• Rutankajutan

Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

Hej allihop.

Jag är en tjej på 27 år med ett barn sen tidigare jag är gravid i vecka 12+2

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta men jag är så otroligt ledsen & chockad.

Igår var jag på KUB-test & fick ett riktigt dåligt resultat. 1:2 allltså 50% risk men troligtvis

ännu mindre pga nackspalten som som var 5mm. Läkaren trodde ca 90% risk att det är något fel. Dock var blodproverna bra så det var nackspalten som drog ner resultatet!

Har fått tid för ett moderkaksprov på måndag.

Men är det ens någon idé ?

Finns det någon med en solskenshistoria eller bara någon som varit med om samma sak?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt
  • Rutankajutan
    Tjorven80 skrev 2017-11-24 11:26:38 följande:

Vet inte vad man ska tro längre, sitter och väntar på postbilen. Kommer inget brev idag kommer resten av dagen vara sjukt ångestladdad. Idiotiskt det här upplägget!!

Hela helgen kommer ju vara förstörd om man inte får något besked idag. Vad beskedet än blir så är det ju bättre än den här ovissheten, att segla mellan hopp & förtvivlan!!
  • Rutankajutan
    Mirelle skrev 2017-11-24 11:20:25 följande:

Håller tummarna för er!

/Mamma till kärnfrisk '4.0'

Tack snälla du!!
  • Tjorven80
    Rutankajutan skrev 2017-11-24 11:34:48 följande:

Hela helgen kommer ju vara förstörd om man inte får något besked idag. Vad beskedet än blir så är det ju bättre än den här ovissheten, att segla mellan hopp & förtvivlan!!

Håller helt med, så att man kan gå vidare.
  • Vickan I

Usch vad jag lider med er. Bara en knapp vecka sedan jag var i samma hemska sits. Jag tycker ni ska ringa (igen om ni ringt tidigare)! De kanske kan se provsvaren nu. Det kanske kan göra att ni slipper ovetskapen i helgen. 

• Tjorven80

Ringde in till ultraljudsmottagningen innan idag igen och BM skulle kolla om de hade fått in något resultat. Hon hörde av sig nu igen och det hade inte kommit något resultat. Så hon ringde labbet i Linköping där de sade att de hade postat ett resultat till mig idag. Jag vågar inte riktigt tro på det förrän jag ser brevet, men det verkar ju lovande iaf :)

• Rutankajutan
    Tjorven80 skrev 2017-11-24 17:21:26 följande:

Ringde in till ultraljudsmottagningen innan idag igen och BM skulle kolla om de hade fått in något resultat. Hon hörde av sig nu igen och det hade inte kommit något resultat. Så hon ringde labbet i Linköping där de sade att de hade postat ett resultat till mig idag. Jag vågar inte riktigt tro på det förrän jag ser brevet, men det verkar ju lovande iaf :)

Men Gud va härligt! Kommer det på posten så ska det ju vara bra!

Min läkare från Falun ringde vid kl 15 idag. Inga avvikelser på trissomi 13,18 eller 21!

Nu väntar jag på långanalysen som kommer nästa vecka. Jag borde vara lättad, men jag har verkligen inte pustat ut! Det känns att det är så många moment kvar. Nackspaltens storlek kan ju vara ett tecken att något annans är fel.
  • Tjorven80
    Rutankajutan skrev 2017-11-24 17:30:21 följande:

Men Gud va härligt! Kommer det på posten så ska det ju vara bra!

Min läkare från Falun ringde vid kl 15 idag. Inga avvikelser på trissomi 13,18 eller 21!

Nu väntar jag på långanalysen som kommer nästa vecka. Jag borde vara lättad, men jag har verkligen inte pustat ut! Det känns att det är så många moment kvar. Nackspaltens storlek kan ju vara ett tecken att något annans är fel.

Åh vad skönt! Förstår hur du känner, men det är iaf skönt att ha fått ett första besked. Jag försöker tänka att om det skulle vara något med hjärtat eller njurarna så går nog det mesta att operera.

Ett steg framåt i graviditeten iaf :)
  • Tjorven80
    Vickan I skrev 2017-11-24 13:20:00 följande:

Usch vad jag lider med er. Bara en knapp vecka sedan jag var i samma hemska sits. Jag tycker ni ska ringa (igen om ni ringt tidigare)! De kanske kan se provsvaren nu. Det kanske kan göra att ni slipper ovetskapen i helgen. 

Tack, precis vad jag gjorde. Det verkar ju lovande iaf, men vill gärna se brevet först innan jag vågar glädjas fullt ut. :)
  • Vickan I

Åh vilka fantastiska besked! Vad glad jag blir för er båda. Förstår att ni inte vågar glädjas fullt ut ännu innan ni ser brevet/fått fullständiga analysen, men det här bådar ju jättegott verkligen! Jag ringde ju tom sjukhuset efter jag läst mitt provsvar och frågade om de verkligen var säkra på att det var mitt svar! Man blir ju helt klart knäpp av att gå igenom detta. Vad härligt att ni kan få slappna av lite mer under helgen i alla fall. Har en god känsla att det kommer fortsätta vara goda besked för er! 

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt