• Rutankajutan

Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

Hej allihop.

Jag är en tjej på 27 år med ett barn sen tidigare jag är gravid i vecka 12+2

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta men jag är så otroligt ledsen & chockad.

Igår var jag på KUB-test & fick ett riktigt dåligt resultat. 1:2 allltså 50% risk men troligtvis

ännu mindre pga nackspalten som som var 5mm. Läkaren trodde ca 90% risk att det är något fel. Dock var blodproverna bra så det var nackspalten som drog ner resultatet!

Har fått tid för ett moderkaksprov på måndag.

Men är det ens någon idé ?

Finns det någon med en solskenshistoria eller bara någon som varit med om samma sak?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt
  • Rutankajutan
    Vickan I skrev 2017-12-25 17:31:41 följande:

Ja precis. Som att något mer ska upptäckas nu. Både vill och inte vill göra det. Ja ett rul är ju också noggrant, men ett riktad ultraljud är extra inriktat på alla organen, mer en organscreening också och görs av läkare. Egentligen inte så mkt pga vårt dåliga nipt, utan för att vid min förra graviditet föddes sonen muskelsvag (men hämtat hem bra nu) men de vill ha koll. Åh då är jag bara en dag före dig! Fördelen (om man nu ska hitta någon) med att du får vänta lite med ditt rul är att allt syns ännu bättre då. Därför jag fick vänta också. De gör helst riktade ul runt 19+0 just för att det är svårt se allt tydligt nog innan dess. Så lite tidigt istället för mig. Har fått någon (överdriven kanske) skräck för MA. Livrädd att det ska upptäckas att allt avstannat. Jag känner ju inget tydligt ännu. Tror jag känt den ngn gång el två men inte säker. Kände de andra två sent också.

Okej då förstår jag! Efter att jag hade fått bekräftat att "allt" såg bra ut på moderkaksprovet så blev jag så himla lättad, tills för ett par veckor sedan, då började en stark oro växa fram igen, det känns nästan som när jag väntade på provsvaren från moderkaksprovet. En obehags känsla & stress att det ska upptäckas något på RUL & jag kommer tvingas avbryta graviditeten. Och sedan började jag känna den lilla i magen flera gånger om dagen & allt kändes lite bättre trots allt. Men nu har jag inte känt något på 4-5 dagar & jag får nästan panik, vill bara känna något för att få veta att den lever. Så jag förstår din oro! Usch & fy för detta!!!
  • Rutankajutan
    evve88 skrev 2017-12-25 21:13:34 följande:

Detsamma!! Ska på Rul 23/1 så ligger lite efter er!! Men det är snart för dig, håller alla tummar att det går bra. <3 det gör de alldeles säkerligen!!

Tusen tack! <3

Har oron släppt för dig ?
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-12-26 10:04:31 följande:

Okej då förstår jag! Efter att jag hade fått bekräftat att "allt" såg bra ut på moderkaksprovet så blev jag så himla lättad, tills för ett par veckor sedan, då började en stark oro växa fram igen, det känns nästan som när jag väntade på provsvaren från moderkaksprovet. En obehags känsla & stress att det ska upptäckas något på RUL & jag kommer tvingas avbryta graviditeten. Och sedan började jag känna den lilla i magen flera gånger om dagen & allt kändes lite bättre trots allt. Men nu har jag inte känt något på 4-5 dagar & jag får nästan panik, vill bara känna något för att få veta att den lever. Så jag förstår din oro! Usch & fy för detta!!!

Ja jag vet. Känner också så och maken förstår mig inte. För han är ju allt bra nu efter mkp. Skräck att få besked att behöva avbryta imorgon. Kan du inte köpa en doppler om oron blir för stor? Det gjorde jag. Räcker ju lyssna 30 sek någon gång ibland när oron blir för stor. Men inte konstigt att du inte känner den varje dag ännu, men förstår att det tröstar föga just nu. Allt stressar nu.
  • Rutankajutan
    Vickan I skrev 2017-12-26 10:53:32 följande:

Ja jag vet. Känner också så och maken förstår mig inte. För han är ju allt bra nu efter mkp. Skräck att få besked att behöva avbryta imorgon. Kan du inte köpa en doppler om oron blir för stor? Det gjorde jag. Räcker ju lyssna 30 sek någon gång ibland när oron blir för stor. Men inte konstigt att du inte känner den varje dag ännu, men förstår att det tröstar föga just nu. Allt stressar nu.

Exakt samma här med min man. Han verkar inte tycka att finns något att oroa sig för längre.

Trots att läkaren faktiskt har sagt att det finns en liten risk att det är något annat, tex hjärtfel!

Ja en doppler kanske skulle vara något, tack för tipset!

Jag håller tummarna för dig imorgon!
  • evve88
    Rutankajutan skrev 2017-12-26 10:05:48 följande:

Tusen tack! <3

Har oron släppt för dig ?

Ja den har släppt ganska mycket, men man oroar sig ju när man inte känner bebis än, går dock bara in i v 16 imorgon och har moderkakan i framvägg, sonen kände jag inte förrän v 19. Men man hör ju att man oftast känner andra snabbare!

Vad är du mest orolig för? :/
  • Vickan I
    Rutankajutan skrev 2017-12-27 18:52:38 följande:

Hur gick det idag Vickan??

Har tänkt på dig!

Tack snälla! Det gick bra. Var så nervös. Jättetrevlig läkare. Allt såg ut som det skulle. Den växer som ogräs. Vi har ju gjort ivf så har exakt datum, men den var några dagar större. Men tydligen helt ok. Sedan kom nästa pers när vi skulle berätta för barnen (6 och 8 år). Vi har ju väntat för att vi ville göra denna koll först. De tog det väldigt bra tack och lov. Var beredd på att iaf äldsta skulle bli ledsen då han är trött på sin retsticka till lillebror och tidigare sagt att han inte vill ha fler syskon. Lättnad just nu. Men kommer garanterat komma på något nytt att oroa mig för snart!!!

Nu håller jag tummarna allt jag kan för dig. Har en god känsla. Det kommer se fint ut!
  • Vickan I

Hur gick ditt rul???? Hoppas allt såg fint ut och att du kan få andas ut lite.

• Idunudi

Hej! Jag hoppar in lite sent i den här tråden känner jag och vet väl egentligen inte direkt vad jag vill med det.... igår gjorde vi nupp med resultat 1:2 för trisomi. Mina blodprover var "borttappade" så de kunde enbart utgå från nupp + mina personliga uppgifter. Nackspalten kunde mätas till 5,3 mm.

Har fått tid för moderkaksprov på tisdag. Allt känns verkligen nattsvart.....

• 3hjärtan
    Idunudi skrev 2018-03-01 09:11:32 följande:

Hej! Jag hoppar in lite sent i den här tråden känner jag och vet väl egentligen inte direkt vad jag vill med det.... igår gjorde vi nupp med resultat 1:2 för trisomi. Mina blodprover var "borttappade" så de kunde enbart utgå från nupp + mina personliga uppgifter. Nackspalten kunde mätas till 5,3 mm.

Har fått tid för moderkaksprov på tisdag. Allt känns verkligen nattsvart.....

Lider med dig. Håller tummarna
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt