Barbados skrev 2018-03-02 11:34:07 följande:
Det förstår jag verkligen. Även om jag bara kan föreställa mig våndan. Ett tips är att planera in en massa saker så tiden går fortfarande. Men å andra sidan kanske man inte har lust till det?
Jag vet inte riktigt hur det där med NIPT fungerar. Som jag förstår det kan man iland bli erbjuden NIPT som uppföljning till ett KUB med sannolikhet överstigande 1:200-300. Men jag är osäker på om det faktiskt är så eller om man alltid måste bekosta det själv.
Jag har iaf läst en hel del inlägg där människor resonerar att KUB bara är ett onödigt stressmoment när man ändå behöver eller vill följa upp det med NIPT. Därför kan det vara bättre att gå direkt på NIPT och ultraljud. Men jag vet inte hur vanligt det är att resonera så. På Mama Mia i Stockholm kostar NIPT med ultraljud 5500 kr, så visst är det en rejäl slant man måste hosta upp.
Mår fortfarande så väldigt dåligt och kräks fortfarande en hel del (blev nog snäppet värre nu med den här extra stressen), så är inte så pigg på utflykter :D.
Idag måste jag ändå säga att det på något sätt känns bättre även om det finns stunder man vill bryta samman. Hittade väldigt bra info på socialstyrelsens hemsida om just kromosonavvikelser, förbereder mig till max i för tisdag nu så att man kan ställa alla de där frågorna som man inte alls hade i huvudet i onsdags.
På mvc fick jag bara frågan om vi ville göra KUB. Sen fick vi information om att OM det skulle vara någon avvikelse så kan man gå vidare med NIPT eller fvp/mkp.
På sjukhuset i onsdags beslöt vi oss för mkp då sannoliken var så hög. Känner att jag verkligen vill ha svart på vitt med vad vi har att göra med och med NIPT känns det fortfarande som att det blir ett alldeles för diffust svar ...
Har du bestämt dig för hur du vill göra?