inte om det bara glömdes bort även från bm eller om rutinen är att inte ge ut bild om det inte frågas efter en? Under min förra graviditet kastades ju liksom nästan bilderna efter en på besöken.

När har du bf? Du kommer att få en kanonfin liten bebis!
  • Idunudi
    Rutankajutan skrev 2018-03-02 22:15:59 följande:

Hej.

Du anar inte vilket ljus i tunneln din berättelse är för mig ?. Har liksom bara känt mörker sedan beskedet... det var ett otroligt stökigt ultraljudsbesök och det känns som om barnmorskorna var som yra höns. Ångrar och är så ledsen för att jag inte bad om/fick en bild från ultraljudet.. vet liksom inte om det bara glömdes bort även från bm eller om rutinen är att inte ge ut bild om det inte frågas efter en? Under min förra graviditet kastades ju liksom nästan bilderna efter en på besöken.

När har du bf? Du kommer att få en kanonfin liten bebis!
  • Utvandraren2

En förutsättning för mig att ens bli gravid var att jag skulle få göra Nipt. Får inte göra det här i Norge, så tog flyg till Sverige och gjorde på en privatklinik i Sthlm. Kostade ca 10 000 totalt med flyg och mat och allt, men för mig är det inte ett alternativ att inte ta. Har inga trisomier i släkten, men ville vara säker. Så skönt att slippa den oron. Valde en utvidgad test också, tänkte varför inte. Fick veta kön som en ren bonus, det var trevligt.

Hade tagit testet även om det varit dyrare. Så otroligt bra att man inte behövde ta ett FVP! Heja tekniska framsteg!

• Idunudi
    Skilla15 skrev 2018-03-03 08:04:47 följande:

Beklagar verkligen utgången... :(

För oss tror jag dessvärre att det inte blir fler barn och det gör mig så otroligt ledsen. Jag och min sambo har en flicka som blir 3 i sommar och den som är i magen nu var långt ifrån planerad. Min sambo har innan varit väldigt tydlig med att han inte vill ha fler och även jag har varit inställd på det. Men sista året har det liksom krypit på känslor av saknade av en till och sen råkade bli såhär och då var det ju bara att köra. Så blir det ett tråkigt resultat den här gången så blir det nog tyvärr stop.
  • 3hjärtan
    Idunudi skrev 2018-03-03 13:50:09 följande:

Åh vad glad jag blir att det ser bra ut nu!! Hoppas verkligen du kan slappna av lite och njuta den här gången ?

Inte njutit en sekund. Men nu efter rul börjar jag förstå att det blir nog en bebis.
  • Idunudi
    3hjärtan skrev 2018-03-03 14:44:46 följande:

Inte njutit en sekund. Men nu efter rul börjar jag förstå att det blir nog en bebis.

Det är klart att det går bra nu :)

Grattis!!
  • Rutankajutan

Hej allihop. Jag ville bara berätta att den 6 maj i vecka 36+3 kom världens finaste lilla flicka

till världen.

Hon är helt normal & frisk.

Jag hoppas min solskenshistoria kan ge hopp till många som är i samma situation som jag var efter KUB-testet!

Kram på er!

• 3hjärtan
    Rutankajutan skrev 2018-07-25 23:13:27 följande:

Hej allihop. Jag ville bara berätta att den 6 maj i vecka 36+3 kom världens finaste lilla flicka

till världen.

Jag hoppas min solskenshistoria kan ge hopp till många som är i samma situation som jag var efter KUB-testet!

Kram på er!

Stort grattis !
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2018-07-25 23:13:27 följande:

till världen.

Kram på er!

Fantastiskt. Stort grattis. Vi fick också en fin frisk underbar pojke i maj. Det trodde vi aldrig efter första beskedet efter nipt.
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt