• Rutankajutan

Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

Hej allihop.

Jag är en tjej på 27 år med ett barn sen tidigare jag är gravid i vecka 12+2

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta men jag är så otroligt ledsen & chockad.

Igår var jag på KUB-test & fick ett riktigt dåligt resultat. 1:2 allltså 50% risk men troligtvis

ännu mindre pga nackspalten som som var 5mm. Läkaren trodde ca 90% risk att det är något fel. Dock var blodproverna bra så det var nackspalten som drog ner resultatet!

Har fått tid för ett moderkaksprov på måndag.

Men är det ens någon idé ?

Finns det någon med en solskenshistoria eller bara någon som varit med om samma sak?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt
  • Rutankajutan
    Ninaalice skrev 2017-11-17 08:06:33 följande:

Det var inte tänkt jag skulle göra kub ..Jag var där först när jag va 10+6 då var nackspalt 4,19 mm de tyckte jag skulle komma tillbaka efter två veckor då var jag 12+5 då var nackspalt 3,37mm så fick lämna blodprov för NIPT .. senast tisdag skulle jag få svar ... usch denna väntan...

Lycka till för dig / er med

Hur har det gått för dig ?

• Vickan I
    Tjorven80 skrev 2017-11-20 13:09:07 följande:

Har varit inne på mkp idag, jobbigt och nervöst innan men nu är det skönt att det är över. Bara att vänta på resultatet, vågar inte hoppas på något...

Håller tummarna allt jag kan. Tuff väntan, men som du säger skönt att det är gjort och få besked. 
    Rutankajutan skrev 2017-11-20 14:24:55 följande:
    Samma här. Är snart hemma efter en lång bilresa. Läkaren sa att provsvaren skulle vara klara om ett par dagar. Håller tummarna för dig.

Vågar inte heller hoppas på något!
    Håller tummarna allt jag kan här med. Vet hur jobbigt det är att vänta. 

Skulle dem ringa er med svar oavsett? Till mig skulle de ringa vid dåligt besked och annars kunde jag själv gå in och läsa. Svaret för snabbanalysen gick jättefort. Konstigt tycker jag. De borde ringa oavsett.
  • evve88
    Tjorven80 skrev 2017-11-20 13:09:07 följande:

Har varit inne på mkp idag, jobbigt och nervöst innan men nu är det skönt att det är över. Bara att vänta på resultatet, vågar inte hoppas på något...

Åh håller tummarna för dig! <3 hör av dig hur de går! Jag gör mitt nästa onsdag. Vill bara att dagarna ska gå...
  • Ninaalice

Fick brev idag att kromosom 13 18 och 21 såg normalt ut ... så kan andas ut , så lättad!!!

Men man undrar varför nackspalt var bred men ska försöka att inte tänka för mycket på det ..Så ska njuta av graviditeten nu

Håller tummarna för er andra <3

• Tjorven80
    Ninaalice skrev 2017-11-20 18:36:52 följande:

Fick brev idag att kromosom 13 18 och 21 såg normalt ut ... så kan andas ut , så lättad!!!

Men man undrar varför nackspalt var bred men ska försöka att inte tänka för mycket på det ..Så ska njuta av graviditeten nu

Gud så skönt för dig! Nu får du verkligen njuta!
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-11-20 17:54:10 följande:

Åh håller tummarna för dig! <3 hör av dig hur de går! Jag gör mitt nästa onsdag. Vill bara att dagarna ska gå...

Tack :) Segt att vänta, och tankarna snurrar. Det är väldigt skönt när det väl är gjort. Hoppas att tiden rullar på och att allt går bra för dig.
  • Tjorven80
    Rutankajutan skrev 2017-11-20 14:24:55 följande:

Samma här. Är snart hemma efter en lång bilresa. Läkaren sa att provsvaren skulle vara klara om ett par dagar. Håller tummarna för dig.

Vågar inte heller hoppas på något!

Så skönt att detta forum finns där man kan stötta varandra!! Det hjälper verkligen att man vet att det är fler som går igenom samma sak.
  • Tjorven80
    Vickan I skrev 2017-11-20 16:53:06 följande:

Håller tummarna allt jag kan. Tuff väntan, men som du säger skönt att det är gjort och få besked. Håller tummarna allt jag kan här med. Vet hur jobbigt det är att vänta. 

Skulle dem ringa er med svar oavsett? Till mig skulle de ringa vid dåligt besked och annars kunde jag själv gå in och läsa. Svaret för snabbanalysen gick jättefort. Konstigt tycker jag. De borde ringa oavsett.

Till oss sade de att de ringer om det är en kromosomavvikelse, annars får man ett brev. Håller med att de borde ringa oavsett.
  • summa21
    Ninaalice skrev 2017-11-20 18:36:52 följande:

När vi väntade vårt andra barn mätte de nackspalten om och on igrn men sen sa de inte så mycket mer. Den var 3 såg jag sedan i journalen. Jah minns att hag googlade detta och fick fram flera sidor där det stod att nio av tio barn med nackspalt 2.9 -3.5 r helt friska. Hoppes också att det ska gp bra för dig, ts. Jag har läst många solskenshistorier.
  • Rutankajutan
    Tjorven80 skrev 2017-11-20 19:38:29 följande:

Till oss sade de att de ringer om det är en kromosomavvikelse, annars får man ett brev. Håller med att de borde ringa oavsett.

Till oss sa läkaren att han ringer mig i vilket fall, det känns bra!

Men denna väntan alltså. Fyfan!
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt